×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مرزبانان در خط مقدم امنیت کشور

از مرزبانان سرزمینم سخن می گویم، از چشمانی که بیدار است، پاهایی که چون سروی قوی ایستاده، دستانی که اسلحه را با قدرت در دست گرفته تا کسی به سرزمین و مردمانش یورش نبرد. مردانی که برای خاک این سرزمین از خون خود گذشتند تا ایران باقی بماند، آن هایی که شجاعانه از مرزهایمان دفاع کردند و جاودانه شدند.
از شهید “مسعود نارویی” این دلاور مجاهد مرزبانی سیستان و بلوچستان و مزدار غیور هنگ مرزی زابل سخن می گیم که طی چند روز گذشته در درگیری با اشرار مسلح و قاچاقچیان مواد مخدر در منطقه مرزی زهک، ضمن جلوگیری از ورود عناصر مسلح متجاوز به خاک میهن و کشف مقادیر قابل ملاحظه‌ای موادمخدر از نوع شیشه، به شهادت رسید و سه فرزند خردسالش را به خداوند سپرد.
یا از ستوان سوم «محمدرسول حاتمی»  مرزبان دلیر و مجاهد هنگ مرزی مریوان که حین کنترل و پایش نواری مرزی مرزهای غرب کشور به درجه رفیع شهادت نائل شد، سخن می گویم. از ستوان سوم «محمد احمدی سکل»  که در درگیری با قاچاقچیان سوخت در پایگاه دریابانی میناب جرعه شهادت را نوشید.
یا از شهید سرگرد «مقداد بویر»  و ستوان سوم «عبدالله مومن زاده»  از مرزبانان هنگ مرزی دشت آزادگان  که در درگیری با قاچاقچیان به شهادت رسیدند. از شهید «اصغر سالارپور»  از مرزبان پایگاه دریایی قشم که در مبارزه با قاچاقچیان و گروهان شهید ضیایی از هنگ مرزی ارومیه که حین پایش و حراست از مرزها به شهادت رسیدند.
از سربازان وظیفه وطنم می گویم، «علی بیرامی»  در هنگ مرزی ارومیه، «ساسان امیرخانی»  هنگ مرزی سردشت که به منظور انجام گشت و کمین و پایش نوار مرزی حین درگیری با قاچاقچیان و «محمد رئوف رضایی»  حین کنترل نوار مرزی شهرستان پاوه به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، جوانانی که جام شهادت را نوشیدند و برای همیشه ماندگار شدند.
اگر خون این غیورمردان ایران زمین نبود، اگر آن ها در مرزهای خاکی و آبی از سرزمینمان حفاظت نمی کردند و اگر در برابر پلیدی ها، قاچاق و انواع شرارت ها نمی ایستادند، امروز کشوری امن و آرام نداشتیم، پس خون هایی ریخته شده که ایران با قامتی بلند ایستاده است. باید حرمت این خون ها و جوانانی که جانشان را نثار امنیت کردند، نگه داشته شود. مرزبانانی که شاید کمتر از آن ها یاد شده اما تاریخ گواه ایثارگری آن ها خواهد بود.
مرزبانی از مهم ترین و ارزشمندترین یگان های نیروی انتظامی است، یگانی که شاید کمتر کسی به آن توجه کند در حالی که در طول روزها و هفته ها چه بسیار دلیر مردانی خون خود را فدای این سرزمین می کنند. مرز ایران زمین بسیار گسترده تر از آن است که تصور می شود و این گستردگی و موقعیت ویژه جغرافیایی سبب شده تا بسیاری چشم طمع به آن بدوزند و همواره با نیرنگی وارد مرزهای ما شوند.
ایران با بیش از ۶ هزار کیلومتر با کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، ارمنستان، جمهوی آذربایجان و عراق مرز مشترک خشکی دارد. همچنین دارای دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان است و حفظ این گستردگی توان و امکانات بسیاری را می طلبد.
شرایط و اقلیم آب و هوایی در مناطق مرزی، مبارزه بی امان با گروه های تروریستی مقابله با پدیده شوم قاچاق و مواد مخدر، مرزبانی را به یگانی سخت تبدیل کرده است چراکه مرزبان از  مولفه های تاثیرگذار در تولید امنیت کشور به شمار می رود. نظم و امنیت از ضروریات حیات اجتماعی بشر است. مرزبانان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، به عنوان نماینده نیروهای مسلح در سرحدات کشورمان، از مرزهای آبی و خاکی حراست می کنند و با اقتدار با برهم زنندگان نظم عمومی مقابله جدی و به سود جویان و قاچاقچیان فرصت هرگونه سوءاستفاده از سرحدات سرزمینی را نخواهند داد.
امنیت مرزها در هر کشوری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و خدمت در مرزها در شرایط بد آب و هوایی و جغرافیایی سختی های خاص خود را دارد و به راستی دل شیر می خواهد تا سینه سپر کنیم و  مردانه از تمامیت مرزی کشورمان پاسداری کنیم و این حمیت مرهون تلاش و رشادت های مرزبانانی است که ادامه دهنده راه رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در مرزها هستند که حاضر به فدا کردن جانشان برای هموطنانشان در مرزها هستند و چه خوب آموخته اند این رسم مردانگی، ایثار، جوانمردی را از شیر مردان دلیر دوران دفاع مقدس.  
مناطق مرزی از نقاط حساس و استراتژیک یک کشور بوده و مرزنشینان و ساحل نشینان در این مناطق نقش بسیار مهمی در توسعه و امنیت کشور دارند. بیش از سه میلیون مرزنشین در مرزهای کشورمان که جزئی از ملت بزرگ ایران اسلامی هستند، نقش پررنگ و ماندگاری در تامین و برقراری امنیت در مرزهای کشور دارند که این نمادی از وحدت ملی برای دفاع از ارزش هاست. مرزنشینان و ساحل نشینان بهترین پشتیبان امنیت کشور به شمار می روند.
کنترل مرزها در قالب استفاده از سیستم‌های کنترل از راه دور
گستردگی مرزها نیازمند تجهیزات بروز است تا نیروی انسانی کمتری در مواجهه با دشمنان این مرز و بوم دچار آسیب شوند و از آن جایی که پلیس در نظر دارد تا سال ۱۴۰۰ هوشمند شود، به نظر می رسد، که هوشمندسازی مرزها در اولویت قرار گیرد.
همان طور که گفته شد امنیت بزرگترین سرمایه هر کشوری است و باید هر گونه هدف گذاری در مسیر توسعه و تحقق و تقویت این مهم به کار گرفته شود چرا که لازمه پیشرفت هر کشوری دستیابی به این مقوله مهم است و تمام کشورها برنامه و بودجه خود را براین اساس تعیین می کنند و هوشمند سازی پلیس را به همین دلیل در دستور کار خود دارند.
هوشمندسازی و انسداد مرزها از سال آینده
سردار احمد علی گودرزی فرمانده مرزبانی ناجا در این زمینه  هوشمند سازی مرزبانی می گوید: در تلاش هستیم کنترل مرزها به صورت الکترونیکی، اپتیکی و هوشمند در قالب استفاده از سیستم‌های کنترل از راه دور باشد تا با بهره‌گیری از تجهیزات نوین و فنی در نوار مرز، اجازه هیچ‌گونه تعدی دشمنان به داخل کشور را ندهیم.
 به گفته وی، تنوع اقلیم در مرزهای سرزمینی و گستردگی مرزهای جغرافیایی ایران اسلامی، باعث شده کشورمان از نظر استراتژیکی از اهمیت خاصی برخوردار باشد.
وی با بیان اینکه اجرای طرح هوشمندسازی و انسداد مرزها  از سال آینده در دستور کار قرار دارد، ادامه می دهد: در برخی از مناطق مرزی کشور نیاز به احداث برجک، پاسگاه های مرزی و نیز تجهیز یگان های مرزی هستیم که تلاش های مضاعفی هم در این خصوص صورت گرفته است.
گودرزی با بیان اینکه برنامه کامل این طرح به ستاد نیروهای مسلح و نیز دولت ارسال شده و در یک برنامه ۵ ساله طرح هوشمندسازی و انسداد مرزهای شمالغرب، غرب و جنوب غرب کشور با اولویت و زمان بندی اجرایی می شود، می گوید: این طرح به صورت کاملا کارشناسی شده با حضور کارشناسان و مهندسان آگاه طراحی شده و امید می رود در پایان برنامه هفتم توسعه شاهد تحولات خوبی در مرزهای کشور باشیم.
وی از اهداف مهم هوشمندسازی را نظارت و کنترل الکترونیکی مرزهای کشور، بهره‌برداری از فناوری های نوین، ابزارهای نوین نظارت کنترلی، سامانه‌ها و سنسورهای هوشمند برای پایش عنوان می کند چرا که استفاده از این تجهیزات باعث کاهش اتکا به نیروی انسانی و ارتقاء توانمندی در اجرای مأموریت‌ها، خصوصا در حوزه مبارزه با قاچاق می شود.
ضرورت ایجاد شهرک‌های مسکونی سازمانی در مرزها
مرزبانی یکی از ایستگاه‌های و سنگرهای تأثیرگذار در تأمین امنیت کشور است، امروز امنیت پایدار در کشور بسط و گسترش داشته است و از سوی دیگر تهدیدات پیرامونی فراوانی در آن سوی مرزهای کشور وجود دارد و این در حالی است که مرزبانان با آمادگی حداکثری توان رزمی و عملیاتی و روحیه رزمندگان دفاع مقدس، از مرزهای ایران اسلامی مراقبت و دفاع می‌کنند.
تأمین امنیت مناطق مرزی و روستاهای تحت کنترل با مرزبانی نیروی انتظامی است و مرزبانان علاوه بر اقدامات نظامی، دفاعی، امنیتی و اجتماعی در مرزها، اقدامات قضائی نیز در مناطق مرزی انجام می‌دهند. مرزبانی با وحدت رویه سایر نیروهای مسلح در تأمین امنیت مرزهای کشور مشارکت دارد و این مشارکت خاری بر چشمان کوردل دشمنان بوده که آنها را مأیوس و ناامید کرده است.
با این توصیف می توان گفت، یکی از مشکلات اساسی مرزبانان نبود شهرک های مسکونی است، موضوعی که سردار گودرزی به آن اشاره کرده است.
فرمانده مرزبانی ناجا در این زمینه می گوید: ضرورت دارد تا ایجاد شهرک‌های مسکونی سازمانی در مرزها احداث شود. ایجاد شهرک‌های مسکونی سازمانی برای ارتقاء توان رزم مرزبانان مطالبه ما از دولت، مجلس و ستاد کل نیروهای مسلح است و این مهم موجب حفظ توان عملیات خواهد شد.
فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به چهار راهبرد عملیاتی مرزبانان، ادامه می دهد: از مهمترین و اساسی ترین راهبردهای مرزبانی محقق شدن هوشمندسازی مرزها است که این روند باید به لطف خداوند متعال طی سه سال آینده اجرایی و عملی شود.
سردار گودرزی بر اجرای طرح مکنا و خوشایندسازی یگان های مرزی اشاره کرده و می گوید: طرح خوشایندسازی یگان های مرزی برای اقتدار سازمانی و حفظ روحیه کارکنان شروع شده و اجرایی شدن آن در ترمیم روحیه و همچنین ارتقاء توان رزم مرزبانان موثر واقع خواهد شد.
سردار قاسم سلیمانی جانشین فرمانده نیروی انتظامی نیز ایجاد شهرک‌های سازمانی را موثرترین مولفه در ارتقاء روحیه مرزبانان دانسته و می گوید: تأمین اعتبارات مرزبانی با ردیف بودجه‌ای خاص، یکی از مطالبات مهم نیروی انتظامی از قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) است که باید از طریق ستاد کل نیروهای مسلح، مجلس و دولت پیگیری شود.
وی ادامه می دهد: مدیریت مرزها بر عهده مرزبانی است، موثرترین مولفه توان رزم مرزبانی در مرزها،  ارتقاء روحیه نیرو است؛ برای تحقق این مهم، نیازمند ساخت شهرک‌های مسکونی سازمانی در عقبه مرزها هستیم و برای این موضوع مرزبانی  نیاز به ۱۵ هزار واحد مسکونی دارد که از این مقدار، فقط ساخت سه هزار واحد تامین و محقق شده است.
سردار رضایی می گوید: بحث طرح حریم امنیت مرز دنبال شده و به عنوان مرزبان نیازمند اختیار و پشتیبانی هستیم تا با هرگونه ناامنی در جوار مرزها برخورد کنیم.
وی با اشاره به اینکه مجازات جرایم مرزی بازدارنده نیست، ادامه می دهد: برای این موضوع نیازمند توجه ستاد کل نیروهای مسلح برای ایجاد تیم‌های حقوقی هستیم تا با دفاع از حق و حقوق مرزبانان، این امر کمکی بر توان رزم آنها باشد.
اقدامات مرزبانی ناجا در سال ۹۹
مرزبانی ناجا وظیفه حفاظت از مرزهای خشکی و دریایی را به عهده دارد و در این راستا با انواع قاچاق و تروریست ها مقابله می کند و در این مسیر بسیاری از هموطنان و غیورمردان این مرز و  بوم جان خود را نثار امنیت کرده اند و پشت اخبار کشف و مبارزه با تروریسم در مرزهای مختلف کشور، مرزبانانی غیوری ایستاده اند تا ذره ای از خاک این سرزمین به دست دشمنان نیفتد. در این گزارش به گوشه ای از اقدامات مرزبانی در سال ۹۹ اشاره می شود:
کشف بیش از یک تن موادمخدر در مرزهای جنوب شرق کشور
سردار سرتیپ احمدعلی گودرزی فرمانده مرزبانی ناجا از کشف بیش از یک تن و ۶۰۰ کیلوگرم موادمخدر توسط مرزداران استان سیستان و بلوچستان خبر داد. و گفت: در راستای کنترل و مراقبت از مرزها و برخورد قاطع با هرگونه قاچاق موادمخدر در طول نوار مرزی، مرزداران استان سیستان و بلوچستان با اشراف اطلاعاتی و رصد تحرکات در مناطق مرزی، به سرنخ‌هایی از قصد قاچاقچیان برای ورود محموله سنگین موادمخدر از مسیر ارتفاعات سراوان دست یافتند و با برنامه‌ریزی دقیق عملیاتی و تشدید اقدامات کنترلی، انهدام این باند بزرگ قاچاق مواد افیونی در دستور کار مرزبان قرار گرفت.
وی افزود: با انجام اقدامات گسترده اطلاعاتی مسیرهای تردد قاچاقچیان و همچنین زمان برنامه‌ریزی شده جهت انتقال محموله موادمخدر به عمق کشور مشخص گردید و مرزداران دلاور هنگ مرزی سراوان در قالب چندین تیم پوششی و عملیاتی با اجرای هدفمند کمین منطقه مورد نظر را در کنترل خود قرار دادند و با هدایت عملیاتی موفق شدند، محموله موادمخدر را کشف کنند.
سردار گودرزی تصریح کرد: سوداگران مرگ به محض مشاهده مرزداران، اقدام به تیر اندازی نموده که ماموران نیز بلافاصله با اتخاذ موضع و تاکتیک عملیاتی مناسب با قاچاقچیان مقابله به مثل کرده که بعلت حجم زیاد آتش همرزمانم، قاچاقچیان تاب مقابله نداشته و عرصه را بر خود تنگ دیده با برجا گذاشتن محموله موادمخدر به خاک کشور مقابل فرار کردند.
این مقام ارشد مرزبانی ناجا در ادامه بیان داشت: مرزداران مجاهد هنگ مرزی سراوان در این عملیات موفق شدند، ضمن مهار ۲۴ راس دواب حامل موادمخدر، مقدار یک تن و ۶۵۰ کیلوگرم مواد مخدر از نوع نریاک را کشف کنند.
کشف بیش از یک تن مواد مخدر توسط هنگ مرزی سراوان
سردار احمد علی گودرزی فرمانده مرزبانی ناجا از کشف یک تن و ۳۶۵ کیلوگرم تریاک و ۱۰۰ کیلو گرم هروئین توسط مرزبانان مجاهد هنگ مرزی سراوان و دستگیری یک قاچاقچی خبر داد و گفت: در راستای برخورد قاطع با قاچاق موادمخدر در طول نوار مرزی، مرزداران این فرماندهی از فعالیت باند قاچاق موادمخدر در منطقه مرزی سراوان مطلع شدند و با برنامه‌ریزی دقیق عملیاتی و تشدید اقدامات کنترلی، موضوع را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند.
وی افزود: با انجام اقدامات گسترده اطلاعاتی، کشف محل اختفای قاچاقچیان و محموله مواد مخدر با برنامه‌ریزی دقیق عملیاتی و تشدید اقدامات کنترلی در دستور کار قرارگرفت.  در این عملیات هدفمند سوداگران مرگ که در مقابل تاکتیک‌های عملیاتی مرزداران توان مقابله نداشتند پس ازدرگیری شدید، مرزداران موفق شدند ضمن دستگیری یکی از اشرار قاچاقچی در پاک سازی منطقه یک تن و ۳۶۵ کیلوگرم تریاک و ۱۰۰ کیلوگرم هروئین و در مجموع یک تن و ۴۶۵ کیلو مواد مخدر، دو دستگاه بی سیم، دو دستگاه خودرو را نیز توقیف و قاچاقچیان را  در دستیابی به اهداف شومشان ناکام گذاشتند.
کشف بیش از ۲ تن مواد مخدر در مرزهای سیستان و بلوچستان
فرمانده مرزبانی ناجا همچنین از دو عملیات موفقیت آمیز مرزبانان در مبارزه با قاچاقچیان و کشف ۲ تن و ۷۱ کیلو ۸۰۰ گرم انواع مواد مخدر در مرزهای استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: مرزداران استان سیستان و بلوچستان از فعالیت باند بزرگ قاچاق موادمخدر در منطقه مرزی جکیگور مطلع شدند و با برنامه‌ریزی دقیق عملیاتی و تشدید اقدامات کنترلی، موضوع را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند. با انجام اقدامات گسترده اطلاعاتی، محل اختفای قاچاقچیان و محموله موادمخدر و همچنین زمان برنامه‌ریزی شده برای انتقال محموله به عمق کشور مشخص شد، مرزداران در قالب چند تیم پوششی و عملیاتی منطقه مورد نظر را در کنترل خود قرار دادند و با هدایت عملیاتی و پشتیبانی اطلاعاتی مرزبانی استان توانستند محموله موادمخدر را کشف کنند.
سردار گودرزی با اشاره به هلاکت یک قاچاقچی و دستگیری یک نفر دیگر افزود: در این عملیات هدفمند، مرزداران موفق شدند ضمن توقیف چهار دستگاه خودروی حامل مواد مخدر، مقدار یک تن و ۴۲۱ کیلو و ۸۰۰ گرم انواع مواد مخدر شامل ۵۹۳ کیلو ۳۰۰ گرم تریاک و ۸۲۸ کیلو و ۵۰۰ گرم حشیش را کشف کنند.
سردار گودرزی در ادامه به یک عملیات موفقیت‌آمیز جداگانه دیگر توسط مرزداران هنگ مرزی سروان نیز اشاره کرد و افزود: در عملیاتی جداگانه، قاچاقچیان که قصد داشتند در فرصتی مناسب محموله خود را به وسیله یک دستگاه خودرو وارد کشور کنند، با هوشیاری مرزداران از رسیدن به اهداف شوم خود ناکام ماندند و ضمن رها کردن محموله از محل متواری شدند و مرزداران موفق شدند در این عملیات مقدار ۶۵۰ کیلوگرم تریاک انواع مواد مخدر را که به طرز ماهرانه‌ای در داخل کابین خودرو مخفی شده بود را کشف کنند.
کشف بیش از ۵۶ هزار راس دام قاچاق از ابتدای سال جاری تاکنون
فرمانده مرزبانی ناجا از کشف بیش از ۵۶ هزار راس دام قاچاق توسط مرزبانان نیروی انتظامی در مرزهای کشور طی سال جاری خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون با هدایت و برنامه‌ریزی های انجام شده در طرح های مختلف، مرزبانان غیور موفق شدند ۵۶ هزار و ۶۶۶ راس دام (افزایش ۱۳ برابری کشف احشام قاچاق)، ۱۰ میلیون و ۶۸۵ هزار و ۵۵۱ میلیون لیتر سوخت از نوع گازوئیل، بیش از ۱۱ میلیون اقلام دارویی، ۴ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۱۲۹ کیلوگرم پودر نیروزا و یک میلیون و ۵۰۹ هزار و ۶۳۲ قلم لوازم آرایشی قاچاق را کشف کنند.
الحاق ۴ فروند شناور عملیاتی به ناوگان شناوری مرزبانی بوشهر
سردار گودرزی از الحاق ۴ فروند شناور عملیاتی کلاس حیدر و خلیج فارس به ناوگان شناوری مرزبانی بوشهر خبر داد و گفت: این شناورها شامل دو فروند شناور ۶۰ فوتی نیمه سنگین حیدر و دو فروند شناور تندرو کلاس خلیج فارس هستند که با توان داخلی نیروهای وزرات دفاع به صورت بومی ساخت و تحویل مرزبانی نیروی انتظامی شده است.
فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به ویژگی‌های این شناورها گفت: این شناورها از سرعت بالایی برخوردار هستند و تا ۵۶ گره دریایی می‌توانند ماموریت‌های مرزبانان را در عمق دریاها عملی کند.
وی افزود: استان بوشهر ۹۳۷ کیلومتر مرز دریایی دارد و با کشورهای قطر، کویت و عربستان سعودی هم مرز است و ذخایر موجود گازی، نفتی و میادین مختلفی در این منطقه باعث شده تا این استان یک منطقه استراتژیک دریایی و حساس باشد.
سردار گودرزی با تاکید بر لزوم هماهنگی و همبستگی در بین نیروهای مسلح، افزود: وقتی ناوگان کشورهای فرامنطقه‌ای در منطقه هستند باید هماهنگی با سپاه پاسدارن و ارتش جمهوری اسلامی از حیث دریایی در عمق دریا معنادار و اثر بخش باشد.
وی با اشاره به برگزاری رژه دریایی مرزبانان و مرزنشینان در آب‌های بوشهر، گفت: این رژه، وابستگی و پیوستگی مرزنشینان و مرزبان را به نمایش گذاشت و نشان داد که مرزنشنیان همراه و متحد با مرزبانان در تولید امنیت نقش آفرین هستند.
تلاش مرزبانی برای توسعه رونق اقتصادی و گردشگری
فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به تلاش مرزبانی برای توسعه رونق اقتصادی و گردشگری در مرزهای کشور، گفت: انضباط بخشی شناورها در دستور کار است تا ان شاءالله به فضل خداوند، مرزبانی بتواند در عمق آب‌های انحصاری کشور ایفای نقش کند.
گودرزی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد از کالاهای مورد نیاز دنیا از طریق دریا مبادله می شود، افزود: مرزبانی در تلاش است با توسعه امنیت پایدار با هوشمند سازی پلیس در هشت هزار و ۷۵۵ کیلومتر مرز زمینی و دریایی کشور، موجبات رونق اقتصادی و توسعه گردشگری با استفاده از مواهب الهی برای مردم را فراهم آورد.
وی با اشاره به نبود مشکل خاص در ۸۳۵ کیلومتر مرز دریایی در خزر، گفت: مرزبانی و دریابانی ایران همانند گاردهای ساحلی کشورهای پیشرفته دنیا در دریا حضور مقتدرانه تری داشته و برای رونق بخشیدن به اقتصاد دریا محور کمک می کند.
ساماندهی شناورهای متفرقه در شمال کشور
سردار گودرزی با اشاره به لزوم ساماندهی شناورهای متفرقه در شمال کشور، افزود: انضباط بخشی در دستور کار مرزبانان قرار دارد تا مرزبانی بتواند در عمق آب‌های انحصاری کشور ایفای نقش کند.
وی تصریح کرد: مرزبانان با توان عملیاتی بالای خود در برابر انواع ناهنجاری های احتمالی سینه سپرکرده اند و چشمان بینای سربازان در مرزبانی، هر توطئه شیطانی ایادی استکبار را در نطفه خنثی خواهند کرد. بر ما واجب است با حضور مقتدرانه در دریای خزر و همکاری با همسایگان منطقه، امکان بهره برداری سلامت و ایمن از مواهب دریا را برای کرانه نشینان خزر در استان های شمالی و برای تمام هموطنان فراهم کنیم.
این گزارش گوشه ای بود از رشادت و شجاعت دلیرمردان مرزبان، مردانی که کمتر از آن ها یاد شده اما نامشان در تاریخ ایران اسلامی ماندگار شده است و آیندگان از آن ها به خوبی یاد خواهند کرد.
از: معصومه نیکنام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.