×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

احمدی گفت: تا نیمه آذرماه با معامله ۶ هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو در بورس ۲ هزار میلیارد تومان سود به جای این مافیا به جیب خودروساز رفته و مسلم است که فشار آنها در برابر شفافیت ادامه داشته باشد.

به گزارش کیوسک خبر، حسین احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: عرضه کامل خودروهای پرتیراژ در بورس کالا می‌تواند در مدت کوتاهی بخش اعظمی از زیان خودروسازان را جبران کند به طوری که فرآیند اشتباه قیمت گذاری دستوری در این صنعت جای خود را به بستر بورس کالا می‌دهد تا همه اطلاعات و داده‌ها شفاف شود و دیگر امکان رویه‌های غیرشفاف در معاملات وجود نداشته باشد.
کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: از زمان آغاز عرضه خودرو در بورس کالا تا نیمه آذرماه، ۶۲۰۰ دستگاه خودرو در بورس عرضه شده و در این مدت حدود ۲ هزار و ۲۵ میلیارد تومان به جای اینکه به جیب دلال و واسطه‌ها برود نصیب تولیدکننده، سهامدار و مصرف کننده واقعی شده که با افزایش عرضه‌ها در دو هفته اخیر این رویه سرعت گرفته است.
وی با بیان اینکه بورس کالا برخلاف سیستم‌های قبلی فروش سازوکار مشخصی دارد، گفت: در روش قرعه کشی قیمت خودروها حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد پایین‌تر از قیمت‌ها در بازار آزاد معامله می‌شد و جالب آنکه مصرف کننده واقعی خودرو را با همان قیمت بازار آزاد می‌خرید و خودرو به دست مصرف کننده واقعی نمی‌رسید، در آن زمان این دلالان خودرو از رانت بزرگ بازار رضایت داشتند و همه چیز خوب بود.
او افزود: بازنده روش قبلی، خودروساز، مصرف کننده و سهامداران شرکت‌های خودروسازی بودند اما در بورس کالا علاوه بر خودروساز و سهامدار، مصرف کنندگان نیز پایین در از قیمت‌های بازار غیررسمی موفق به خرید می‌شوند.
وی ادامه داد: بنابراین فشاری که دلال‌ها و مافیای خودرو به عرضه خودرو در بورس کالا می‌آورند، کاملاً طبیعی است.
احمدی عنوان کرد: اتفاق عجیب در این میان، اظهارات غیرکارشناسی سخنگوی وزارت صمت است مثلاً از کارمزد بورس کالا در معاملات خودرو صحبت می‌شود اما کافی است نگاهی به تعرفه نمایشگاه دارها و معاملات بازار خودرو بیاندازیم تا متوجه شویم کارمزد بورس کالا کمتر از ۱۰ درصد کارمزد معاملات در بازار است و اتفاقاً بورس از این منظر نیز به نفع خریداران واقعی خودرو است.
وی در پایان تاکید کرد: عرضه کامل خودروها در بورس برای همه فعالان بازار خودرو به جز دلالان منفعت دارد و با استمرار عرضه‌ها این موارد مطرح شده نیز همانند ورود کالاهای جدید به بورس کالا از میان می‌رود چراکه در بورس، آمار رسمی تأیید کننده اتفاقات است نه حاشیه سازی های امروز که به طور غیررسمی از سوی عده‌ای در جریان است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.