×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

محمود عباسی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار قضایی ایرنا افزود: ضایعه بزرگ شهادت دانشمند شهید دکتر محسن فخری زاده را به مقام معظم رهبری، دولت و ملت ایران تسلیت عرض می کنم.
وی خاطرنشان کرد: زندگی این سردار بزرگ سرشار از موفقیت های بسیار برای کشور بود و مسلما شهادت ایشان زمینه ای را برای تداوم راه او فراهم خواهد کرد و رهروان این شهید والامقام راه بلند او را ادامه خواهند داد.
عباسی با تاکید بر اینکه عملیات تروریستی نقض حاکمیت سرزمینی و تجاوز به کشور محسوب می‌شود، گفت: ترور شهید دانشمند محسن فخری زاده به مثابه تجاوز به ایران محسوب می شود و مقابله به مثل برای ایران محفوظ است.
تروریسم جرم بین المللی و قابل پیگرد قانونی است معاون وزیر دادگستری درباره اقدامات و پیگیری های حقوقی این حادثه تروریستی در مجامع بین المللی اظهارداشت: تروریسم توسط هر شخص یا دولتی که ارتکاب یابد، یک جرم بین المللی است و قابل پیگرد و تعقیب در مجامع بین المللی از جمله در شورای امنیت سازمان ملل متحد است.
عباسی خاطرنشان کرد: تروری که بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل توسط دولت خارجی علیه دولت دیگری انجام شود، ترور نامشروع تلقی می شود و زمینه مقابله به مثل را فراهم می کند.
این حقوقدان بین المللی توضیح داد: اگر اثبات شود دولت یا دولت هایی در ترور شهید محسن فخری زاده که در حقیقت در یک نظام حقوقی دارای جایگاه حقوقی و مشغول خدمت بوده است، امکان مقابله به مثل را برای ایران فراهم می کند.
عباسی خاطرنشان کرد: روز گذشته سفیر ایران در سازمان ملل متحد، طرح شکایت کردند و در نامه ای به رییس شورای امنیت خواستار بررسی این حادثه شدند.
طرح دعوا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد وی درباره پیگیری این حادثه تروریستی از طریق شورای حقوق بشر سازمان ملل اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران می تواند از طریق شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز طرح دعوا کند و خواستار رسیدگی به این مساله شود.
معاون وزیر دادگستری افزود: راه دیگر پیگیری از طریق دیوان کیفری بین المللی است البته لازمه پیگیری در دیوان کیفری بین‌المللی این است که کشورهای طرف موضوع باید عضو این دیوان باشند چون ما عضو آن دیوان نیستیم و هم کشورهایی که ممکن است با دلایل قوی متهم یا مظنون به این اقدام باشند؛ بنابراین پیگیری از این طریق فعلا منتفی است.
وی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از دولت های اروپایی هم دنباله رو سیاست های آمریکا و کشورهای متخاصم با ایران هستند اما این واقعیت را نمی توان انکار کرد که از منظر حقوق بین الملل، این مباحث قابلیت پیگیری در نهادهای بین المللی را دارد کما اینکه در جریان برجام زمانی که ایالات متحده آمریکا خواست موضوع ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد بکشاند و با وجود تلاش های بسیار به دلیل خروج از برجام و از منظر حقوق بین الملل نتوانست به موفقیت دست یابد.
عباسی اضافه کرد: با وجود همه یکجانبه گرایی ها و مصائب عرصه بین الملل در عین حال همچنان حقوق بین الملل در سیاست های یکجانبه می تواند تفوق داشته باشد و ملت ها و دولت ها در صورت پیگیری و جدیت می توانند از حقوق خود دفاع کنند.
به گزارش ایرنا، محسن فخری زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بعدازظهر روز جمعه – هفتم آذر ماه – در جریان یک حمله تروریستی در آبسرد دماوند به شهادت رسید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.