×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

یکی از مهم‌ترین خسارت‌هایی که افراد حین تصادف و سوانح رانندگی متحمل می‌شوند، افت قیمت خودرو است. در‌صورتی‌که آسیب وارد شده به خودرو در حدی باشد که هنگام فروش روی قیمت نهایی آن تاثیر بگذارد، راننده مسبب حادثه باید به راننده آسیب دیده خسارت افت قیمت خودرو را پرداخت کند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که شرایط دریافت خسارت افت قیمت خودرو چیست و فرد آسیب‌دیده برای دریافت خسارت باید چه مراحلی را پشت سر بگذارد. بعد از مطالعه این مقاله به‌طورکامل با روش‌های دریافت خسارت و نحوه طرح شکایت برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو تصادفی آشنا خواهید شد.

چه زمانی افراد برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو اقدام می‌کنند؟‌
بعد از وقوع تصادف و سانحه رانندگی معمولا یک ماشین یا هر دو ماشین آسیب می‌بینند. گاهی این آسیب جزئی و در برخی مواقع شدید و پرهزینه خواهد بود. با خرید بیمه خودرو هرگونه هزینه مربوط به حادثه به‌طورکامل توسط بیمه پرداخت خواهد شد؛ اما در برخی حادثه‌ها، شدت ضربه‌ها باعث افت قیمت و پایین آمدن ارزش ماشین نیز می‌شود. در این موارد بیمه مسئولیتی در قبال پرداخت خسارت ندارد. به همین دلیل افراد برای دریافت خسارت افت قیمت ماشین اقدام می‌کنند.

روش‌های مطالبه خسارت افت قیمت خودرو؛ براساس توافق یا شکایت
برای دریافت خسارت افت ماشین دو روش معمول وجود دارد. در روش اول طرفین روی مبلغی توافق می‌کنند. این روش بسیار ساده و راحت است و بدون هیچ‌گونه دوندگی و طی کردن مراحل قانونی و اداری، فرد آسیب‌دیده هزینه افت قیمت را دریافت خواهد کرد؛ اما در‌صورتی‌که توافق حاصل نشود و فرد خسارت دیده از رقم پیشنهادی راضی نباشد، باید از راه طرح شکایت اقدام کرد. با دریافت برخی پوشش‌های اضافی بیمه بدنه، هزینه‌های ناشی از افت قیمت در‌صورت تصادف هم توسط بیمه پرداخت می‌شود. توجه داشته باشید که در این شرایط قیمت بیمه بدنه بیشتر از حالت عادی خواهد بود.

مراحل دریافت خسارت افت قیمت خودرو تصادفی در‌صورت طرح شکایت
فرد زیان‌دیده برای طرح شکایت و دریافت خسارت افت قیمت خودرو در تصادف باید به دفتر خدمات قضایی و سپس شورای حل اختلاف مراجعه کند. طرح شکایت با هدف تعیین مقدار خسارت توسط یک مرجع صلاحیت‌دار و دریافت خسارت به‌صورت قانونی صورت می‌گیرد. بعد از طرح شکایت و ارائه مدارک مورد‌نیاز، درخواست شاکی در شورای حل اختلاف بررسی خواهد شد. سپس پرونده به‌منظور برآورد خسارت افت قیمت از طرف شورا برای کارشناس مربوطه ارسال می‌شود. در این مرحله فرد زیان‌دیده باید هزینه کارشناسی را پرداخت کند.

بعد از تعیین نهایی خسارت افت قیمت توسط کارشناس، مالک باید دادخواست مطالبه خسارت را به مالک خودروی مقصر و دادگاه یا شورای حل اختلاف تقدیم کند. با بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناس اگر رقم خسارت از ۲۰ میلیون تومان کمتر باشد، پرونده در خود شورا بررسی خواهد شد؛ اما در‌صورت بالاتر بودن رقم خسارت از این مبلغ، وظیفه رسیدگی به پرونده بر‌عهده دادگاه است. در شرکت بیمه آسماری بیمه بدنه ماشین با پوشش اضافی افت قیمت نیز به فروش می‌رسد. در‌صورت خریداری این پوشش می‌توانید خسارت ناشی از کاهش قیمت خودرو را از بیمه دریافت کنید.

مدارک لازم برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو چیست؟
برای طرح شکایت در شورای حل اختلاف و دریافت خسارت افت قیمت ماشین به مدارک خاصی نیاز خواهید داشت. به‌این‌ترتیب فرد زیان‌دیده باید هنگام طرح شکایت کروکی تصادف، مدارک شناسایی و گزارش پلیس را همراه خود داشته باشد.

نحوه محاسبه افت قیمت ماشین تصادفی؛ بر‌اساس شدت آسیب و قیمت روز
به‌طور‌کلی قانون خسارت افت قیمت خودرو توسط قانون‌گذاران تعیین نشده است. به‌ همین دلیل ارزش‌گذاری و تعیین میزان افت قیمت ماشین بعد از تصادف بر‌عهده کارشناس خواهد بود. کارشناس بررسی افت قیمت را بر‌اساس میزان شدت حادثه انجام می‌دهد. بر‌اساس شدت و محل آسیب‌دیدگی میزان افت قیمت نیز متفاوت خواهد بود. به‌عنوان مثال رقم افت قیمت ماشین در‌صورت آسیب به سقف و بدنه نسبت به آسیب به کاپوت و صندوق عقب بیشتر خواهد بود. همچنین توجه داشته باشید که محاسبه خسارت افت قیمت خودرو بر‌‌اساس قیمت روز صورت می‌گیرد.

هزینه‌های خسارت‌های وارد آمده به خودرو توسط بیمه بدنه و هزینه‌های مربوط به آسیب به سرنشینان خودرو توسط بیمه شخص ثالث پرداخت می‌شود؛ بنابراین به‌منظور جلوگیری از پوشش هزینه‌های ناشی از خسارت پیشنهاد می‌کنیم که در اولین فرصت بعد از خرید ماشین نسبت به تهیه این بیمه‌ها اقدام کنید.

مهلت شکایت افت قیمت خودرو چقدر است؟
به‌طورکلی در قانون زمان دقیقی برای طرح شکایت به‌منظور دریافت افت قیمت ماشین بعد از تصادف تعیین نشده است؛ اما هر‌چه زودتر اقدام کنید بهتر است. زیرا باید بتوانید خسارت‌های وارد شده از تصادف را اثبات کنید.

پوشش کامل خسارت افت قیمت خودرو با تهیه پوشش‌ اضافی بیمه بدنه
در‌صورت وقوع تصادف رانندگی و ورود آسیب شدید به خودرو، هنگام فروش ممکن است ماشین افت قیمت بالایی داشته باشد. در این صورت مالک خودروی آسیب دیده متحمل ضرر چشمگیری خواهد شد. به‌منظور جلوگیری از بروز این مشکل شرایطی به‌منظور جبران خسارت افت قیمت خودرو در نظر گرفته شده است. در این مقاله شرکت بیمه آسماری با شرایط،‌ روش‌ها و نحوه اقدام برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو آشنا شدیم. به‌طورکلی جبران این خسارت بر‌عهده فرد خاطی است؛ اما با تهیه پوشش‌های اضافی هنگام خرید بیمه بدنه خودرو می‌توان همه یا بخشی از این خسارت را توسط بیمه جبران کرد.

بیمه اتومبیل آسماری با پوشش گسترده خدمات بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث خیال شما را از بابت هزینه‌های احتمالی بروز حوادث و تصادفات رانندگی راحت می‌کند. برای اطلاع از قیمت و پوشش‌های اضافی این بیمه می‌توانید از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۳۴۱۷ با کارشناسان شرکت بیمه آسماری در تماس باشید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.