×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
عرضه ۶.۵ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما طی ۵۰ روز

رئیس کل بانک مرکزی گفت: از نظر ذخایر ارزی هیچ محدودیتی نداریم و آنچه بازار را بهم ریخته فقط انتظارات تورمی بوده است.

به گزارش کیوسک خبر، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی امروز در مراسم رونمایی از مرکز مبادله ارز و طلا گفت: یکی از برنامه‌های ما راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا بود که با تأخیر انجام شر و دلیل تأخیر هم وضعیت نرم افزاری و رایانه‌ای بود.

فرزین ادامه داد: در سال‌های گذشته بخش عمده ارز حواله‌ای در سامانه نیما انجام شده و در ۵۰ روز تصدی بنده ۶.۵ میلیارد دلار ارز، عرضه شده است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: سامانه نیما همچنان کار خود را ادامه خواهد داد.

وی گفت: افزایش نرخ بازار آزاد ارز در چند روز گذشته منطقی نبوده و ما امروز با مرکز مبادله به دنباله کشف قیمت هستیم، جز اول مرکز مبادله، تالار مبادله بوده که ارز فولادی‌ها، پتروشیمی‌ها، غذایی ها در آن انجام می‌شود.

فرزین ادامه داد: از لحاظ ذخایر ارزی هیچ محدودیتی نداشته و وضعیت خوبی داریم چیزی که امروز بازار را به هم ریخته انتظارات تورمی بوده که کار را خراب کرده است.

رئیس کل بانک مرکز پیش بینی این است که امروز در بازار حواله ارز زیادی عرضه شود.

وی ادامه داد: تالار دوم در مرکز مبادله، تالار خدماتی‌ها است، تمام نیازهای خدماتی را در قالب سامانه تأمین می‌کنیم؛ به طوری که مهمترین ارز مسافرتی، ارز دانشجویی و مأموریتی است، هم اکنون بالای ۶۰ نوع ارز خدماتی شناسایی شده و افرادی که نیاز دارند دیگر نیاز به حضور در بازار آزاد ندارند.

فرزین گفت: تلاش می‌کنیم مرکز مبادله را مرکز ارز و طلای کشور کنیم، ابزار فیچورز، سلف ارز در بانک مرکزی راه اندازی شده و به نرخ آتی عرضه خواهیم کرد.

وی گفت: یکی از مواردی که بازار ارز را امروز دچار اختلال کرده بازار فردایی است اما از همین ابزار به طور صحیح می‌توان در بازار مبادله ارز و طلا استفاده کرد.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: از تمام رسانه‌ها و فعالان اقتصادی درخواست می‌شود تصویر واقعی اقتصاد را به تصویر بکشند، تصویر منفی از اقتصاد باعث هراس مردم و فشار بر بازار ارز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مرکز مبادله شروعی بر رسمی شدن و مدیریت ارز کشور بوده و در تمام کشورهای دنیا بانک مرکزی مدیریت ارز را به عهده دارد.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از مهر، در ادامه این برنامه هامونی رئیس مرکز مبادله ارز و طلا گفت: در ۲۷ روز گذشته اقدامات مهمی انجامی شد، در این هفته تابلو ارز خدماتی را ایجاد کردیم، نیازهای خدماتی احصا شده، ارز مسافری در پشت گیت فرودگاه احصا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در تالار اول حواله شرکت‌های صادراتی ارز را عرضه کرده و شرکت‌های دیگر ارز را خریداری می‌کنند، ساز وکار آن فعلاً مانند سامانه نیما بوده که در آینده اصلاح خواهد شد.

هامونی خاطرنشان کرد: هفته آینده تالار طلا و سکه مرکز نیز افتتاح شده و ۳۰۰ هزار ربع سکه عرضه می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.