×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
طرح‌های ملی وزارت نفت در پارس جنوبی به بهره‌برداری رسمی می‌رسند

به گزارش کیوسک خبر به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، زنجیره‌های دریایی باقیمانده از پارس جنوبی و دستیابی به تولید از بخش فراساحل ۲۷ فاز پارس جنوبی، فاز نخست طرح بندر صادراتی و خدماتی سیراف پارس در شهرستان کنگان و دو زنجیره دریایی فاز ۱۴ پارس جنوبی با بهره‌برداری از چهار سکوی فراساحلی، به‌زودی با فرمان رئیس‌جمهوری و به‌صورت ویدیوکنفرانس در شهرستان عسلویه به بهره‌برداری رسمی می‌رسند.

بر اساس این گزارش، بخش دریایی فازهای پارس جنوبی در گستره‌ای به مساحت ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در خلیج فارس قرار گرفته و تا پایان سال ۹۹ از این بخش بیش از ۱.۸ تریلیون مترمکعب گاز و ۲.۲ میلیارد بشکه میعانات گازی با ارزش ۳۳۵ میلیارد دلار (با احتساب هر مترمکعب گاز غنی معادل ۱۸ سنت در سال ۹۶) برداشت شده است.

نخستین سکوی تولیدی پارس جنوبی با ظرفیت ۲۸ میلیون مترمکعب در سال ۸۰ و آخرین سکوی گازی توسعه یافته، با ظرفیت ۱۴.۲ میلیون مترمکعب، در اسفندماه سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید.

هم‌اکنون ظرفیت برداشت روزانه گاز از بخش ایرانی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان با ۳۷ سکوی تولیدی، ۳۷۲ حلقه چاه ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط لوله زیردریایی ۳۲ اینچ، به ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

دو زنجیره دریایی فاز ۱۴ پارس جنوبی، شامل ساخت، نصب و راه‌اندازی چهار سکوی بهره‌برداری گاز، اجرای عملیات لوله‌گذاری و حفاری ۴۴ حلقه چاه از جمله طرح‌هایی است که به صورت رسمی افتتاح می‌شوند، اجرای بخش فراساحلی فاز ۱۴ پارس جنوبی به پیمانکاران ایرانی واگذار شده و هم‌اینک عملیاتی است.

طرح بندر سیراف پارس در منطقه پارس دو نیز به عنوان پایانه مهم ذخیره‌سازی، بارگیری و صادرات گاز مایع و گوگرد تولیدی پالایشگاه‌های این منطقه اجرا شده است و در این مرحله یک پست اسکله صادرات گاز مایع سرد و خطوط ارتباطی پالایشگاه‌های فازهای ۱۳، ۱۹، ۲۲-۲۴ و مجتمع پتروپالایش کنگان مستقر در منطقه پارس دو کنگان با ظرفیت صادرات ۵ هزار مترمکعب در ساعت ال‌پی‌جی به بهره‌برداری رسمی می‌رسند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.