×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

یک کارشناس باسابقه بازار سرمایه گفت: در عصر تکنولوژی که عمده خرید و فروش ها به صورت آنلاین و با گوشی تلفن همراه انجام می شود، بورس کالا امکانی را فراهم آورده که همه مردم می توانند به جای خرید فیزیکی طلا از بازار و تحمل ریسک های سنتی از جمله سرقت و کیفیت، اوراق طلا از جمله گواهی شمش طلا را آن هم با حداقل سرمایه خریداری کنند.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر، سیاوش وکیلی اظهار داشت: معاملات گواهی سپرده شمش طلا ابزار بسیار جذابی برای سرمایه گذاران علاقمند به بازار طلا است زیرا این روش، علاوه بر آنکه معایب سرمایه گذاری در بازار فیزیکی طلا و همچنین سپرده گذاری در بازار پول را ندارد در مقابل همه مزیت های قبلی را به اضافه امنیت و سهولت معاملات را به همراه دارد.

وکیلی در این باره توضیح داد: فضای سرمایه گذاری به دو دسته سرمایه گذاری در حوزه پولی و سرمایه گذاری در حوزه مالی تقسیم می شود که سرمایه گذاری در حوزه پولی عمدتا متمرکز بر دارایی های فیزیکی است که از دیرباز و به صورت سنتی شامل ملک، زمین ، خودرو و طلا بوده است.

وی افزود: اما سرمایه گذاری در حوزه مالی شامل بازار سرمایه است که در حال حاضر این بازار با ایجاد ابزارهای جدید توانسته طیفی از سرمایه گذاری از جنس خودش را فراهم کند تا هم مزایای سرمایه گذاری در حوزه پولی را داشته باشد و هم معایبش را پوشش دهد که راه اندازی ابزارهای جدید در شمش طلا یکی از آنها تلقی می شود.

وکیلی در ادامه به مزایای راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا و خرید اوراق طلا اشاره کرد و گفت: خرید طلا به صورت فیزیکی دارای معایبی همچون رفتن به بازار و تحمل ریسک کیفیت، نگهداری و حمل طلا و سرقت است اما در بورس کالا می توان طلا خرید اما از دست سارقان در امان بود و همچنین در بورس، کیفیت طلا نیز مورد سنجش و آزمایش قرار گرفته است. به این ترتیب علاقمندان به سرمایه گذاری در بازار طلا می توانند به جای خرید فیزیکی به راحتی و به صورت الکترونیکی از بورس کالا اوراق سکه یا شمش طلا خریداری کرده و از نوسانات این بازار سود کسب کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نقدشوندگی بالای این معاملات به همراه امکان خرید شمش طلا با هر بودجه ای، دو موضوعی است که به مردم کمک می کند حتی پس اندازهای خردشان را به گواهی شمش طلا تبدیل کنند چون هر گواهی شمش معادل یک دهم گرم طلاست.

وی ادامه داد: بنابراین این ابزار بسیار خوبی برای سرمایه گذاران علاقمند به بازار طلا است زیرا نه مانند بازار سهام مستلزم شناخت و دانش تخصصی است و نه مانند سپرده گذاری در بازار پول است؛ بلکه معایب سرمایه گذاری در بازار فیزیکی را می پوشاند و از طرفی محاسن سرمایه گذاری در بازار مالی را نیز برای سرمایه گذاران فراهم می کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان امیدوار بود که در آینده مردم به جای خرید فیزیکی طلا به خرید اوراق طلا به دلیل مزایای ذکر شده روی بیاورند؟ گفت: امروزه در همه امور به سمت خرید و فروش های آنلاین در حال حرکت هستیم لذا تصور می کنم اگر در حوزه سیاسی ثبات و آرامش برقرار شود، افراد و سرمایه گذاران بیشتری از این ابزارها استفاده می کنند زیرا ابزاری است که به سادگی و با گوشی موبایل در دسترس بوده و از امنیت بالایی برخوردار است.

او افزود: موضوع دیگر این است که در شرایط عدم ثبات، مردم علاقه مند به داشتن دارایی به صورت فیزیکی هستند اما در این شرایط نیز ریسک سرقت وجود دارد و به نظر می رسد وجود محیط امنی مثل سرمایه گذاری در اوراق شمش طلا به مرور در میان مردم جا می افتد.

وکیلی در پایان گفت: ابزارهای مالی مبتنی بر طلا در بورس کالا، انواع سلایق سرمایه گذاری را پوشش می دهد و یک امتیاز مهم معاملات گواهی سپرده کالایی نیز امکان تحویل کالا از انبار مورد تایید بورس کالاست که همین موضوع اطمینان خاطری را برای سرمایه گذاران ایجاد می کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.