×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ظرفیت تولید سرم در داروپخش، دو برابر شد

با بهره‌برداری از خط تولید جدید شرکت داروپخش، ظرفیت تولید ماهانه سرم در این مجموعه دارویی متعلق به سازمان تأمین‌اجتماعی، به شش میلیون سرم در ماه افزایش یافت.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، خط جدید و پیشرفته تولید سرم در مجموعه دارویی داروپخش، در مراسمی با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی (شستا) به بهره‌برداری رسید.
ابراهیم بازیان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی (شستا) در این مراسم با اشاره به اینکه دولت سیزدهم تلاش دارد در حوزه دارویی هم مدیریت قیمت‌ها را دنبال کند و هم مدیریت تولید را، گفت: ما در اقتصاد کشور نیازمند تصمیمات سخت هستیم. امروز دوره جنگ اقتصادی است و در جنگ، آرایش صلح نمی‌گیرند. کسی که در عرصه تولید و دانش کار را جلو می‌برد، رزمنده عرصه اقتصادی و علمی است. در عرصه جنگ اقتصادی، آرایش صلح گرفتن یعنی نیاز مردم را تامین نکردن. اندیشمندان ما در حوزه برنامه‌ریری باید این ملاحظات را مدنظر داشته باشند.
بازیان افزود: تولید، راهی سخت و دوام تولید، مستلزم پشتیبانی است و در حوزه تولید دارو، انتظار می‌رود کمیسیون بهداشت مجلس به شکلی مؤثر و جدی به تولید کمک کند.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری‌تأمین‌اجتماعی، با تأکید بر این که دوران پساکرونا باید دوران بازنگری در حوزه درمان باشد، گفت: اگر ما تولید را با وجوه مختلف آن و به شکلی جامع و همه‌جانبه نبینیم، صنعت دارویی آسیب می‌بیند.
وی افزود: ما در شستا برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید دارو و گام برداشتن در مسیر راه‌های نرفته، آمادگی کامل داریم. تولید ما حتماً باید ناظر به رشد اشتغال و صادرات باشد. اگر جنس را برای صادرات و باکیفیت صادراتی تولید نکنیم، در داخل هم تولیدات ما را نمی‌خرند. در همین مجموعه داروپخش، با یک تلاش دو ماهه، ظرفیت تولید سرم دو برابر شد. در همه مجموعه‌های تولیدی هم اگر یک قدم جلو بیایند، در عرض دو ماه تولید دو برابر می‌شود.
براساس این گزارش، دکتر منصور نیکویی‌نیا، مدیرعامل هلدینگ دارویی “تیپیکو” از هلدینگ‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی نیز در این مراسم گفت: شرکت داروپخش با قدمتی ۷۳ ساله و با ۱۲۰۰ نفر نیروی انسانی متخصص، بالغ بر ۴۰۰ نوع دارو تولید می‌کند و در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۳ میلیارد و ۵۲۰ میلیون دوز دارو در این شرکت تولید شده است.
وی افزود: در دوره همه‌گیری کرونا، شرکت داروپخش با تولید داروی رمدسیویر، کمک بسیار ارزشمندی به روند مهار این بیماری و نجات جان بیماران کرد و تولید انواع داروهای نوترکیب در دستور کار این شرکت قرار دارد. برنامه‌هایی نیز برای توسعه خطوط تولید در دست اجرا داریم و مهم‌ترین برنامه تحولی ما خط تولید داروهای بیوتکنولوژی است که امیدواریم تا سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.
دکتر محمدمسعود علیمراد، مدیرعامل شرکت داروپخش، در این مراسم درباره ویژگی‌های خط تولید جدید این شرکت گفت: خط جدید تولید سرم در کارخانجات داروپخش در کوتاه‌ترین زمان ممکن افتتاح شده و امیدواریم افتتاح و آغاز به کار این خط، شروعی برای تحول و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شرکت باشد.
وی افزود: بخش سرم‌سازی داروپخش، در گذشته ظرفیت تولید سه میلیون سرم در ماه را داشت که با توجه به قدیمی بودن خط تولید، احداث خط جدید در دستور کار قرار گرفت و هرچند دستگاه‌های موردنیاز در سال ۹۷ خریداری شدند اما به دلایل مختلف خط تولید جدید راه‌اندازی نشده بود تا اینکه از حدود دو ماه قبل با کار جهادی همکاران و رفع مشکلات موجود، این خط تولید راه‌اندازی شد.
دکتر علیمراد همچنین گفت: خط تولید فعلی سرم در داروپخش، تجهیزات به‌روز و پیچیده‌ای دارد. مصرف پلی‌اتیلن در خط جدید کاهش یافته و زمان استریل‌سازی قطعی محصولات نیز بسیار کاهش یافته است و این تغییرات موجب شده علاوه بر اینکه کیفیت محصول بسیار افزایش یافته، ظرفیت تولید نیز از سه میلیون به شش میلیون افزایش یافته است.
در مراسم بهره برداری از خط تولید جدید شرکت داروپخش، همچنین دکتر یحیی ابراهیمی، نماینده مردم دلفان و سلسله و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: از زحمات و تلاش‌های مدیران محترم شستا و تیپیکو و داروپخش تشکر می‌کنم که کار بسیار ارزشمندی در زمینه افزایش ظرفیت تولید سرم در کشور انجام دادند. صنعت دارو، از صنایع مهم و استراتژیک است که برای کشور اهمیت فراوان دارد. سرم نیز در درمان بیماری‌های مختلف اهمیت دارد و در بحث تولید سرم در کشور باید حساس باشیم.
وی با تأکید بر اینکه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در کنار تولیدکنندگان دارو است، افزود: ما سال گذشته همه مدیران شرکت‌های تولیدکننده سرم را به مجلس دعوت کردیم و در نهایت با وجود داشتن ظرفیت و امکانات لازم، مجوز واردات برای رفع برخی کاستی‌ها را دادیم، اما باید با استفاده کامل از ظرفیت داخلی، نیاز کشور به واردات سرم را برطرف کنیم.
دکتر ابراهیمی افزود: از مجموعه شستا و هلدینگ تیپیکو تشکر می‌کنیم که کاری بزرگ و جهادی انجام دادند. همان طور که این خط تولید طی دو ماه راه‌اندازی شده است، باز هم می‌توانیم با کار جهادی، اقدامات تحولی دیگری نیز برای رفع مشکلات مردم انجام دهیم و باور داشته باشیم که می‌توانیم به قله‌های بلند علمی برسیم.
سید مرتضی خاتمی نماینده مردم زنجان و نایب اول رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: یکی از نقایصی که در کشور احساس می‌شود و رئیس‌جمهور محترم هم در یکی از جلسات دولت در مورد آن صحبت کردند، کمبود سرم است. تأکید رئیس‌جمهور این بود که بحث کمبود سرم به قدری مهم است که ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم فلان شرکت داخلی به ظرفیتی برسد که نیاز کشور را رفع کند. افتتاح خط تولید جدید شرکت داروپخش در راستای رفع همین کمبود است که باید از دانشمندان و کارکنان کارخانجات داروپخش به خاطر این تلاش جهادی تشکر کنیم.
حسین بامیری نماینده مردم لردگان و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس نیز در این مراسم گفت: مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های ۱۳گانه مجلس آماده حمایت و کمک به حل مشکلات شرکت‌های تولیدکننده دارو هستند. از منظر پدافند غیرعامل، اگر سطح آمادگی نهادهای دولتی و غیردولتی فنی و هوشمندانه نباشد، ما نمی‌توانیم بحران طبیعی و غیرطبیعی در کشور را کنترل کنیم. شرکت‌های دارویی نیز باید سطح آمادگی خود را حفظ کرده و آن را ارتقا دهند تا بتوانیم نیازهای جامعه را تامین کنیم.
دکتر حسین شمالی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز در مراسم بهره برداری از خط تولید جدید مجموعه دارویی شستا در سخنانی با اشاره به اینکه براساس متوسط مصرف سالانه سرم در کشور، در سال‌های گذشته حداکثر ۱۵۰ میلیون واحد سرم تولید و مصرف می‌شد که در دوره کرونا با تشدید مصرف مواجه شدیم، گفت: امسال با تامین‌کنندگان، جلسات متعددی داشته‌ایم که ۱۵ میلیون سرم در ماه تولید شود و از ابتدای سال، تاکنون ماهیانه حدود ۱۴ میلیون واحد تولید داشته‌ایم و از شرکت داروپخش انتظار داریم بعد از افتتاح خط جدید و افزایش ظرفیت، خط قدیمی نیز به‌روزرسانی شده و مجدداً در مدار تولید قرار گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.