×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به جذابیت‌ها و مزیت‌های معاملات گواهی سپرده شمش طلا که به تازگی در بورس کالا راه‌اندازی شده است، گفت: بورس کالا امکانی فراهم کرده است مردم با سرمایه‌های خُرد و کوچک، امکان خرید طلا معادل ٠.١ گرم (١٠٠ سوت) از شمش طلای یک کیلوگرمی با عیار معاملاتی ۹۹۵ (قسمت در هزار)، را داشته باشند و از این محل دچار ضرر و زیان نشوند.

به گزارش کیوسک خبر، علیرضا سلیمانی، کارشناس بازار سرمایه درباره اهمیت راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا به کالاخبر گفت: پیش ‌از این نیز شمش طلا در بورس کالا عرضه می ‌شد اما تفاوت عرضه جدید با عرضه قبلی در وزن شمش عرضه شده است؛ به طوری که پیش ‌از این، شمش با وزن یک کیلوگرم عرضه می‌شد و طبیعتاً سرمایه‌گذاران معدودی توان خرید چنین کالایی را داشتند اما در عرضه‌های جدید پیش‌بینی‌شده است اوراق گواهی سپرده با وزن یک ‌دهم گرم عرضه شود که ارزش آن حدود ۳۰۰ هزار تومان و به عبارتی ۱۰۰ صوتی خواهد بود.

بازار طلا با ورود سرمایه‌گذاران خُرد داغ می‌شود
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با عرضه گواهی سپرده شمش طلا و کاهش وزن شمش عرضه شده در اوراق سپرده کالایی، تلاش می‌شود بازار معاملات سکه با ورود سرمایه‌گذاران خرد داغ شود.

سلیمانی با بیان اینکه یکی از کالاها با قابلیت سرمایه‌گذاری، طلاست، عنوان کرد: مردم با سرمایه‌ های خُرد، طلا خریداری می‌کنند که ارزش سرمایه خود را حفظ کنند. برخی نیز برای حفظ ارزش پولشان و نپرداختن کارمزد و مالیات، طلای آب ‌شده خریداری می‌کنند.این در حالی است که ممکن است طلای آب ‌شده خریداری‌شده، عیار مورد انتظار خریدار را نداشته باشد ودر هنگام فروش با ارزش کمتری فروخته شود.

اطمینان از کیفیت کالا در گواهی سپرده
وی به مزیت های گواهی سپرده اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ‌ترین مزیت‌های این ابزار، اطمینان از کیفیت کالاست؛ به طوری که شرکت‌های تولید کننده براساس استاندارد تعریف ‌شده که احتمالاً عیار ۲۲ است، کالا را به بانک ‌های مشخص‌ شده از سوی بورس کالا تحویل می‌دهند، بنابراین خریدار اطمینان پیدا می کند کالای خریداری ‌شده را دقیقا با همان کیفیت درج ‌شده روی کاغذ گواهی سپرده خریداری کرده است و در این بازار هیچ نگرانی در خصوص تقلبی بودن کالا وجود ندارد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: افرادی که معاملات ثانویه انجام می‌دهند، یک ‌دهم گرم یعنی ۱۰۰ سوت طلا را می ‌توانند معامله کنند و اگر شخصی متقاضی دریافت شمش طلا ‎باشد، با توجه به تلورانس عیار (۹۹۵ تا ۹۹۹) و وزن شمش‌های سپرده شده در انبار، او باید مالک حداقل ۱۱ هزار گواهی سپرده شمش طلا باشد که بتواند درخواست تحویل ارایه دهد. در صورت دارا بودن کمتر از این میزان، مشتری می‌بایست در نماد معاملاتی شمش طلا، نسبت به خرید حداقل تا آستانه مجاز برای تحویل اقدام کند.

معافیت مالیاتی گواهی سپرده شمش طلا
سلیمانی همچنین در پایان درباره معافیت مالیاتی شمش طلا گفت:جذابیت بزرگ معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا این است که این معاملات از مالیات بر درآمد و ارزش افزوده معاف است؛ به این ترتیب یک کالای ارزشمند، نقدشونده و پرتقاضا همچون طلا در بازار امن، شفاف و قانونمند بورس کالا آن هم بدون پرداخت مالیات در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

***کالاخبر سال جدید را به همه هموطنان و فعالان بازار سرمایه تبریک می‌گوید و امیدوار است سال جدید برای همه ایرانیان پُر از خیر و شادکامی باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.