×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مدیر امور شرکت‌های فولاد مبارکه با اشاره به اینکه فولاد مبارکه بخشی از بار صنعتی شدن کشور را به دوش دارد گفت: ما همواره سعی کرده‌ایم با استفاده از یک رویکرد علمی و با استفاده از مشاورین باتجربه و خبره در سطح کشور، استراتژی‌های فولاد مبارکه را تدوین کنیم.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایراسین، امروز فولاد مبارکه در زیرمجموعه خود بیش از ۳۰ شرکت فرعی و وابسته را نظاره‌گر است و به‌عنوان بزرگ‌ترین فولادساز کشور نقش بی‌بدیلی در تولید فولاد و توسعه ایران اسلامی دارد. با گسترده شدن فولاد مبارکه، معاونت سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌ها تشکیل شد تا با همراهی سایر زیرمجموعه‌های این بخش بتواند مسائل شرکت‌های زیرمجموعه را رصد، تسهیل و هم‌راستا با اهداف کلان شرکت مادر حل کند. یکی از بخش‌های زیرمجموعه این معاونت، مدیریت امور شرکت‌های فولاد مبارکه است. در گفت‌وگویی با نبی‌اله فرهمند، مدیر امور شرکت‌های فولاد مبارکه، با اقدامات این بخش آشنا خواهید شد که در ادامه آمده است:

چارچوب نیروی انسانی و شرح وظایف واحد امور شرکت‌ها چگونه است؟

واحد امور شرکت‌ها جزو واحدهای جوان فولاد مبارکه است و از زمان شکل‌گیری این واحد کمتر از ۴ سال می‌گذرد. طبق چارت سازمانی مصوب ۸ نفر کارشناس در این واحد در حوزه‌های مختلف شامل منابع انسانی، خرید، فروش، مالی، توسعه، انتقال دانش، واحدهای پشتیبانی و IT مشغول فعالیت هستند.

گروه فولاد مبارکه طیف گسترده‌ای از شرکت‌های کوچک و بزرگ را شامل می‌شود. هماهنگی، همسوسازی و ایجاد هم‌افزایی‌های عمودی و افقی در کل این گروه وظیفه‌ای است که بر عهده واحد امور شرکت‌ها گذاشته شده است.

وقتی می‌گوییم معماری سازمانی فولاد مبارکه دقیقاً از چه چیزی صحبت می‌کنیم؟ این پروژه چه ارکانی می‌تواند دارد؟

به‌عنوان مثال، برای احداث یک ساختمان، ابتدا معمار نقشه را بر اساس نیازهایی که کارفرما به او اعلام می‌کند تهیه می‌کند. معماری سازمانی هم همین مفهوم را دارد. بررسی استراتژی‌های گروه فولاد مبارکه برای آینده،‌ سمت‌وسوی حرکت،‌ فرایندهای پشتیبان استراتژی‌ها،‌ ساختار سازمانی، افراد مجری فرایند و نیازهای سیستمی برای اجرای فرایند بخش‌هایی از معماری سازمانی است. به‌طورکلی همسوسازی شرکت‌های زیرمجموعه با فولاد مبارکه از مهم‌ترین فعالیت‌های این بخش است.

در خصوص اهمیت استراتژی‌های رشد و تعالی شرکت‌های گروه فولاد مبارکه توضیح دهید.

سابقه تدوین استراتژی در فولاد مبارکه به بیش از ۲۰ سال قبل می‌رسد. ما همواره سعی کرده‌ایم با استفاده از یک رویکرد علمی و با استفاده از مشاورین باتجربه و خبره در سطح کشور و بر اساس مأموریت بزرگ فولاد مبارکه که بخشی از بار صنعتی شدن کشور را به دوش دارد، استراتژی‌های فولاد مبارکه را تدوین کنیم و تلاش کرده‌ایم چراغ راهنمای حرکت فولاد مبارکه را ترسیم کنیم. اما اگر به‌صورت کلان بنگریم، فولاد مبارکه در مجموع در کل کشور یکی از بهترین عملکردها را داشته و مانند نگینی بر تارک صنعت کشور می‌درخشد.

وضعیت اجرای استراتژی‌های فولاد مبارکه در چه شرایطی است؟

امروزه سازمان‌هایی که بتوانند بیش از ۷۵ تا ۸۰ درصد استراتژی‌های خود را اجرا کنند، جزو شرکت‌های موفق به شمار می‌آیند. این میزان در فولاد مبارکه طی سال‌های گذشته بالای ۸۰ درصد بوده است و اگر در اجرای برخی از استراتژی‌ها به‌طور کامل موفق نبوده‌ایم، عمدتاً در حوزه‌هایی بوده که کمتر به عملکرد شرکت مربوط بوده و عوامل خارج از سازمان بر آن تأثیرگذار بوده‌اند.

آیا بومی‌سازی هم از استراتژی‌های فولاد مبارکه است؟

بله. بومی‌سازی یکی از استراتژی‌هایی است که فولاد مبارکه برای مقابله با تحریم‌ها در پیش گرفته و به‌واسطه آن توانسته علاوه بر تأمین نیازهای خود از خروج ارز از کشور نیز به میزان زیادی جلوگیری کند.

تعریف زیرساخت‌های فناورانه، مدیریتی و فرایندی چه تأثیری در پیشبرد اهداف، هماهنگی و انسجام شرکت دارد؟

با توجه به اینکه فولاد مبارکه یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور است،‌ وجود زیرساخت‌های توانمند در حوزه‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای، انرژی اعم از آب، برق، گاز و همچنین توسعه این زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در توسعه آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در این حوزه‌ها پروژه‌های متعددی تعریف شده است که تعدادی از آن‌ها اجرا شده و تعدادی نیز در حال اجراست. انتظار می‌رود با اجرای این پروژه‌ها به‌زودی برخی مشکلات زیرساختی موجود در گروه فولاد مبارکه برطرف گردد.

مهم‌ترین نقشی که معاونت سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌ها ایفا کرده کدام است؟

قطعاً یکی از این اقدامات کم کردن فاصله بین شرکت‌های گروه است. اگرچه این معاونت تازه شکل گرفته، اما حرکت‌های بسیار خوبی در زمینه استقرار حکمرانی شرکتی صورت داده است. با این حال، هنوز تا رسیدن به نقطه ایدئال، مسیری طولانی در پیش داریم.

وجود سفیران تعالی در شرکت‌های عضو گروه چقدر به این امر کمک کرده است؟

پرورش سفیران تعالی ایده‌ای بود که از سال گذشته توسط مدیریت تضمین کیفیت فولاد مبارکه ارائه گردید. در این راستا مجموعه‌ای از افراد خبره و علاقه‌مند از شرکت‌های زیرمجموعه انتخاب شدند و آموزش‌های مختلفی را در حوزه‌های مدیریتی فراگرفتند تا بتوان در گروه فولاد مبارکه فرهنگ تعالی سازمانی را به‌صورت یکنواخت اشاعه داد. تا پایان امسال تعداد ۱۰ تا ۱۲ دوره آموزشی خوب و باکیفیت برای این افراد طراحی و برگزار می‌شود؛ البته برخی از آن‌ها نیز برگزار شده است. معتقدیم این نفرات می‌توانند فرهنگ تعالی را در کل گروه فولاد مبارکه به‌خوبی اشاعه دهند. واضح است که استراتژی بر بستر فرهنگ سازمانی اجرا می‌شود و اگر بخواهیم استراتژی‌های فولاد مبارکه در آینده ضمانت اجرایی داشته باشد، باید فرهنگ‌سازمانی را در همه شرکت‌های زیرمجموعه به‌صورت یکنواخت با استراتژی‌های کلان شرکت مادر همسو کنیم و در این مسیر بهترین نقش را سفیران تعالی ایفا می‌کنند.

به نظر شما برای تسریع حرکت در مسیر فولاد سبز و ماندن در کورس رقابت جهانی چه اقداماتی باید انجام داد؟

استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخل کشور یکی از بهترین راه‌حل‌هاست. در همین راستا از چند سال پیش فولاد مبارکه اقدام به تأسیس یک شرکت دانش‌بنیان به نام شرکت توسعه و پشتیبانی فناوری و نوآوری گروه فولاد مبارکه کرده است. این شرکت بر حمایت از استارت‌آپ‌های فعال در زمینه صنعت فولاد تمرکز دارد. در عین حال، رصد فناوری‌های جدید در صنعت فولاد نیز در شرکت فولاد مبارکه به‌طور مستمر توسط واحدهای فروش، متالورژی و روش‌های تولید و مهندسی صنایع انجام می‌شود و بر همین اساس، نقشه راه تکنولوژی فولاد مبارکه ترسیم شده است. فرایند کار هم بدین صورت است که واحد فروش بر اساس نیازهایی که در آینده در بخش تقاضای مشتریان به وجود می‌آید، محصولات موردنیاز را شناسایی و معرفی می‌کند. سپس واحدهای دیگر اقدام به شناسایی تکنولوژی‌ها و فرایندهای موردنیاز برای تولید آن محصولات می‌کنند.

سخن آخر؟

ضمن قدردانی از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مستمر مدیریت ارشد سازمان و معاونت سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌ها، امیدواریم با حمایت و همکاری حداکثری همه عوامل مؤثر بتوانیم بر اساس استراتژی‌هایی که برای افق ۱۴۱۰ خود ترسیم کرده‌ایم است، آینده‌ای نویدبخش را برای کلیه کارکنان، شرکت‌های زیرمجموعه و ذی‌نفعان ترسیم کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.