×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
میقاتی:دنبال تشکیل کابینه تکنوکرات هستم/آمدم آتش لبنان را خاموش کنم/عون برای نجات کشور جدی است

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، نجیب میقاتی، نخست وزیر مکلف لبنان در گفتگویی اختصاصی با روزنامه النهار اظهار کرد: می‌خواهم یک کابینه فنی تشکیل دهم تا طرح فرانسه را که می‌تواند به لبنان کمک کند، اجرا کنیم.
میقاتی در ادامه گفت: رئیس جمهور میشل عون به این کابینه امید بسته و خواستار نجات کشور است.
او در ادامه گفت: انفجار چهارم اوت در بندر بیروت فاجعه‌ای بود که به تلاش گسترده‌ای برای رفع آن نیاز دارد.
میقاتی تاکید کرد: ما می‌خواهیم واقعیت را بدانیم و بفهمیم چه کسی آمونیوم نیترات را وارد کرده است و قاضی طارق البیطار انسان باوجدانی است.
میقاتی در اولین مصاحبه خود پس از اینکه مامور تشکیل کابینه شد، اظهار کرد: ۱۷” اکتبر”، “کرونا” و “انفجار چهار اوت” در واقع اتفاقات روی هم انباشته شده‌ای هستند که به وخامت شرایط اقتصادی و معیشتی منجر شدند.
او گفت که از سعد حریری، نخست وزیر مکلف سابق در روند تشکیل کابینه حمایت می‌کند و انصرافش از این ماموریت را یک “خودکشی سیاسی” می‌داند زیرا حس “ملی‌گرایی” حریری او را به این سمت سوق داد که پس از ۹ ماه انصراف بدهد.
نخست وزیر مکلف لبنان با اشاره به برخی تضمین‌های بین‌المللی و آمریکایی برای عدم فروپاشی لبنان گفت: “متوجه شدم که دولت آمریکا نمی‌خواهد لبنان فرو بپاشد و این دولت ارائه کمک‌هایی اجتماعی و سایر پشتیبانی‌ها از ارتش لبنان را که پنجمین ارتش بهره‌مند از کمک‌های واشنگتن است، آغاز کرده است.
میقاتی با اشاره به اینکه لبنان به زودی مبلغ ۸۵۰ میلیون دلار را به عنوان حق ویژه برداشت از صندوق بین‌المللی پول برای کمک به مردم این کشور، تامین برق و ساخت کارخانه‌های برق و توسعه آنها دریافت خواهد کرد، گفت: کشورهای عربی و در راس آنها کویت آماده کمک در این زمینه و حمایت مالی در بلند مدت هستند.
او با اشاره به اینکه سیستم بانکی لبنان با مشکلات جدی ناشی از مشکلات بانک مرکزی روبه‌رو است گفت: امروز تشکیل کابینه‌ای تکنوسیاسی ممکن نیست و باید در مسیر ایجاد کابینه‌ای صرفا تکنوکرات قدم برداشت زیرا ما تنها چند ماه با انتخابات پارلمانی فاصله داریم تا بتوانیم احکام سازمانی و قوانین لازم برای اجرای طرح فرانسه برای کمک به لبنان را اجرا کنیم و من به “اشتیاق فرانسه برای کمک به لبنان” اطمینان دارم.
همچنین میقاتی ضمن اعلام آمادگی خود برای گفتگو با جامعه مدنی گفت که برای دیگران احترام قائل بوده و خواستار همکاری‌های بیشتر است.
او افزود: تاکنون جامعه مدنی طرحی ارائه نکرده که بتوانم همانند اصلاحات و طرح فرانسه آن را مدنظر قرار دهم اما می‌دانم افرادی در جامعه مدنی هستند که در راستای منافع لبنان کار می‌کنند.
نخست وزیر مکلف لبنان در ادامه گفتگو با روزنامه النهار تاکید کرد: می‌دانم رئیس جمهور میشل عون برای نجات کشور جدی است و به این کابینه امیدوار است و می‌خواهد کشور را نجات دهد، ما هر دو به قانون اساسی پایبند هستیم، به او اطلاع دادم که به محض پایان یافتن رایزنی‌ها برای تشکیل کابینه به کاخ بعبدا خواهم رفت چرا که تشکیل کابینه در مهلت زمانی تعیین شده ضروری است.
او افزود: دور و نزدیک باید بدانند که نخست وزیر رئیس و رهبر گروه است و باید شبانه‌روز برای نجات کشور کار کند، عون به من تاکید کرد که می‌خواهیم موفق‌ترین افراد را انتخاب کنیم و من به او اطلاع دادم که من عجله دارم و نمی‌توانم کشور را در این حالت رها کنم.
میقاتی بار دیگر تاکید کرد: در صورتی که جایگزینی برای من پیدا شود که بتواند این مرحله را تحمل کند، جایگزین شود، من همانند آتش‌نشان‌ها آمدم تا آتش لبنان را خاموش کنم به شرطی که با هم همکاری کرده و از بحث و جدل دوری کنیم.
نخست وزیر مکلف لبنان با اشاره به بحران اقتصادی چند سال قبل یونان گفت: باید از جایی شروع کنیم، این مسیر پر از خار و خاشاک، نزاع و کشمکش و اتهام‌زنی‌های بی‌هدف است.
او افزود: به تازگی شنیدم که کشتی حامل نیترات در دوره من وارد بندر بیروت شده است اما من در سال ۲۰۱۳ استعفا کردم و فوریه ۲۰۱۴ کابینه جدیدی تشکیل شد و این کالا در ژوئن وارد بندر شد، من تلاش‌هایی را که برای تخریب چهره‌ام انجام می‌شوند، محکوم و تاکید می‌کنم در راستای تشکیل کابینه حرکت خواهم کرد، من مامور شدم تا کابینه را تشکیل دهم، نوری در انتهای این دالان تاریک وجود دارد و من می‌توانم این ماموریت را اجرا کنم و می‌توانم رنسانس اقتصادی ایجاد کنم.
او درباره ارتباط خود با اعراب و کشورهای حوزه خلیج فارس و چگونگی نزدیکی ایران و حزب‌الله به اعراب گفت: حد و حدودم در ارتباط با حزب‌الله، ایران و اعراب را می‌دانم. نمی‌خواهیم لبنان وارد این درگیری‌ها شود و مرکزی برای توطئه علیه کشورهای عربی باشد، در صورتی که کابینه تشکیل شود، تمام تلاش خود را برای اصلاح این روابط و بازگرداندن لبنان به آغوش کشورهای عربی انجام خواهم داد.
میقاتی درباره بحران دلار توضیح داد: این موضوع عبارت است از عرضه و تقاضایی که شرایط سیاسی مناسبی برای ایجاد تعادل میان‌شان را می‌طلبد، علت ریزش امروز خبرهای سیاسی است و نه یک ریزش اقتصادی عادی، این قیمت اقتصادی نیست و نمی‌دانم که نرخ ارز می‌تواند با این سرعت پایین بیاید یا نه اما آنچه لازم است را به ویژه با ورود کمک‌های خارجی آتی به بازار لبنان انجام خواهیم داد.
او در ادامه اینکه خواسته‌های بدیهی و ساده به مسایلی بزرگ تبدیل شده‌اند را محکوم کرد و گفت: در راستای تامین مازوت (گازوئیل) برای مناطقی که دچار مشکل شده، تلاش می‌کنم.
میقاتی در ادامه گفت: نمی‌خواهم شروطی برای کابینه تعیین کنم و هر حرفی که امروز بزنم طرف مقابل آن را یک چالش تلقی می‌کند من می‌خواهم به یک راه‌حل برسم.
میقاتی دربار مساله انفجار بندر بیروت تاکید کرد: انفجار چهار اوت فاجعه‌ای است که به تلاش بسیاری برای رفعش و یک راه‌حل نیاز دارد اما آیا تحقیقات درد و رنج آسیب‌دیدگان را التیام می‌بخشد؟ ما به دنبال حقیقت هستیم و می‌خواهیم بدانیم چه کسی و برای چه آمونیوم نیترات را وارد کرد؟ البته قاضی طارق البیطار مردی جدی و انسانی با وجدان است.
نخست وزیر مکلف لبنان با اشاره به اینکه این کشور سه بخش اقتصاد، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان را از دست داده، از مردم این کشور خواست امیدوار باشند.
او تاکید کرد: روزی که احساس کنم اوضاع از دستم خارج شده، عقب‌نشینی خواهم کرد تا فرد دیگری به جایم بیاید، گاهی از من سوال می‌کنند که آیا من خیال باف هستم، شاید! اما مردم لبنان امروز اینگونه می‌اندیشند که خارج شدن از این کوره و این درگیری را تنها می‌توان در رویا دید و من تمام تلاشم را می‌کنم.
او در پایان به مردم لبنان تعهد داد که در مورد همه چیز حقیقت را بگوید.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.