×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت تام گفت: سامانه تله‌ماتیک خودروهای متصل برخلاف تمامی سامانه های با کاربرد مشابه که در بازارهای داخلی وجود دارند برای اولین بار در ایران‌خودرو براساس سیستم عامل لینوکس (AGL) داخلی‌سازی و تولید شده است و دانش فنی و مالکیت معنوی آن تحت نظر گروه صنعتی ایران خودرو قرار دارد که از این حیث هرگونه وابستگی به شرکت های خارجی از بین رفته است.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایکوپرس- کیوان وزیری در نشست خبری که به مناسبت امضای قرارداد تولید سامانه تله ماتیک خودروهای متصل در محل شرکت تام برگزار شد، اظهار کرد: طراحی و ساخت سامانه تله ماتیک خودروهای متصل بدون کوچک ترین کمکی از سوی شرکت‌های خارجی و به صورت کامل توسط کارشناسان تام ایران خودرو انجام شده است.
مدیرعامل تام تاکید کرد: سامانه تله ماتیک خودروهای متصل در ابتدا سال آینده روی خودرو ری‌را نصب خواهد شد و بدین منظور در مرحله اول قرارداد تولید ۲۰ هزار نمونه از این سامانه با شرکت صاشیراز منعقد شده که امکان افزایش تیراژ تا ۱۵۰ هزار عدد در سال که شامل ۲۰ درصد محصولات ایران خودرو می‌شود را دارد.
مدیرعامل تام اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی پیشرفت خاصی در زمینه قطعه سازی در حوزه برق و الکترونیک نداشتیم و عمده قطعات الکترونیکی مربوط به حوزه خودرو وارداتی بوده و در این زمینه به کشورهای خارجی و تامین‌کنندگان خارج از ایران وابستگی داشتیم اما در سال ۱۴۰۱ که سال دانش بنیان بوده، با تکیه بر توان مهندسان و نخبگان داخل کشور سعی کردیم رشد چشم‌گیری در زمینه تولید و طراحی قطعات برق و الکترونیک خودرو داشته باشیم.
وی افزود: برای این‌که سامانه تله ماتیک خودروهای متصل در ایران بتواند پروژه‌ای موفق باشد، نیازمند همکاری دستگاه های مختلف مانند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تامین اینترنت مناسب در سراسر کشور و وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد بستر اجرای ارتباط نظیر به نظیر خودرو هستیم، چراکه در غیر این صورت تولید انبوه این سیستم صرفا هدررفت هزینه خواهد بود و مردم به دلیل عملکرد غلط این سیستم ها خودروساز را مقصر می دانند، این در حالی‌ است که فقدان زیرساخت استفاده از این سیستم در کشور موجب نقص در عملکرد آن شده است.
وی تاکید کرد: ماژول کانکتد کار خودروهای وارداتی در ایران قابل استفاده نبوده و شرکت تام ایران خودرو این قابلیت را دارد که ماژول مناسب برای نصب روی خودروهای وارداتی که به سامانه خودروی متصل مجهز هستند را تولید کند، چراکه نمونه‌های وارداتی برای کار در ایران نیازمند یک سری تغییرات هستند.
وزیری تاکید کرد: تام علاوه بر صنعت خودرودر سایر صنایع نیز ورود کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به قراردادهای این شرکت با فولاد مبارکه (پروژه احداث پلنت گاززدایی در خلاء به روش RH-TOP) و پست برق باغستان کرج اشاره کرد که تمام این فعالیت ها با تکیه بر توان نیروی انسانی موجود در شرکت تام و با فعالیت های دانش محور صورت گرفته است.
وزیری در پاسخ به میزان کاهش ارزبری ناشی از طراحی و تولید این سامانه تله ماتیک خودروهای متصل در ایران اظهار کرد: به طور کلی هر برد تولید شده در ایران۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش ارزبری در مقیاس نمونه‌سازی و حدود ۵۰ درصد کاهش نسبت به تولید انبوه خواهد داشت، به عبارت دیگر با توجه به طراحی و تولید بورد سامانه تله ماتیک خودروهای متصل در ایران، به ازای تولید هر برد از خروج ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار ارز از کشور جلوگیری به عمل می‌آید.
مدیرعامل تام اظهار کرد: بعد از نصب این سامانه تله ماتیک روی خودروی ری‌را، سراغ نصب این سامانه روی خودرو تارا و دنا همچنین TF۲۱ و سپس تمامی محصولات ایران خودرو خواهیم رفت، چراکه نگاه ایران خودرو، نگاهی صادرات محور بوده و برای حضور در بازارهای صادراتی محصولات ایران خودرو نیاز به بهره گیری از سامانه خودروهای متصل را دارند.
وزیری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که الگوبرداری صورت گرفته برای طراحی سامانه تله ماتیک خودروهای متصل اظهار کرد: شرکت تام برای طراحی این قطعه از خودروهای موفق ژاپنی و آلمانی الگوبرداری کرده اما این به معنای کپی برداری نیست.
وی همچنین تاکید کرد: برای صادرات محصولات مجهز به سامانه خودروی متصل، نیاز به اخذ E-Mark از اروپا هستیم که البته این پروسه مقداری زمان‌بر است اما با توجه به طراحی این ماژول بر پایه استاندارد R۱۴۴ و R۱۰، بعید است که مشکلی در خصوص اخذ استاندارد جهانی داشته باشیم.
مدیرعامل تام خاطرنشان کرد: سامانه تله ماتیک قابلیت ارتباط بین دو خودرو یا V۲V را دارد که موجب نظم ترافیک، جلوگیری از تصادف و کاهش سانحه می شود. این سامانه مبتنی بر شبکه ۴G بوده و به عبارت دیگر اگر خودرویی تصادف کرد، اطلاعات آن به خودروی دیگری که از سامانه متصل بهره می‌برد مخابره می شود تا متوجه خطر پیش رو شود همچنین امکان درخواست امداد، تماس با پلیس و ردیابی خودرو سرقت شده نیز توسط این سامانه وجود دارد.
وی در پاسخ به امنیت اطلاعات این سامانه نیز با مستقل دانستن آن، افزود: حاشیه امنیت این سامانه بسیار بالاست و سرورهای مربوط به شبکه و اطلاعاتی که ثبت می‌شود در اختیار گروه صنعتی ایران‌خودرو قرار می‌گیرد، نه در اختیار یک شرکت خارجی.

دستاوردهای صنایع الکترونیک وزارت دفاع گامی در راستای تحقق رونق تولید ملی و همکاری با شرکت های دانش بنیان
مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک شیراز (صاشیراز) نیز در مراسم امضای قرارداد گفت: این شرکت وابسته به شرکت صنایع الکترونیک وزارت دفاع با اتکا به قابلیت‌های تکنولوژی‌های دفاعی، زیرساخت‌ها و شبکه همکار و براساس راهبرد وزارت دفاع برنامه جدی و رو به توسعه‌ای برای ایفای نقش در توسعه تولید ملی و رونق اقتصادی کشور دارد که این نقش با توجه به پررنگ تر شدن تجهیزات الکترونیک و نرم افزار پایه در محصولات و صنایع گوناگون بیش از پیش اهمیت می‌یابد.
علیرضا عابدی صنعت خودرو را از صنایع راهبردی کشور خواند و گفت: از این رو وظیفه داریم که در برنامه‌های تعیین شده با هدف ارتقای کیفیت و قابلیت بومی سازی و عبور از تحریم‌ها در این صنعت مهم مشارکت داشته باشیم.
وی افزود: در گام اول تلاش شد طی جلسات مستمر با خودروسازان، ادبیات و گلوگاه های این حوزه شناسایی و تبیین شود که البته این مشارکت از جنس هم افزایی با سایر تامین کنندگان است نه رقابت و وزارت دفاع هر جا که احساس نیاز از لحاظ قابلیت فنی یا دانشی وجود داشته باشد حضور می یابد.
عابدی ادامه داد: تا کنون تعداد زیادی قطعات پیشرفته و مورد نیاز خودرو در مجموعه صنایع الکترونیک وزارت دفاع ساخته شده که بخشی از آن مربوط به صنایع الکترونیک شیراز است.
وی در توضیح سامانه تله ماتیک گفت: این سامانه شامل مجموعه ای از سخت افزارهای مربوط به خودروهای متصل (TCU) است که قابلیت های بسیار خوبی در حوزه اینترنت سیار، تماس اضطراری، اعلان وقوع تصادف و ارایه خدمات شهر هوشمند را ایجاد می کند.
مدیرعامل صاشیراز با بیان این‌که تولید انبوه این محصول راهبردی آغاز شده است تصریح کرد: با توجه به پررنگ تر شدن تجهیزات الکترونیک و نرم افزار پایه در محصولات و صنایع گوناگون همچون خودرو، دستاوردهای صنایع الکترونیک در کشور بیش از پیش اهمیت می یابد.
گفتنی است، این قرارداد با حضور مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، مدیرعامل شرکت تام ایران‌خودرو، مدیرعامل صنایع الکترونیک شیراز، نماینده جهاد دانشگاهی صنعتی شریف و سایر معاونان، مدیران ارشد شرکت تام و ایران‌خودرو و جمعی از اصحاب رسانه به امضا رسید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.