×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در بازدید از شرکت فولاد هرمزگان گفت: با توجه به اینکه توسعه صنعت فولاد در کنار سواحل رقم می‌خورد، شرکت فولاد هرمزگان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در کشور می‌تواند با اجرای طرح‌های توسعه‌ای به پیشران توسعه صنعت فولاد در جنوب کشور تبدیل شود.

به گزارش کیوسک خبر، روح‌الله متفکر آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی با اشاره به نقش و اهمیت صنعت فولاد در توسعه اقتصاد، اشتغال‌زایی، محرومیت‌زدایی و ثروت‌آفرینی، بیان کرد: صنعت فولاد بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های توسعه‌ای را تامین می‌کند. همچنین توسعه صنعت فولاد می‌تواند زنجیره‌ای از صنایع را به ویژه در حوزه پایین‌دستی شکوفا و دارای ارزش افزوده کند.

وی با بیان اینکه امروزه توسعه صنعت فولاد در دنیا کنار سواحل رقم می‌خورد، تاکید کرد: استان هرمزگان بهترین مکان برای توسعه صنعت فولاد محسوب می‌شود و شرکت فولاد هرمزگان که یک مجموعه بزرگ با حجم تولید بالا و محصولات خاص صنعت فولاد است، می‌تواند پاسخگوی نیاز کشور برای تامین نیازهای صنایع پایین‌دستی باشد. در عین حال این شرکت قادر خواهد بود به پیشران توسعه صنعت فولاد در جنوب کشور تبدیل شود و با توجه به قرارگیری در استان هرمزگان، می‌توان به توسعه این استان نیز کمک کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: نزدیکی به دریا و امکان صادرات محصول برای فولاد هرمزگان، می‌تواند در آینده یک افق توسعه روشن مهیا کند. البته توسعه این شرکت در آینده، نیازمند دیده شدن زیرساخت‌های لازم است اما در چند سال اخیر صنعت فولاد کشور با مشکل تامین انرژی مواجه شده است؛ به طوری که در تابستان محدودیت برق و در زمستان محدودیت گاز وجود دارد.

بار کمبود انرژی نباید بر دوش صنعت فولاد باشد
متفکر آزاد ادامه داد: در چند سال اخیر با افزایش مصرف انرژی در کشور مواجه شده‌ایم اما بار سنگین این افزایش مصرف به ویژه برای محدودیت‌ها نباید تنها بر دوش صنعت فولاد قرار گیرد. در صورتی که صنایع فولادی با محدودیت‌های انرژی دچار کاهش یا توقف تولید شوند، ضربه سنگینی به تولید ناخالص داخلی، صنایع بالادستی و پایین‌دستی فولاد وارد خواهد شد و در ادامه، اقتصاد کشور دچار صدمات سنگینی می‌شود.

وی عنوان کرد: امیدوار هستیم مجموعه وزارت نیرو به سرعت در مسیر حل مشکل تامین انرژی صنعت فولاد گام‌های موثری بردارند و شاهد فعالیت تمام ظرفیت مجموعه‌های بزرگ فولادی ازجمله فولاد هرمزگان باشیم.

ثبات قوانین و مقررات به سرمایه‌گذاران دلگرمی می‌دهد
عضو هیئت رئیسه مجلس یکی از چالش‌های صنعت فولاد را نبود ثبات در قوانین و مقررات دانست و تاکید کرد: ثبات در قوانین و مقررات یکی از زیرساخت‌های نرم‌افزاری مهم در پیشرفت کشور و موجب امنیت برای سرمایه‌گذاری است و سرمایه‌گذاران تنها با مشاهده ثبات در قوانین و مقررات، دلگرم می‌شود و نسبت به سرمایه‌گذاری در کشور و تولید، اقدام می‌کنند. البته ناگفته نماند ابزارهایی مانند مالیات، وضع عوارض و… در اختیار دولت برای تنظیم سیاست‌های اقتصادی قرار دارد و می‌تواند اقتصاد را مدیریت کند. به عنوان مثال وضع عوارض صادراتی با این هدف انجام می‌شود که دولت از خروج بی‌رویه کالا جلوگیری کند تا در داخل با کمبود مواجه نشویم. البته در صورتی که وضع قوانین و مقررات به بی‌ثباتی اقتصادی ختم شود، به اقتصاد کشور صدمه می‌زند.

متفکر آزاد بیان کرد: در مجلس تلاش کرده‌ایم تا حد امکان از تغییرات پی‌درپی در قوانین اجتناب شود و به سمت ثبات حرکت کنیم. امیدوار هستیم همین رویه در کشور حاکم شود. زیرا تغییر مداوم قوانین و مقررات سرمایه‌گذار را دلسرد می‌کند. بی‌ثباتی قوانین و مقررات در کمیسیون صنایع مجلس مطرح خواهد شد تا پیگیری‌های لازم انجام شود.

آمایش سرزمینی و تامین زیرساخت، لازمه توسعه صنعت فولاد
وی در پایان با اشاره به ضرورت توسعه صنعت فولاد به ویژه برای استان هرمزگان و شرکت فولاد هرمزگان، عنوان کرد: یکی از ضرورت‌های توسعه صنعت فولاد، فراهم آوردن زیرساخت‌های مورد نیاز است. مکان‌یابی مناسب و آمایش سرزمینی برای طرح‌های توسعه‌ای صنعت فولاد از دیگر مواردی است که باید در کنار آن فراهم شدن زیرساخت‌ها مانند آب، برق، گاز، حمل و نقل و… مورد توجه قرار گیرد. فراهم شدن بخش عمده این ملزومات برعهده دولت و قوانین مجلس است که ریل‌گذاری مناسب برای توسعه انجام شود. بنابراین می‌توان تعامل جدی کمیسیون صنایع و وزارت صنعت، معدن و تجارت با فولادسازان برای برطرف کردن چالش‌های این صنعت با مشارکت ذی‌نفعان برقرار کرد تا شاهد رونق این عرصه باشیم.

لازم به ذکر است که روح‌الله متفکر آزاد، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه مجلس، طی بازدید از شرکت فولاد هرمزگان، با توانایی‌ها، دستاوردها و طرح‌های توسعه‌ای شرکت فولاد هرمزگان آشنا شد و بر حل چالش‌های این شرکت به ویژه در حوزه تامین انرژی تاکید کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.