×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
قرص دیابت در مقابله با نارسایی قلبی مفید است

به گزارش کیوسک خبر به نقل از دیلی میل، بر اساس مطالعه بنیاد قلب انگلیس، تصور می‌شود دارو آمپاگلیفلوزین، قلب را تحریک می‌کند، آن را کارآمدتر می‌کند و منجر به پیشرفت‌های چشمگیری در عملکرد آن فقط پس از سه ماه می‌شود.

بیمارانی که در این آزمایش شرکت داشتند لاغر هم شدند و شاهد بهبود فشار خون بودند.

دیابت نوع ۲، ناشی از ژنتیک، ناشی از شیوه زندگی غیرفعال و چربی اضافی بدن است.

اگرچه طیف وسیعی از روش‌های درمانی برای این بیماری وجود دارد، اما به دلیل صدمه ناشی از افزایش قند خون در داخل رگ‌ها، بیماران همچنان دچار مشکلات قلبی می‌شوند.

افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، دو تا سه برابر بیشتر با خطر طبیعی مشکلات قلبی و گردش خون مواجه هستند و یک سوم به دلیل حوادث قلبی عروقی مانند حملات قلبی می‌میرند.

متخصصان قبلاً متذکر شده بودند که دیابتی‌های مصرف کننده دارو امپاگلیفلوزین، که بدن را مجبور به دفع قند اضافی در ادرار می‌کند تا در خون جمع نشود، کمتر دچار این شرایط می‌شوند.

نتیجه آزمایشات عمده نشان داد که این دارو، همراه با داروی مشابه داپاگلیفلوزین که در کنار سایر داروها مصرف می‌شود، می‌تواند علائم را در افرادی که دچار نارسایی قلبی هستند بهبود بخشد.

نارسایی قلبی زمانی رخ می‌دهد که قلب بیش از حد ضعیف یا سفت شده و قادر به پمپاژ خون به طور مؤثر در بدن نیست. در حال حاضر از هر ۵ بیمار نارسایی قلبی، یک نفر در طی یک سال بعد از تشخیص می میرد.

افراد مبتلا به نارسایی قلبی از علائم ناتوان کننده‌ای نظیر تنگی نفس شدید و خستگی رنج می‌برند که باعث می‌شود آنها مرتب در بیمارستان بستری شوند. تنها راه درمان آن، پیوند قلب است.

اما اکنون مشخص شده است که امپاگلیفلوزین می‌تواند از ابتلاء به نارسایی قلبی در بیماران دیابتی پیشگیری کند.

در جدیدترین مطالعه، محققان دانشگاه لیدز ۱۸ بیمار دیابتی نوع ۲ را برای استفاده از این دارو بکار گرفته و آنها را در طول ۱۲ هفته تحت نظر گرفتند.

هیچ یک از بیماران نارسایی قلبی نداشتند، اما در ابتدای مطالعه مشخص شد که همه آنها دارای انرژی قلبی کمتر از حد طبیعی و انقباضات قلبی ضعیف‌تری هستند.

در اکثر بیماران، در پایان آزمایش بهبود قابل توجهی در سطح انرژی قلب و همچنین بهبود در میزان خون پمپ شده توسط قلب آنها مشاهده شد.

محققان معتقدند این به این دلیل است که این دارو تأثیر مستقیمی بر عضله قلب دارد و باعث تقویت آن می‌شود.

به گفته محققان، «ما همچنین شاهد کاهش وزن بیماران بودیم، فشار خون آنها پایین آمد و به طور کلی انرژی بیشتر و احساس بهتری داشتند.»