×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
عبور از شیوه سنتی مالیات

ساسان شاه‌ویسی، تحلیلگر اقتصاد
کیوسک خبر ـ طرح تغییر نظام مالیاتی از مدت‌ها پیش مدنظر حاکمیت بوده است، حتی در مجالس هشتم تا دهم مصوباتی نیز به تأیید رسید و دولت یازدهم و دوازدهم نیز با شناسایی بخشی از فرار مالیاتی اقداماتی را در این زمینه انجام داد.

با این وجود دولت جدید در مصوبات گذشته خلأهایی مشاهده کرد و پیشنهادات خود را جهت اصلاح بخشی از قانون به مجلس ارائه داد.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که در حوزه مالیات باید مانند کشورهای پیشرفته به موضوع نگاه شود و از سیستم سنتی دریافت مالیات عبور و حکمرانی هوشمند در کشور نهادینه شود.
دریافت مالیات هوشمند نیز خود نیازمند ابزار مبادله هوشمند بوده که مشاغل باید از آن بهره ببرند، این هوشمند شدن مالیات سبب محدودیت‌هایی درون سازمان امور مالیاتی و افزایش پرداخت مالیاتی برای بخشی از کسبه خواهد شد، در نتیجه مقاومت‌هایی از درون سازمان مالیات و اصناف مشاهده خواهد شد و اعتراضاتی را نیز در بر خواهد داشت.

مدیریت اعتراضات نباید قهریه باشد و در بسیاری از امور باید برخورد فرهنگی ملاک قرار گیرد. متأسفانه برخی کسبه با این استدلال که چرا باید مالیات پرداخت نماییم، به دنبال تبرئه خود از فرار مالیاتی هستند، این در حالی است که فرزندان همان کسبه در مدارس دولتی در حال تحصیلند، از خدمات عمومی بهره می‌برند، حتی خود کسبه هنگام ارائه خدمات یا فروش محصول، مالیات را از مصرف‌کننده دریافت می‎کنند، با این وجود حاضر نیستند مالیات را به دولت پرداخت کنند.

در سیستم سنتی ملاک اظهارات فرد بوده و دولت اصل صداقت و راستگویی را در نظر گرفته است، در نتیجه بر اساس این اصل مالیات پرداخت می‌شود، در حال حاضر نیز بر اساس تبصره ماده ۱۰۰ همین اصل حکمفرماست با این تفاوت که دولت با ابزار هوشمند خود قادر است راستگویی فرد را بررسی کند.

بسیاری از کسبه که مالیات خود را از سالیان دور پرداخت کرده‌اند با قانون پایانه‌های فروشگاهی مشکل نداشته اما بخشی از افراد که با این قانون مجبور خواهند شد مالیات بیشتری بپردازند، مقاومت می‌کنند.

مشکل موجود در بازار کشور را دلال‌محوری است، در گذشته نظام کشور دیوان‌سالاری دولتی بوده، این درحالی است که اکنون نظام دیوان‌سالاری دلالی در بازار حکمفرماست و در عمل شاهد نظام چندوجهی در کشور هستیم که تأثیرات مخرب زیادی دارد، به بیانی از ابتدای چرخه (واردات یا تولید) تا مصرف‌کننده نهایی، به دلیل حضور دلالان شاهد رشد قیمت هستیم.
تا به امروز مشاهده نشده که اصناف به نرخ تورم کشور معترض باشند، در حالی ‌که افزایش تورم برای کسبه به معنی افزایش درآمد است، با این وجود همواره این افراد برای پرداخت مالیات مقاومت می‌کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.