×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، امید گیلانپور در نشست خبری که امروز  به مناسبت هفته دولت برگزار شد با بیان اینکه سرمایه گذاری یکی از مهمترین چالش های اقتصاد ایران خصوصا بخش کشاورزی است، اظهار کرد:فضای کسب و کار در بخش کشاورزی فضای پر ریسکی در مقایسه با سایر بخش ها است و در نتیجه سرمایه با شرایط سخت تری وارد بخش کشاورزی می شود. بنابراین هرچه فضای کسب و و کار پایدارتر باشد امید به سرمایه گذاری نیز در این بخش بیشتر است.

وی ادامه داد:مشوق های دولتی متفاوتی برای سرمایه گذاری  در عرصه صنایع تبدیلی وجود دارد اما تولیدکنندگان بخش کشاورزی  مجبور هستند از دارایی ها خود استفاده کنند.

گیلانپور در ادامه با اشاره به اینکه چرا صنایع تبدیلی و تولیدات بخش کشاورزی هماهنگی با یکدیگر ندارند  گفت:باید در الگوی کشاورزی، محصول زراعی و باغی را به اندازه نیاز تولید کنیم که صنعت تبدیلی بخش مورد نیاز خود را جذب کند. اگر به روند  کشاورزی قراردادی توجه نکنیم بخش هایی که به کشاورزی قراردادی توجه کرده اند دچار خسارت می شوند.

معاون صنایع تبدیلی  و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد:اینکه گفته می‌شود صنایع تبدیلی به اندازه کافی وجود ندارد درست نیست. در بسیاری از فعالیت‌های صنایع تبدیلی تنها به چندین حلقه توجه کرده‌ایم و برخی دیگر از حلقه ها مغفول مانده است.

گیلانپور همچنین در پاسخ به این سوال که مقام معظم رهبری گلایه هایی در خصوص خام فروشی برخی اقلام از جمله زعفران و خرما داشتند گفت: در جلسات  روزهای گذشته با وزارت دفاع قرار شد که در زمینه ایجاد ارزش افزوده برای زعفران به ما کمک کنند که کمک آنها در زمینه استحصال مواد معطر از زعفران است.

به گفته وی  در خصوص صنایع خرما نیز اقدامات محدودی انجام شده است.

گیلانپور در ادامه به استانداردهای  صنایع تبدیلی اشاره کرد و گفت: بسیاری از محصولات صنایع تبدیلی مشمول استانداردهای اجباری هستند اما برای حضور در بازارهای مختلف می‌بایست استاندارد خاص خود رانیز پاس کنند.این به معنای آن نیست که آن محصول استاندارد ندارد بلکه  باید استاندارد دو کشور با یکدیگر تطبیق داده شوند بنابراین تطبیق استانداردهای دو کشور نیز در این میان حائز اهمیت است تا با موافقت های استانداردی میان دو کشور کالاها مبادله شود.

کشاورزی قراردادی می تواند محصولاتی با استاندارد مشخص تولید کند

 به گفته وی باید به این نکته توجه کرد که برای ارتقای کیفی محصولات فرآوری شده و استاندارد آنها بایستی به حلقه‌های ابتدایی  هم توجه شود.یعنی باید از حلقه اول استانداردها را ارتقا دهیم تا محصول خام کشاورزی با استاندارد کامل به صنعت برود. کشاورزی قراردادی می توانند محصولات خود را با استانداردهای مشخص برای بازارهای مصرف مشخص در اختیار صنایع تبدیلی قرار دهد.

به گفته معاون صنایع تبدیلی و کسب و کارهای وزارت جهاد کشاورزی سطح استاندارد مواد غذایی و محصولات کشاورزی دائماً در حال افزایش است و این یک فرآیند ادامه دار است.

 احصای حلقه های ضعیف تر صنایع تبدیلی

وی همچنین بیان کرد :مشغول احصای حلقه های ضعیف تر صنایع تبدیلی هستیم که مشخص شود  در کدام حلقه  نتوانستیم همپای مابقی حرکت کنیم. تا به جای اینکه در یک رشته فعالیت صنعتی سرمایه گذاری زیادی شود و برخی مغفول بماند ، حمایت ها به سمت حلقه های ضعیف تر هدایت شود.

سیاستگذاری های تولید و تجارت باید در یک جا باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به یکپارچگی در سیاست گذاری های تجاری و تولیدی اشاره کرد و گفت: به این موضوع اعتقاد داریم که نیازمند سیاستگذاری یکپارچه در بخش تولید و تجارت هستیم. اما در حال حاضر بخشی از وظایف تنظیم بازار بر عهده وزارت صمت است.

گیلانپور در پاسخ به این سوال که آیا  نواقص سامانه بازارگاه برطرف شده است و نهاده‌های دامی در میان تولیدکنندگان عادلانه توزیع می‌شود گفت: هیچ سامانه ای در دنیا هنوز قوی تر از سامانه بازار نیست .در نظام بازار اگر محدودیت عرضه وجود داشته باشد قطعا قیمت ها افزایش می یابد .

وی در ادامه گفت: اصلاحاتی بر روی  سامانه انجام شد تا در حد ممکن از مداخلات انسانی جلوگیری شود و به جای اینکه سیستم های توزیع دستی باشند به صورت هوشمند شود. اما در شرایطی قرار داریم که یکی از نهاد ه های مورد نیاز یعنی  کنجاله سویا به شدت کم است و آنچه که وارد شده تنها ۵۶ درصد مصرف تولیدکنندگان بوده است. یعنی با کمبود عرضه کنجاله مواجه بودیم. به عبارت دیگر سامانه بازارگاه اصلاح شده اما نمی تواند در مورد نهادهایی که با کمبود مواجه هستند اقداماتی انجام دهد .

به گفته وی قرار است در هفته های آینده تعداد جلساتی با تشکل ها بخش کشاورزی برگزار شود و این اصلاحات به آنها گزارش و آموزش داده شود. همچنین این سامانه به سامانه های دیگر نیز متصل شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.