×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
سال ۱۴۰۰ ، سال تحقق نظام مالیاتی هوشمند

نوروز باستانی از دیرباز مظهر تحول و نوزایی برای ما ایرانیان بوده است. عید سعید نوروز، اوج تبلور هویت ایرانی و ارزش های کهن این سرزمین است که همواره بر نمادها و سمبل هایی همچون تجدید حیات دوباره، نو شدن احوال و خانه تکانی دلها دلالت داشته است. نظام مالیاتی کشور نیز به تبع این موضوع، در آستانه سال نو و البته قرن جدید، آماده تحول و دگرگونی اساسی در همه فعالیت ها و امور است. بهار مالیاتی همواره یادآور نوسازی، نوآوری و پویایی در تمامی امور و فعالیت های نظام مالیاتی بوده و تحقق کامل اهداف، سیاستها و چشم اندازهای ترسیم شده اقتصادی، همان بهار مالیاتی است که در سال ۱۴۰۰ شاهد رخ نمایی آن خواهیم بود.
بدیهی است بهترین تحول و نوزایی در نظام مالیاتی، همان تداوم سیاست «وصول با اصول» و تقویت مولفه های کلیدی آن از جمله اصلاح قوانین و مقررات در جهت اثربخشی فرآیندها، تمرکز بر پرونده های بزرگ مالیاتی، وصول معوقات، مبارزه با فرار مالیاتی، شناسایی مودیان جدید، تسریع در رسیدگی ها، ارتقای سلامت نظام اداری و توسعه فرهنگ مالیاتی می باشد.
از نگاه راهبردی به مقوله تحول و کارآیی نظام مالیاتی، آنچه بیش از همه مورد توجه و تاکید است، چشم انداز ترسیم شده برای نظام مالیاتی کشور است که همانا تحقق نظام مدرن مالیاتی می باشد. نظام مالیاتی مدرن در دو گام اساسی تحقق می یابد; نخست، اجرای طرح جامع مالیاتی که با تلاش همکاران محقق گردید و بیش از ۳۰ خدمت مالیاتی به صورت الکترونیکی در آمد و گام دوم که هم اکنون در حال پیاده سازی است، اجرای برنامه «هوشمندسازی نظام مالیاتی» است که با تحقق آن، نظام مالیاتی از وضعیت مالیات الکترونیک( E.TAX) به وضعیت مالیات هوشمند ( I.TAX ) تغییر وضعیت خواهد داد. در افق نظام مالیاتی مدرن، شاهد تحقق نظامی یکپارچه، داده مبنا، مودی محور و مبتنی بر فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی خواهیم بود و البته ارتقای سلامت نظام اداری، توسعه فرهنگ مالیاتی، اجرای مدیریت ریسک، تمکین داوطلبانه، تکریم مودیان، حمایت از تولید و رضایت حداکثری همکاران نیز از دیگر برنامه های مهم این دستگاه به شمار می رود.
بی تردید، مهمترین سیاست نظام مالیاتی در سال ۱۴۰۰، استقرار و پیاده سازی نقشه راه نظام مالیاتی هوشمند خواهد بود که براساس آن، مالیات ستانی براساس ریز داده های اشخاص انجام خواهد گرفت که این شیوه، ایده آل ترین و عادلانه ترین شکل مالیات ستانی در جهان محسوب می شود. در سال آینده و با اجرای سراسری قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و همچنین تکمیل پایگاه اطلاعات مودیان به مدد همکاری دستگاه های ذیربط، سازمان امور مالیاتی کشور به سمت تشخیص های دقیق تر و وصول عادلانه تر مالیات حرکت خواهد کرد. به عبارتی در سایه اجرای مالیات هوشمند، مبادلات اقتصادی تمامی فعالان اقتصادی به شکلی شفاف و قابل رصد درخواهد آمد و نظام مالیاتی با تکیه بر اطلاعات واقعی مربوط به درآمد اشخاص، قادر می شود به طور عادلانه از ثروت، درآمد، مصرف و سود افراد، مالیات اخذ نماید و این خود، جلوه ای منحصر به فرد از عدالت مالیاتی است.
نگاهی اجمالی به عملکرد سازمان امور مالیاتی کشور نشان می دهد در سال ۱۳۹۹ ، تحولات و دستاوردهای مهمی حاصل شده است و عمده تمرکز نظام مالیاتی بر تلاش حداکثری همکاران در رسیدگی های به موقع، مبارزه با فرار مالیاتی، وصول معوقات، اجرای ماده
۹۷ قانون مالیاتهای مستقیم و بخشودگی جرایم قابل بخشش و رصد تراکنش های مشکوک بانکی استوار بود و این امر باعث شد، بدون اینکه بر مودیان فعلی فشار وارد شود، با پذیرش حدود ۷۰ درصد اظهارنامه های ارایه شده از سوی مودیان و تمرکز بر مبارزه با فرار مالیاتی و وصول معوقات، درآمدهای پیش بینی شده سال جاری به طور کامل محقق گردد. همچنین با برنامه ریزی های صورت گرفته، سرعت رسیدگی به پرونده های مالیاتی در هیات های حل اختلاف مالیاتی حدود ۳۰ درصد افزایش یافت و میزان ورودی پرونده ها به این هیاتهای مذکور نیز حدود ۲۴ درصد کاهش یافت.
توفیقات سال های اخیر این دستگاه باعث شده امروز از سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان یکی از دستگاه های برتر اجرایی دولت، هم در حوزه عملکردی و هم در حوزه تحقق شاخص های توسعه دولت الکترونیک یاد شود. تحقق ۱۰۲ درصدی درآمدهای مالیاتی در سال ۱۳۹۸ و همچنین تحقق ۱۰۵ درصدی درآمدهای مالیاتی مصوب ۱۳۹۹ با وجود تحریم های ظالمانه و روزافزون اقتصادی، دستاوردهایی است که بدون اغراق، می توان از آن به «حماسه اقتصادی» یاد کرد و به ویژه در سال ۱۳۹۹، رکورد جدیدی در وصول درآمدهای مالیاتی کشور به ثبت رسیده است. افزون بر این، راه اندازی درگاه ملی خدمات الکترونیک مودیان، اقدامی برجسته و تحولی بنیادین در راستای خدمات رسانی هر چه موثرتر به مودیان مالیاتی به شمار می رود و از این پس، شاهد کاهش قابل توجه مراجعات حضوری مودیان به ادارات مالیاتی و به تبع آن افزایش رضایتمندی آنها خواهیم بود.
همچنین در سال جاری، بار دیگر شاهد موفقیت این دستگاه در جشنواره شهید رجایی بودیم و سازمان امور مالیاتی کشور با تلاش همکاران خدوم، به عنوان «دستگاه برتر براساس بیشترین میزان تحقق اهداف دو ساله برنامه جامع اصلاح نظام اداری» معرفی گردید. علاوه بر این، کسب جایزه دستگاه برتر دومین دوره جایزه دولت الکترونیک را باید به مجموعه افتخارات سازمان در سال جاری اضافه کرد.
هم اکنون تمامی نگاه ها در میدان اقتصادی، به تلاش و کار جهادی کارکنان پرتلاش نظام مالیاتی به عنوان سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی دوخته شده است. بر کسی پوشیده نیست که دستاوردها و توفیقات کسب شده، حاصل تلاش شبانه روزی و همت و کار مضاعف کارکنان زحمت کش نظام مالیاتی و البته همراهی خانواده های گرانقدر ایشان است که همگی در توسعه و بالندگی نظام مالیاتی و پیشرفت و آبادانی کشور سهم داشته و دارند. همچنین در سالی که گذشت شاهد همراهی و همکاری بیش از پیش رسانه های جمعی و نیز همکاری نهادهای نظارتی و دستگاه های ذیربط بودیم که در کنار مشارکت حداکثری مودیان محترم، سالی مملو از توفیقات مداوم و دستاورهای کم سابقه را رقم زدند و در اینجا از همه این حمایت ها تشکر و قدردانی می نمایم.
در خاتمه و با تبریک فرا رسیدن نوروز باستانی به مردم عزیز میهن و به ویژه مودیان محترم مالیاتی، سالی پر از خیر و برکت و سلامتی را برای مردم عزیز ایران زمین خواستارم و امیدوارم با تداوم این همراهی ها، فرصت های لازم را برای حرکت های بزرگ و برداشتن گام های سترگ ایجاد و به واقعیت تبدیل کنیم. همچنین فرارسیدن سال نو و عید باستانی نوروز را به خانواده بزرگ نظام مالیاتی در جای جای ایران عزیز اسلامی تبریک عرض نموده، از خداوند منان، سلامتی و آرامش را برای همکاران گرانقدر و خانواده محترم ایشان مسئلت می نمایم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.