×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مزایای معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالا

عدم نیاز به تحویل فیزیکی، جابجایی، تحمل هزینه و افت مربوط در هر بار خرید، امکان خرید و فروش مستمر و متعدد بدون جابجایی و ایجاد اطمینان در خریدار و فروشنده نسبت به کیفیت کالای خریداری شده و مسئولیت انبار پذیرش شده نزد بورس نسبت به کیفیت و کمیت کالای خریداری شده از مزایای معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالا است. مهدی بیات منش با اشاره به انبارهای کشمش پذیرش شده در بورس کالای ایران شامل انبار خلیل آباد و شرکت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان تاکستان می گوید: به دلیل قوانین بورس کالا برای این انبارها و داشتن بیمه، کشاورزان از آسیب به هر طریق مصون خواهند بود و اگر آسیبی رخ داد طبق قانون و بیمه خسارات جبران خواهد شد.  این کارشناس بازار سرمایه ازجمله مزایای گواهی سپرده کالایی را دریافت وام بانکی از طریق توثیق این اوراق نزد شبکه بانکی دانست و گفت: این گواهی ها واسطه ها را به حداقل می رساند و این یعنی شکل گیری شفافیت به روش اصولی که با این گواهی تحقق پیدا کرده است.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از «کالاخبر»، معاملات گواهی سپرده کالایی کشمش از ۵ مهر ۱۳۹۹ رسما در بورس کالای ایران راه اندازی شد. هر یک از گواهی سپرده کالایی‌های کشمش، تاریخ سررسید مشخصی دارند. دارندگان گواهی سپرده می‌توانند تا قبل از تاریخ سررسید آن‌ها به انبارهای کشمش بورس کالا مراجعه کرده و کشمش را به صورت فیزیکی دریافت کنند. البته برای انجام مراحل اداری آن نیاز است که قبل از مراجعه به انبار هماهنگی‌های لازم با کارگزاری صورت بگیرد.

مهدی بیات منش کارشناس بازار سرمایه گفت: گواهی سپرده کالایی به این شکل است که کشاورز با توجه به استانداردهایی که بورس کالا تعیین کرده، محصول خود را به انبارهای بورس کالا می‌سپارد و گواهی قبض انبار را دریافت می کند که این قبض انبار به گواهی سپرده تبدیل و قابل معامله در تابلوی معاملاتی است.

یکی از مزیت‌های این گواهی این است صاحب کالایی که اوراق بهادار در دست دارد، می‌تواند این اوراق را نزد شبکه بانکی برای دریافت وام، وثیقه کند و به پشتوانه آن وام بانکی دریافت کند.

مورد بعدی این که گواهی سپرده کالایی واسطه‌ها را به حداقل می‌رساند و این یعنی شکل گیری شفافیت به روش اصولی که با این گواهی تحقق پیدا کرده است.

کیفیت کشمش در بورس کالا تضمین می شود

عدم نیاز به تحویل فیزیکی، جابجایی، تحمل هزینه و افت مربوط در هر بار خرید، امکان خرید و فروش مستمر و متعدد بدون جابجایی و ایجاد اطمینان در خریدار و فروشنده نسبت به کیفیت کالای خریداری شده و مسئولیت انبار پذیرش شده نزد بورس نسبت به کیفیت و کمیت کالای خریداری شده از دیگر مزایای این معاملات است.

به دلیل قوانین بورس کالا برای این انبارها و داشتن بیمه، کشاورزان از آسیب به هر طریق مصون خواهند بود و اگر آسیبی رخ داد طبق قانون و بیمه خسارات جبران خواهد شد. 

انبارهای کشمش بورس کالای ایران شامل انبار خلیل آباد و شرکت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان تاکستان است. ظرفیت این انبارها به ترتیب ۳۰ تن و ۱۰۰ تن است.

بر اساس آمار بورس کالا از آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی کشمش تاکنون ۷۵ هزار و ۸۲۹ گواهی سپرده کشمش به ارزش نزدیک به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مورد داد و ستد قرار گرفته است.

مقدار هر گواهی سپرده کشمش معادل یک کیلوگرم است.

آمار معاملات ۹ اسفند ۱۴۰۰ 

گواهی سپرده کالایی کشمش راهی برای افزایش شفافیت

بر اساس اعلام سازمان جهانی خواربار و کشاورزی (FAO) در سال ۲۰۱۴ سه کشور ترکیه، آمریکا و ایران به ترتیب با تولید ۴۲۹ هزار، ۳۲۰ هزار و ۲۰۰هزار تن کشمش بزرگترین تولیدکنندگان جهان بوده اند و در ایران عمده تولید کشمش در استان خراسان رضوی نوع قلمی سبز کاشمر بوده و در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و کردستان عمده تولید مویز است و در سایر استان‌ها کشمش تیزابی تولید می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.