×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
شیوه‌نامه نحوه انجام تعمیرات اساسی ماشین‌های دوار ابلاغ شد

به گزارش کیوسک خبر به نقل از شانا، در ابلاغیه جواد اوجی آمده است:
«با توجه به ضرورت تسریع در انجام تعمیرات اساسی ماشین‌های دوار و پیشگیری از خلل در فرآیند تولید و لزوم برنامه‌ریزی‌های آتی برای پیشبرد انجام فعالیت‌های مرتبط با آن، موارد زیر جهت اجرا ابلاغ و جایگزین دستورالعمل شماره ۲۰/۲۶۲۶ تاریخ ۱۳۹۷/۸/۲۶می‌شود.
بر این اساس معاملاتی که تا تاریخ این ابلاغیه منجر به عقد قرارداد شده‌اند، چنانچه شروع به کار نکرده‌اند، در صورت امکان در هر مرحله از کار متوقف و در صورت اجتناب‌ناپذیر بودن ادامه کار صرفا تا پایان قرارداد مربوط ادامه یافته و سایر معاملات و مناقصات مرتبط با موضوع این ابلاغیه حسب دستورالعمل‌های این شیوه‌نامه پیگیری گردند.
منظور از ماشین دوار در این شیوه‌نامه، انواع توربین، کمپرسور، ژنراتور، پمپ، الکتروموتور و موتورهای دیزلی و گازسوز است.
الف) شرکت‌های اصلی و فرعی تابعه وزارت نفت موظفند:
الف-۱- در تعمیرات ماشین‌های دوار، اصل اقتصادی بودن تعمیرات با جایگزینی دستگاه نو به‌خصوص برای دستگاه‌های مدل قدیم که با محدودیت تامین قطعات مواجه هستند و موارد تحریم شده را مورد بررسی قرار دهند تا در صورت اقتصادی نبودن تعمیر، نسبت به خرید و جایگزینی ماشین نو اقدام کنند.
تبصره: در بررسی جایگزینی ماشین‌های دوار، اصل بر بهینه بودن مصرف انرژی و دسترسی به سوخت/انرژی الکتریکی است. همچنین به منظور تنوع‌بخشی و ایجاد انعطاف‌پذیری عملیاتی، می‌توان ترکیبی از ماشین‌های دوار با نیرو محرکه گازی الکتریکی با لحاظ دیدگاه‌های فنی اقتصادی را انتخاب نمود.
الف-۲- شرکت‌های تابعه برای تأمین قطعات مورد نیاز تعمیرات اساسی با لحاظ برآوردهای اقتصادی، سرعت انجام کار و تعهدات پیمانکار پس از انجام تعمیرات (دوره تضمین خدمات)، تأمین قطعات را به پیمانکاران تعمیرات اساسی صاحب صلاحیت واگذار نموده و با خود در شرایط خاص عملیاتی که در بخش «پ»، ساز و کار آن تعیین خواهد گردید در چارچوب قوانین و مقررات تامین نمایند. تأکید می‌گردد شرکت‌های تابعه نباید خود را ملزم به تأمین قطعات نمایند.
الف-۳- مدیریت و برنامه‌ریزی کلیه فعالیت‌های تعمیرات اساسی ماشین‌آلات دوار بایستی زیر نظر مهندسی و برنامه‌ریزی تعمیرات شرکت‌های اصلی متمرکز شود و از توسعه این فعالیت‌ها در سازمان‌های فرعی هر شرکت اجتناب گردد.
تبصره: کارگاه مرکزی آغاجاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با توجه به ظرفیت و توان عملیاتی/ فنی موجود احیا و از ظرفیت‌های آن زیر نظر ستاد شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در کنار پیمانکاران تعمیرات اساسی استفاده گردد.
الف-۴- استفاده از خدمات شرکت‌های خارجی و سازنده ماشین‌آلات دوار به منظور تعمیر، بازآرایی (Restaging) و یا تغییر در طراحی تنها در صورتی مجاز است که امکان انجام کار در داخل کشور میسر نباشد و این امر منجر به انتقال فناوری گردد.
الف-۵- قطعات پرمصرف مکانیکی برقی ابزار دقیقی و مواد مصرفی جاری مورد استفاده در ماشین‌های دوار برای بهره‌برداری نظیر فیلترهای هوا و روغن که جزء عملیات نگهداشت دستگاه‌ها محسوب می‌شوند، از طریق بودجه جاری شرکت‌ها تأمین گردند.
الف-۶- انجام تعمیرات اساسی از محل اعتبارات جاری و در صورت عدم تکافوی اعتبارات جاری، با ارائه گزارش به هیئت مدیره شرکت‌های اصلی و تأیید و تصویب و با مسئولیت ایشان از محل منابع سرمایه‌ای قابل تأمین خواهد بود.
تبصره: به منظور استمرار تولید و جلوگیری از توقف فرآیند تولید، شرکت‌ها در شرایط اضطرار و در چارچوب روابط و مقررات مالی فیمابین مجاز هستند که قطعات مورد نیاز را به اشتراک بگذارند.
الف-۷- در هر یک از بندهای (الف-۵) و (الف -۶) اصل بر عدم انبار نمودن قطعات و تجهیزات ماشین‌های دوار است. چارچوب ملزومات نگهداری قطعات و تجهیزات در بخش «ب» خواهد آمد.
الف-۸- شرکت‌های اصلی و پیمانکاران طرف قراردادهای تعمیرات اساسی ماشین‌های دوار ملزم هستند تا قطعات و کالاهای مورد نیاز تعمیرات قابل تأمین از داخل کشور را از تولیدکنندگان داخلی به ویژه اقلام مندرج در فهرست واحد دستگاه مرکزی (AVL) خریداری نمایند.
تبصره: در مواردی که هنوز قطعه با کالای مورد نیاز تعمیرات ماشین‌های دوار امکان ساخت داخلی ندارد، پس از ارائه مستندات مورد نیاز و با تایید و مسئولیت هیئت مدیره شرکت تابعه، خرید خارجی با قید مندرج در بخش «ب» امکان‌پذیر خواهد بود.
الف-۹- در مورد سامانه‌هایی که ماشین‌های دوار در آنها نقش تعیین‌کننده دارند، مانند ایستگاه‌های تقویت فشار گازی ایستگاه‌های تزریق گاز، تلمبه‌خانه‌های نفت، واگذاری کار مطابق مدل های برون‌سپاری مانند نگهداری و تعمیرات (M) با بهره‌برداری و نگهداشت (O&M)، مجاز بوده و شرکت‌ها می توانند از این روش‌ها استفاده نمایند.
الف -۱۰- موارد پیش‌بینی نشده که در راستای اهداف این شیوه‌نامه بوده و در آن لحاظ نشده است، با ارائه گزارشی به هیئت‌مدیره شرکت های اصلی حسب مورد تصمیم‌گیری خواهد شد.
ب) معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری موظف است:
ب-۱۰- لازم است فهرست شرکت‌های ایرانی صاحب صلاحیت برای انجام خدمات موضوع این شیوه‌نامه که توسط معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری تهیه شده است، مورد استفاده قرار گیرد. همچنین معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری موظف است مرتبا این فهرست را بروزرسانی نماید.
ب-۲- معاونت مهندسی ساز و کار تأمین قطعات توسط شرکت‌های تابعه در شرایط خاص عملیاتی (موضوع بند الف -۲) را مشخص خواهد نمود.
ب-۳- معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری موظف است چارچوب ضوابط و ملزومات نگهداری قطعات و تجهیزات مندرج در بند (الف -۷) را تدقیق و تعیین نماید.
ب-۴- در خصوص مجوز خرید قطعات و کالاهای ماشین‌های دوار که تاکنون در داخل کشور ساخته نشده‌اند (موضوع مندرج در بند الف -۸)، لازم است به موازات تأمین از خارج از کشور، لیستی از این کالاها و قطعات تهیه شده و برای تولید آنها در داخل کشور برنامه‌ریزی شود.
ب-۵- اسناد و رویه‌های اجرایی برای پیاده‌سازی این شیوه‌نامه که مشتمل بر کلیات شرح خدمات، الگوی همسان قرارداد تعمیراتی، فرآیندهای ارجاع کار و فهرست بهای تولیدکنندگان داخلی به ویژه اقلام مندرج در فهرست واحد دستگاه مرکزی (AVL) خریداری نمایند.
تبصره: ابلاغ استاد بروزرسانی شده موضوع این بند با هدف تسهیل و انضباط کار شرکت‌ها صورت می‌گیرد و لذا عدم ابلاغ این اسناد، مانع اجرای این شیوه‌نامه نخواهد بود.
ب-۶- معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری در صورت نیاز، مقدمات و زیرساخت‌های لازم برای اجرای این شیوه‌نامه را فراهم نموده و مسئولیت پیاده‌سازی این شیوه‌نامه بر عهده آن معاونت است.
ب-۷- معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری نظارت مستمر بر عملکرد شرکت‌های اصلی و فرعی تابعه را در رابطه با پیاده‌سازی مفاد این شیوه‌نامه انجام و هر ۶ ماه عملکرد شرکت‌های تابعه را به وزیر گزارش نماید.»  

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.