×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
سفیر سابق آمریکا در سوریه: اسد در جنگ پیروز شد

به گزارش کیوسک خبر به نقل از سایت المیادین، رابرت فورد، سفیر سابق آمریکا در سوریه گفت، سیاست آمریکا در ایجاد یک دولت سوری از طریق مذاکرات شکست خورده است.
وی افزود، از همان آغاز دودستگی‌های مختلفی داخل صفوف مخالفان سوریه وجود داشت و سیاست آمریکا در متحد کردن صف گروه های مخالفان شکست خورده است.
فورد گفت، دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه موجود است و بر ۷۰ درصد از خاک سوریه از جمله شهرهای بزرگ مخالفان مسلح کنترل دارد. با وجود نابودی اقتصادی سوریه اما باز هم در نهایت اسد در این جنگ داخلی پیروز شد.
وی عنوان داشت: معتقدم کشورهای عربی نه تنها امارات بلکه مصر و اردن اذعان کردند که دولت سوریه باقی است و در قدرت می‌ماند. کشورهای عربی باید راهی برای همزیستی با آن پیدا کنند.
فورد افزود: هیچ سیاستمدار آمریکایی نیست که ایده روابط دیپلماتیک با دمشق را تایید کند اما شرایط آمریکا با کشورهای عربی همسایه سوریه فرق نمی‌کند.
وی گفت، واشنگتن متوجه شده که ممانعت از تلاش‌های کشورهای عربی برای پیدا کردن راهی برای همزیستی با دولت سوریه که همچنان در قدرت باقی است، برایش سخت است و این یعنی واشنگتن بابت تلاش‌های این کشورها برای همزیستی با دمشق خرسند است. واشنگتن نمی‌تواند جایگزینی برای استراتژی عربی ارائه دهد.
این مقام آمریکایی گفت، حتی تحریم سازمان‌های عربی که روابط خود را با دمشق مجددا برقرار می‌کنند، بعید است و دولت واشنگتن هم در حال حاضر روی پرونده آسیا متمرکز است.
رابرت فورد پس از آن موضع گیری کرد که وزیر خارجه امارات روز سه شنبه به دمشق سفر و با اسد دیدار کرد و از همانجا گفت، سوریه با رهبری اسد می تواند چالش ها را پشت سر بگذارد.
سفیر سابق آمریکا در سوریه در پایان هم گفت، ایالات متحده مسئولیت آنچه در سوریه رخ داد بر عهده دارد.
وی با اشاره به مخالفانی که در سال ۲۰۱۹ به آنها گفت، منتظر چیزی از سوی واشنگتن نباشند، گفت: برای گروه‌هایی که دنبال پیدا کردن راه حل از طریق مذاکرات هستند، سلاح فرستادیم.
۱۷ ژوئن ۲۰۱۷، فورد اعتراف کرد که آمریکایی‌ها برخلاف انتظارات و جاه طلبی‌های خود به مخالفان سوری امید واهی داده‌اند. او در ماه مه نیز اذعان کرد، واشنگتن نمی‌تواند اسد را برکنار کند و انتخابات سوریه شکستی برای سیاست آمریکاست و آمریکایی‌ها متقاعد شده‌اند که اسد تا انتخابات بعدی رئیس جمهور سوریه خواهد ماند.
در موضعی مشابه با فورد، جفری فلتمن، نماینده آمریکا در شاخ آفریقا در ماه ژانویه گفت که سیاست واشنگتن در سوریه در دو دوره گذشته نتوانست به هیچ نتیجه ملموسی دست یابد و اسد اکنون از نظر نظامی قوی تر شده است.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.