×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
موانع اقتصادی سد راه تقاضا برای نفت می‌شود

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد نگرانیهای اقتصادی استمرار پیدا کرده و این وضعیت در دورنماهای بدبینانه‌تری که موسسات بین‌المللی اخیرا از رشد اقتصاد جهانی ارائه کرده‌اند، منعکس شده است. همچنین، تحکیم سیاستهای پولی بانکهای مرکزی، تاثیر رشد ارزش دلار آمریکا و افزایش نرخهای بهره روی قدرت خرید اقتصادهای نوظهور، به منزله ریسکهای نزولی برای پیش‌بینی‌های این سازمان هستند.
افزایش قیمت نفت و سوختها تا حدودی تحت تاثیر تحریمها علیه صادرات نفت روسیه پس از حمله نظامی مسکو به اوکراین روی داده و باعث شده است نرخ تورم در اقتصادهای توسعه یافته، به بالاترین حد ۴۰ سال گذشته صعود کند.
آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد عرضه و تقاضا به زودی متوازن شود و اعلام کرد پس از هفت سه ماهه متوالی برداشت سنگین از ذخایر نفت، کندی رشد تقاضا و رشد عرضه نفت جهان تا پایان سال، به متعادل کردن بازارهای نفت جهان کمک خواهد کرد. با این حال تشدید تحریمها علیه روسیه، احیای قوی‌تر تقاضای چین برای سوخت، اختلال تولید در لیبی و ظرفیت مازاد تولید محدود اعضای اوپک پلاس، ممکن است توازن عرضه و تقاضا را برهم بزند.
طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۳ بیش از دو درصد رشد کرده و به رکورد ۱۰۱.۶ میلیون بشکه در روز می‌رسد. اقتصادهای توسعه یافته عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، در عمده رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۲ سهیم هستند اما چین با خروج از قرنطینه‌های کووید، پرچمدار رشد تقاضا در سال ۲۰۲۳ خواهد بود. قرنطینه‌های اخیر کووید ۱۹ چین، این کشور را در مسیر نخستین کاهش سالانه تقاضا برای نفت در قرن جاری قرار داده است.
بر اساس گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی کرد تولید اوپک پلاس با تسهیل محدودیتهای عرضه، امسال ۲.۶ میلیون بشکه در روز رشد می کند اما ممکن است در سال ۲۰۲۳ با اجرایی شدن کامل همه تحریمها علیه روسیه، به میزان ۵۲۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.