×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
غذای ایمن امروز برای فردایی سالم

کیوسک خبر ـ هر سال ۷ ژوئن ،۱۷ خرداد ماهبه عنوان روز جهانی ایمنی مواد غذایی گرامی داشته می شود. این یک رویداد بین المللی است که به منظور گسترش آگاهی در مورد بیماری های ناشی از غذا ، پیشگیری از این بیماری ها وفراگیری تکنیک های مدیریتی ، همچنین اطمینان از امنیت غذایی ، رفاه و توسعه پایدار ؛ برگزار می شود.
تاریخچه روز جهانی ایمنی غذا ۲۰۲۱
روز جهانی ایمنی غذا در سال ۲۰۱۸ توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد معرفی شده و هدف آن کاهش و در نهایت ریشه کن کردن بیماری های منتقله از غذا در سراسر جهان است.
این رویداد با همکاری مشترک WHO و سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد ،همراه با سایر کشورهای عضو و سازمانها برای از بین بردن خطرات احتمالی سلامتی ناشی از بیماریهای ناشی از غذا ، در سطح جهانی برگزار می گردد
اهمیت روز جهانی ایمنی مواد غذایی ۲۰۲۱:
در هیچ زمانی مانند این روزها ؛ به دلیل بحران پاندمی کووید ۱۹ ؛ پرداختن و رعایت مراقبتهای بهداشتی مهم نبوده است. به همین دلیل تلاش برایتقویت ایمنی ، از بین بردن شیوع بیماری های منتقله از غذا ، ایجاد روش های سالم و بهداشتی در حوزه های کشاورزی ، بازار و هرجای دیگر که درگیر معاملات مواد غذایی است ، ضروری تر شده است.
همواره تلاش شده تا با تامین ایمنی غذا خطرات بیماری ها ی منتقله از غذا در سراسر جهان کاهش یابد. ایمنی مواد غذایی یک دستور کار جهانی است که اهداف آن عبارتند از :
ارائه روشهایی برای اطمینان از ایمنی غذا که بتواند از بیماریها ی ناشی از غذا پیشگیری کند
رویکردهای مشارکتی برای افزایش ایمنی مواد غذایی در همه بخش ها را فراهم کند
برنامه هایی را برای مدیریت و مهار بهتر بیماری های عفونی تهیه و از این برنامه ها حمایت مالی کند.
مهمترین هدف جلوگیری از مرگ و میر ناشی از بیماری های غذا زاد است.
نیاز به تاکید نیست که ایمنی غذا یک مسئولیت همگانی است.
خطرات بیماری های غذا زاد
۲۰۰ نوع مختلف بیماری های منتقله از طریق غذا (ناشی از مواد شیمیایی مضر ، باکتری ها ، ویروس ها ، انگلی) وجود دارد که شناسایی شده اند.
داده های آماری نشان می دهد که هر ساله حدود ۶۰۰ میلیون نفر طعمه این نوع بیماری های منتقله از طریق غذا می شوند. و در این میان کودکان (زیر ۵ سال) و بخش های فقیرنشین به دلیل مصرف مواد غذایی غیر بهداشتی، بیشتر در معرض این بیماری ها هستند. ایمنی مواد غذایی مستلزم یک رویکرد جامع در تامین غذا ، از مرحله داشت ،برداشت ، فرآوری، ذخیره سازی ، توزیع تا مصرف بوده و لازم است همه ی بخش های مرتبط با یکدیگر در این زمینه به طور یک پارچه عمل کنند.
شعار روز جهانی ایمنی غذا ۲۰۲۱
امسال موضوع انتخاب شده “غذای ایمن امروز برای فردایی سالم” در واقع مشوق مصرف غذاهایی است که علاوه بر تامین سلامت انسان ها ، برای سایر موجودات و محیط زیست سالم و مفید باشد.
نام نویسنده زیبا کاوه ئی