×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مسئولیت اجتماعی سازمان، عامل اساسی بقای هر سازمان است. افزایش سریع مشکلات زیست محیطی همه جوامع بشری را تهدید می کند. منشأ این مشکلات زیست محیطی را می توان به الگوهای رشد جوامع مدرن نسبت داد.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از طلانیوز: بسیاری از مدیران سازمان ها با یکدیگر رقابت می کنند و از طرفی، به دنبال راه حل های جدید برای افزایش عملکرد سازمان خود هستند که از نگرانی های اصلی سازمان های امروزی است. هدف عملکرد، تمرکز کارکنان بر عملکرد وظیفه ای است. بانک ایران زمین یک سری پژوهش‌ها برای شناسایی تأثیر مسئولیت اجتماعی بر توسعه منابع محیط زیست در جهت بهتر شدن عملکرد این بانک را در دستور کار خود قرار داد.
مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی به عنوان یک جنبه مهم از مسئولیت اجتماعی، شرط لازم برای بقا و موفقیت بانک است و بانک‌ها تلاش می‌کنند در فعالیت‌هایی سرمایه‌گذاری نمایند که موجب بهبود شرایط کل جامعه و حفظ محیط‌زیست گردد. مسئولیت اجتماعی به عنوان یکی از رویکردهای جهانی برای دستیابی به توسعه پایدار امروزه از سوی بانک ایران‌زمین دنبال شده که هدف این رویکرد در مسیر حفظ منابع آب، جنگل ها و کاهش مصرف انرژی بوده است.
ارزیابی تامین مسئولیت اجتماعی زیست‌محیطی بانک‌محور در راستای کاهش انتشار آلاینده در دو سطح تولیدات صنعتی و اقتصاد کلان است. بر همین اساس در یک پژوهش که توسط دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی به منظور بررسی تاثیر همزمان، بلندمدت و پویای تسهیلات اعطایی سیستم بانکی به بخش غیردولتی بر میزان انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی در دو سطح تولیدات صنعتی (بخش صنعت) و مجموع فعالیت‌های اقتصادی (اقتصاد کلان) انجام شد، برآورد اثرات پویای تکانه‌ها نشان داد که در دو سطح بخش صنعت و اقتصاد کلان، تمام تکانه‌ها منجر به افزایش سطح آلاینده زیست‌محیطی می‌شوند.
نتایج برخی پژوهش ها در گذشته نشان دهنده آن بود که بخش بانکی با تسهیلات حمایتی از بخش‌های اقتصادی به ویژه بخش صنعت، نتوانسته در خصوص مسئولیت اجتماعی خطیر خود در حیطه جهت‌دهی تولیدات به سمت تکنولوژی و روش‌های تولید پاک، به درستی نقش ایفا کند بلکه در عمل حامی مالی تولیدات و صنایع آلاینده فاقد صلاحیت زیست‌محیطی بود. اکنون و چند سال اخیر نگاه بانک ها و سازمان ها به محیط زیست در جهت ساختار مسئولیت اجتماعی تغییرات قابل چشمگیر و شگرفی نموده است.
بانکداری سبز، یکی از مصادیق اصلی در انجام وظایف مربوط به رسالت اجتماعی است. یک سیستم بانکداری سبز اهداف، سیاست‌ها و خط مشی‌ها، ارزش‌ها، کارکنان، محیط کار، محصولات و خدمات، فعالیتهای پیشبردی روابط، تکنولوژی، فرهنگ سازمانی، شاخص‌های ارزیابی، پشتیبانی و الگو‌های قیمت گذاری سبز دارد.
همچنین پرداخت تسهیلات ویژه به کارآفرینان سبز و شرکت‌های تازه تاسیسی که قصد دارند به فعالیت‌های زیست محیطی بپردازند، در کنار تأمین مالی سرمایه‌گذاری حفاظت از محیط زیست، می‌تواند راهکار‌های مناسبی برای نقش‌آفرینی مسئولانه بانک در زمینه ‌های اجتماعی باشد.
بانک ایران زمین در سال های اخیر تنها مشارکت‌کننده بانکی در پویشی با سازمان محیط‌زیست در راستای اجرای برنامه‌های مسئولیت اجتماعی با رویکرد محیط‌زیستی با عنوان «میراب» بوده است، این بانک همچنین پیش از این با برگزاری پویش‌هایی در حوزه حراست از دخایر جنگل‌های کشور، هوای پاک، اقدامات عملی در حوزه پاک‌سازی طبیعت از زباله، مدیریت پسماند، حراست از ذخایر جنگل‌های بلوط در غرب کشور، حمایت از محیط‌بانان و… اقدامات عملی موثری را برای حفاظت از زمین و محیط‌زیست انجام داده است.
بانک ایران‌زمین در مقام یکی از حامیان مهم محیط‌زیست در سال های اخیر پویش ها و کمپین های مختلف محیط زیستی را با هدف فرهنگ سازی و پاکسازی محیط زیست، راه‌اندازی و حمایت نموده است که از آن جمله می توان به: کمپین محیط‌زیستی«همین یک زمین»، کمپین محیط‌زیستی « یک قطره کمتر»، پویش محیط‌زیستی بلوط ایران‌زمین، پویش محیط‌زیستی آلرژی به مصرف انرژی، حمایت از پویش من هم یک جنگلبانم، حمایت از جایزه یحیی(ویژه قدردانی از محیط‌بانان)، پویش محیط‌زیستی پیک زمین، حمایت از پویش سهم من برای تالاب اشاره کرد که با استقبال بسیار قابل توجه روبه رو بوده است.
بنابراین گزارش، اقدامات بانک ایران زمین در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی همواره این موضوع را که وظیفه ذاتی بانک به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی در اجتماع، کمک به حفظ محیط‌زیست و جلب مشارکت عمومی است، در دستور کار و مورد تاکید کارکنان و مدیران خود قرار داده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.