×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
طالبان در راه کابل است و غربی‌ها چمدان می‌بندند

به گزارش ایسنا به نقل از یورو نیوز،  بنابر همین گزارش این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که یک مقام دیپلماتیک ایالات متحده می‌گوید براساس برآوردهای یکی از دستگاه‌های اطلاعاتی، این احتمال وجود دارد که کابل در ۷ روز و یا حتی ۷۲ ساعت آینده کاملا محاصره شود.
با نزدیک شدن طالبان به کابل و تنگ کردن حلقه محاصره پایتخت و تسلط بر مناطق اطراف آن امروز شنبه برق کابل را نیز قطع کردند.
سی‌ان‌ان می‌گوید کارکنان سفارت ایالات متحده همچنین موظف شده اند تا وسایلی که ممکن است برای اهداف تبلیغاتی مورد سوءاستفاده قرار گیرند، از جمله پرچم‌های ایالات متحده و نشان‌های دولتی و نظامی این کشور را نابود کنند.
ایالات متحده با وجود اعزام نیروی نظامی بیشتر به افغانستان برای خارج کردن شهروندان این کشور و تضمین ادامه فعالیت دیپلماتیک، بسیاری از کارکنان سفارت خود را هم از پایتخت این کشور جنگ‌زده خارج می‌کند.
سقوط شهرهای بیشتر
مراکز ولایت‌های افغانستان یکی پس از دیگری به تصرف طالبان در می‌آید. در آخرین تحولات، اعلام شده است علاوه بر شهرهای بزرگ هرات و قندهار که شب گذشته سقوط کردند، طبق اعلام رسانه‌ها کنترل شهرهای لشکرگاه مرکز ولایت هلمند و فیروزکوه مرکز ولایت غور نیز به دست طالبان افتاد.
مقامات افغانستان گفتند که نیروهای طالبان روز شنبه دو مرکز دیگر ولایت‌های این کشور را تصرف کردند و به حومه پایتخت نزدیک شدند.
هدی احمدی، نماینده پارلمان از ولایت لوگر گفت که طالبان تمام بخش‌های این ولایت در جنوب پایتخت را تصرف و مقامات محلی را بازداشت کردند.
وی افزود که طالبان به شهرستان چهار آسیاب در ۱۱ کیلومتری جنوب کابل رسیده‌اند.
خالد اسد، نماینده پارلمان نیز در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس اعلام کرد که شورشیان مرکز ولایت پکتیکا که هم مرز با پاکستان است در اختیار گرفتند.
طالبان در حال حاضر کنترل ۲۳ مرکز ولایت از ۳۴ ولایت را در اختیار دارند.
نیروهای طالبان در یک هفته اخیر به سرعت توانستند بیش از ۱۰ مرکز ولایت‌های افغانستان را به تصرف خود درآوردند. این اقدامات در حالی صورت گرفته که قرار است تا دو هفته دیگر نیروهای نظامی خارجی به طور کامل از افغانستان خارج شوند.
در حالی که کابل هنوز به طور مستقیم تهدید نشده است اما ترس از سقوط پایتخت بیش از پیش در بین شهروندان این شهر دیده می‌شود. با این حال طبق آخرین ارزیابی‌های اطلاعاتی ارتش آمریکا، کابل ممکن است در مدت ۳۰ روز آینده تحت فشار نیروهای طالبان قرار گیرد و اگر روندهای کنونی ادامه یابد این نیروها می‌توانند در چند ماه آینده کنترل کامل افغانستان را به دست گیردند.
طبق گزارش آسوشیتدپرس، تخمین زده می‌شود که طالبان اکنون بیش از دو سوم کشور را در اختیار داشته باشد.
هزاران نفر از ساکنان شهرهای تصرف شده افغانستان خانه‌های خود را ترک کرده و دست به فرار زده‌اند.
مزار شریف، مرکز ولایت بلخ، سنگر جدید دولت و نیروهای مردمی به رهبری عبدالرشید دوستم و عطامحمد نور انتخاب شد.
این دو چهره شناخته شده و رقیب دیرینه روز جمعه تعهد کردند در ایستادگی در برابر طالبان اختلافاتشان را کنار می‌گذارند و هماهنگ می‌شوند تا تاریخ آنان را سرزنش نکند و اگر اتحاد شکستند خائنان ملی معرفی شوند.
دوستم و نور به همراه شماری از دیگر چهره‌های شناخته شده افغانستان، مرکز فرماندهی را دفتر والی بلخ برگزیدند و تصمیم گرفته شد سپاه ۲۰۹ شاهین تجهیزات لازم را در اختیار نیروهای مردمی قرار دهد، رهبری نیروهای مردمی بر عهده عطامحمد نور باشد و ژنرال دوستم بر عملیات‌ها نظارت کند و مشورت بدهد.
حاضران در نشست تعهد سپردند که در دفاع از دروازه افغانستان، بلخ، در برابر طالبان تا پای جان می‌جنگند. 
سازمان ملل: اوضاع در افغانستان از کنترل خارج شده است
دبیر کل سازمان ملل هشدار داد که در افغانستان، اوضاع از کنترل خارج شده و خواهان توقف حملات طالبان و بازگشت این گروه به میز مذاکره شد.
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد با ابراز تاسف از گزارش‌های اولیه مبنی بر اعمال محدودیت شدید حقوق بشر توسط طالبان در مناطق تحت کنترل آنها گفت که بسیار نگران است.  وی افزود: نظاره کردن از دست رفتن «حقوق زنان و دختران افغان که به سختی به دست آمده  وحشتناک و دلخراش است».
گوترش هشدار داد که در افغانستان، اوضاع از کنترل خارج شده و خواهان توقف حملات طالبان و بازگشت این گروه به میز مذاکره شد.
گوترش با اشاره به اینکه بیش از هزار نفر در ماه گذشته بر اثر درگیری‌ها به ویژه در هلمند، قندهار و هرات جان خود را از دست داده‌اند، افزود که درگیری بین نیروهای افغان و طالبان که به شهرهای دیگر نیز سرایت کرد، خسارات زیادی به غیرنظامیان وارد کرده است.
وی با بیان اینکه حملات علیه غیرنظامیان نقض قوانین بشردوستانه بین المللی است و جنایت جنگی محسوب می‌شود، گفت که هدف قرار دادن زنان و روزنامه نگاران و محدودیت‌های شدید حقوق بشر در مناطق تحت کنترل طالبان بسیار نگران کننده است.
گوترش افزود: دیدن اخبار مربوط به سلب حقوق دختران و زنان افغان وحشتناک و بسیار ناراحت کننده است. به دست گرفتن قدرت از طریق جنگ یک ضرر است و این امر افغانستان را به یک جنگ داخلی طولانی مدت و انزوای کامل می‌کشاند.
بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا  وعده داد که «به افغانستان پشت نخواهد کرد.»
وی همچنین از کشورهای غربی خواست تا با همکاری با یکدیگر مانع از تبدیل افغانستان به «خاکریزی برای تروریسم» شوند.
نخست وزیر بریتانیا که پس از جلسه اضطراری دولتش برای بررسی بحران افغانستان سخن می‌گفت وعده داد که کشورش مسیر «اعمال فشار سیاسی و دیپلماتیک» را دنبال خواهد کرد. بوریس جانسون با این حال احتمال «راه حل نظامی» در شرایط کنونی را رد کرد.
وی گفت: «آنچه ما اکنون باید انجام دهیم این است که به افغانستان پشت نکنیم. باید در مقابل به عنوان عضو شورای امنیت با شرکایمان همکاری کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که دولت کابل اجازه تبدیل کشور به خاستگاهی برای تروریسم را نخواهد داد.»
بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا از تصمیم آمریکا برای خروج نظامیانش از افغانستان انتقاد کرده بود. وی گفت: «نه موقع مناسبی بود و نه تصمیم درستی بود. القاعده احتمالا باز خواهد گشت.»
وزیر دفاع بریتانیا همچنین گفته بود که از آنچه «یک تهدید برای امنیت و منافع» بریتانیا محسوب می‌شود نگران است. 
اعزام ۶۰۰ سرباز انگلیسی به افغانستان
او همچنین از اعزام نیروهای نظامی به افغانستان برای تخلیه شهروندان انگلیس خبر داد و گفت که سفارت‌خانه انگلیس در کابل به جای امن‌تری منتقل خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به اعزام ۶۰۰ سرباز به افغانستان برای تخلیه پرسنل سفارتخانه، نظامیان و شهروندان گفت: تصمیم مبنی بر اعزام نیروهای اضافی به افغانستان برای کمک در عملیات تخلیه پرسنل سفارت، کارمندان محلی و شهروندان انگلیس را تصویب کردم.
 گزارش‌ها از افغانستان حاکی است که گروهی از نظامیان آمریکایی برای کمک به روند تخلیه دیپلمات‌های ایالات متحده از افغانستان وارد خاک این کشور شدند.
ناتو: طالبان اگر افغانستان را تصرف کند به رسمیت شناخته نمی‌شود
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز جمعه پس از دیدار با نمایندگان کشورهای عضو این سازمان در بروکسل و بدنبال تصمیم واشنگتن و لندن به خارج کردن شهروندانشان از افغانستان، گفت که ناتو تا جای ممکن از دولت حمایت خواهد کرد و حضور دیپلماتیک خود در افغانستان را با شرایط موجود «تطبیق» خواهد داد. امنیت پرسنل‌مان بیش از هر چیزی اهمیت دارد. حضور دیپلماتیک‌مان در کابل ادامه خواهد یافت. وی افزود:« متحدان ناتو از میزان بالای خشونت ناشی از حمله طالبان، از جمله حمله به غیرنظامیان، ترورهای هدفمند و گزارش‌هایی که سایر موارد نقض جدی حقوق بشر را شامل می شود، نگرانند».
استولتنبرگ طی بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به اوضاع افغانستان، تاکید کرد که طالبان اگر با حملات خود کنترل افغانستان را به دست بگیرد به رسمیت شناخته نخواهد شد.
وی با بیان اینکه نگران خشونت و موارد نقض حقوق بشر طالبان هستند، تصریح کرد: طالبان باید درک کند که اگر افغانستان را به زور تصرف کند توسط جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته نخواهد شد. در خصوص حمایت از راه‌حل سیاسی اراده قاطع داریم.
بسته شدن سفارت‌خانه‌ها
جمهوری چک دیپلمات‌هایش را از کابل خارج می‌کند
جمهوری چک نیز تصمیم گرفت به دلیل نامساعد شدن اوضاع افغانستان همزمان با پیشروی نظامی طالبان علیه دولت کابل، دیپلمات‌هایش را از این کشور خارج کند.
یاکوب کولهانک، وزیر خارجه چک گفت: تصمیم گرفتیم فورا دیپلمات‌هایمان را به فرودگاه بین‌المللی کابل منتقل کنیم.
دولت‌های نروژ و دانمارک روز جمعه اعلام کردند که سفارتخانه‌های خود در کابل را بطور موقت می‌بندد.
اسلو و کپنهانگ همچنین همه کارکنان سفارتخانه‌هایشان را از افغانستان خارج خواهند کرد. همزمان فنلاند نیز اعلام کرد ۱۳۰ نفر از کارکنان محلی سفارت خود را از کابل خارج می‌کند.
هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هم اعلام کرد که برلین با توجه به تحولات اخیر در افغانستان در نظر دارد تعداد کارکنان دیپلماتیک خود در این کشور را به «حداقل ممکن» برساند. 
الیزا راگی، سخنگوی وزارت امور خارجه سوئیس (DFAE) هم گفت که سوئیس در پی تشدید خشونت در افغانستان ، تعداد کارکنان خود را در افغانستان به نصف کاهش داده و به سه نفر رسانده و قصد دارد آنها را به زودی تخلیه کند.
وی گفت: با توجه به پیشرفت اوضاع در افغانستان ، وزارت خارجه تعداد کارکنان سوئیس در این کشور را به نصف رسانده است. در نتیجه ، در حال حاضر سه نفر در کابل باقی مانده اند. وزارت خارجه این افراد را به زودی به کشوری دیگر منتقل می کند.
اسپانیا نیز به نوبه خود از تخلیه پرسنل و شهروندان خود در افغانستان و نیز افغانانی که در طول جنگ در افغانستان با نیروهای اسپانیایی همکاری کردند ، خبر داد. خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه ، اتحادیه اروپا نگرانی شدید خود را از وخامت اوضاع در افغانستان با توجه به پیشروی نیروهای طالبان به سمت کابل اعلام کرد و اعلام کرد.
وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه ای اعلام کرد که بازگشت کارکنان سفارت ، اسپانیایی هایی که در کشور باقی مانده اند و افغان ها و خانواده های آنها که در کنار هم کار کردند، آغاز شده است.
بلژیک و فرانسه بار دیگر از شهروندان خود در افغانستان خواسته اند تا با پیشروی طالبان افغانستان را ترک کنند.
آخرین تماس با فرانسوی ها در افغانستان از سوی سفارت این کشور در کابل در اواسط ماه ژوییه در میان تشدید جنگ در سراسر کشور و خروج نیروهای بین المللی صورت گرفت. به شهروندان فرانسوی پیشنهاد خروج از افغانستان با پرواز رایگان ویژه پاریس در ۱۶ ژوئیه ، که توسط دولت سازماندهی شده بود ، داده شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا فرانسه قصد تخلیه دیپلماتیک خود را دارد ، گفت: “به دلیل وخامت اوضاع امنیتی ، ما مجدداً هفته گذشته از فرانسوی ها خواستیم تا کشور افغانستان را در اسرع وقت ترک کنند. پاریس همچنان “تحولات نگران کننده” در کشور آسیای مرکزی را دنبال می کند. ووتر پولز ، سخنگوی وزارت خارجه بلژیک هم گفت که بروکسل قبلاً از بلژیکی ها خواسته بود که افغانستان را ترک کنند.
وزیر دفاع کانادا گزارش‌ها درباره استقرار نیروهای ویژه این کشور در افغانستان را برای تضمین امنیت کانادایی‌های باقی مانده در این کشور تایید کرد.
وزارت دفاع: ۱۷۲ نیروی طالبان در ۲۴ ساعت گذشته کشته شدند
وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که در درگیری‌های ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۲ نفر از نیروهای طالبان کشته شده‌اند. این نهاد تاکید کرد که ۱۰۷ تن نیز از این نیروهای زخمی شده‌اند. با این حال وزارت دفاع ملی افغانستان تلفات نیروهای خود را در این درگیری‌ها اعلام نکرد.
کانادا برای پذیرش ۲۰ هزار مهاجر افغان «آسیب‌پذیر» اعلام آمادگی کرد
دولت کانادا اعلام کرد که به دلیل «بحران بشردوستانه فعلی» آماده پذیرش ۲۰ هزار مهاجر افغان در قالب برنامه جدید مهاجرت است. 
مارکو مندیچینو، وزیر مهاجرت، پناهندگان و شهروندی گفت: «وضعیت در افغانستان دلخراش است و کانادا بیکار نخواهد ماند.»
با این تصمیم کانادا، «افراد آسیب پذیر» از جمله مدیران زن، کنشگران حقوق بشر، اقلیت‌های مذهبی تحت تعقیب، روزنامه‌نگاران و جامعه دگرباشان جنسی مورد پذیرش قرار می‌گیرند. 
هارگیت ساجان، وزیر دفاع ملی کانادا گفت که یک پرواز بعد از ظهر جمعه در تورنتو همراه با گروهی از اتباع افغان که در گذشته به این کشور کمک کردند فرود آمد. 
دولت ترودو همچنین گفته است که با همکاری متحدانش وضعیت اتباع خود در افغانستان را از نزدیک زیر نظر دارد اما هنوز تصمیمی مبنی بر بستن احتمالی سفارت کانادا اعلام نشده است. 
جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته است که جنبش طالبان پیش از آنکه دولت جو بایدن، رئیس جمهور این کشور قدرت را در دست بگیرد ، پیشروی خود را در افغانستان آغاز کرده بود. از سوی دیگر منابع اعلام کردند بایدن در حال بررسی کاهش حضور غیرنظامی آمریکا در افغانستان است.
پنتاگون گفت که کابل برغم پیشروی سریع طالبان به سمت پایتخت افغانستان با «تهدید قریب الوقوع» روبرو نیست. جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با این حال در این کنفرانس مطبوعاتی گفت اگرچه پایتخت «در حال حاضر در معرض تهدید قریب‌الوقوع نیست» اما طالبان درصدد قطع ارتباط و به انزوا کشاندن کابل است.
کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با وزرای امور خارجه و دفاع و مشاور امنیت ملی این کشور درباره کاهش حضور غیرنظامیان آمریکا در افغانستان گفت وگو کرده است.
کاخ سفید در توییتی نوشت: “جو بایدن با آنتونی بلینکن ، وزیر خارجه، لوید آستین، وزیر دفاع و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در مورد تلاش‌های جاری برای کاهش ایمن حضور غیرنظامیان در افغانستان صحبت کرد.”
وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا پیشتر به اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفته بودند که واشنگتن با توجه به وضعیت امنیتی حضور غیرنظامی خود در کابل را کاهش خواهد داد و حمایت واشنگتن از دولت افغانستان را تأیید کرد.
آمریکا در تدارک تخلیه کامل سفارت خود در کابل است
با نزدیک شدن طالبان به کابل، سه منبع مطلع از تدارکات دولت آمریکا گفتند که پنتاگون خروج کامل هیات دیپلماتیک آمریکا در کابل را مدنظر دارد و دو منبع دیگر هم گفتند فرماندهی مرکزی آمریکا خروج کامل کادر سفارت را “ناگزیر” میداند.
 به نقل از پایگاه خبری پولتیکو، با تشدید نگرانی واشنگتن، مدیر تاسیسات سفارتخانه آمریکا در کابل جمعه به کارکنان دستور داد تا امحای اسناد و تجهیزات را آغاز کنند.
میلیاردها دلار تجهیزات نظامی آمریکایی به دست طالبان افتاد
در جریان پیشروی‌های طالبان در شهرهای کلیدی افغانستان، نیروهای این گروه میلیاردها دلار تجهیزات نظامی آمریکایی مانند خودروهای زرهی ضد مین، پهپاد و نفربر را در فرودگاه قندوز برای خود ضبط کردند.
به نوشته ایندیپندنت، یولیان پوپکه، خبرنگار روزنامه بیلد آلمان، تصاویری از تجهیزاتی که به دست طالبان افتاده را در حساب کاربری خود در توییتر منتشر کرد.
وی دولت بایدن را برای «خروج شتاب‌زده» از افغانستان بدون یک توافق صلح یا ماموریت جایگزین سرزنش کرد.
مک کانل: آمریکا با حملات هوایی پیشروی طالبان را متوقف کند
میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنای آمریکا خواستار آن شد که کشورش به اجرای حملات هوایی علیه طالبان و ارائه پشتیبانی از نیروهای افغان با هدف جلوگیری از تصرف پایتخت افغانستان توسط این گروه شبه نظامی در ضمن تداوم روند خروج سربازان آمریکایی از این کشور بپردازد.
به نقل از پایگاه هیل، میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنای آمریکا در بیانیه‌ای تصریح کرد: هنوز برای جلوگیری از تصرف کابل از سوی طالبان خیلی دیر نیست. دولت باید سریعا به منظور توقف پیشروی‌های طالبان با حملات هوایی، ارائه پشتیبانی حیاتی از نیروهای امنیت و دفاع ملی افغانستان در دفاع از پایتخت و جلوگیری از سقوط ظاهرا قریب‌الوقوع این کشور اقدام کند.
اشرف غنی: نمی‌گذاریم افغانستان دچار بی‌ثباتی بیشتر شود
رئیس جمهوری افغانستان در سخنرانی امروز (شنبه) خود وعده داد که از بی‌ثباتی بیشتر در کشور در مواجهه با تهاجم طالبان جلوگیری می‌کند.
به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در سخنرانی امروز خود تاکید کرد که بر اساس اوضاع کنونی بسیج مجدد نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان همچنان اولویت اصلی دولت است.
وی ادامه داد، دولت رایزنی‌های جامعی را در داخل و خارج آغاز کرده و نتایج آن به زودی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
تصرف شهر مزارشریف توسط طالبان
منیر احمد فرهاد، سخنگوی والی بلخ اعلام کرد که طالبان در چند جهت به شهر مزارشریف در شمال کشور حمله کرده و درگیری‌های شدیدی در حومه شروع شده است. 
یک منبع دولتی افغان گفت، این شهر استراتژیک بالاخره به تصرف طالبان درآمد.
طالبان از کنترلش بر مرکز ولایت پکتیکا خبر داد
جنبش طالبان امروز شنبه اعلام کرد شهر “شرنه” مرکز ولایت پکتیکا واقع در جنوب شرق این کشور را تصرف کرده است.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه شبه نظامی طالبان در توئیتی نوشت، ساختمانهای اداره فرمانداری، مقر پلیس و دیگر ساختمانهای دولتی در این شهر تحت کنترل طالبان قرار گرفته‌اند.
همچنین شبه نظامیان طالبان تسلیحات متعلق به سربازان دولتی که جبهه خود را تغییر دادند، تصرف کردند.
مرکز ولایت‌های کُنر و پکتیا افغانستان هم سقوط کرد
منابع افغان از تسخیر “اسدآباد” مرکز ولایت کنر در مرز افغانستان با پاکستان توسط طالبان خبر دادند.
یک منبع از دولت محلی به اسپوتنیک گفت: اسدآباد مرکز استان کنر و زندان آن به دست طالبان افتاد.
گروه طالبان می‌گوید در ادامه پیشروی‌های روزهای اخیر خود در افغانستان، دو مرکز ولایت دیگر این کشور را به تصرف درآورده است.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز شنبه در توییت‌هایی جداگانه اعلام کرد نیروهای این گروه شهرهای گردیز مرکز ولایت پکتیا در جنوب افغانستان و شهر اسعدآباد مرکز ولایت کنر در شرق این کشور را به کنترل خود درآورده‌اند.
گروه طالبان از تصرف میمنه مرکز ولایت فاریاب خبر داد
شبه نظامیان طالبان از تصرف شهر میمنه مرکز اداری ولایت فاریاب در شمال غرب افغانستان خبر دادند.
بر اساس توئیتر منتشر شده توسط ذبیح الله مجاهد سخنگوی جنبش طالبان، مقام ولایت، مقرهای امنیتی و تمام ملحقات به شکل کامل فتح شدند.
به گفته مجاهد، ساختمان ولایت، پاسگاه پلیس و دیگر نهادهای دولتی در میمن تحت کنترل طالبان قرار گرفت.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.