×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
روابط ایران و عربستان بهبود پیدا می‌کند

علیرضا پورحسین

ولیعهد عربستان در اظهاراتی با بیان اینکه شک نداریم که ارتباط قوی بین حوثی‌ها و ایران وجود دارد، مدعی شده است که اما امیدواریم حوثی‌‌ها منافع یمن را قبل از هر چیزی در‌نظر گیرند. ولیعهد عربستان همچنین اظهار کرد کشورش خواهان روابط خوب با ایران است. بن‌سلمان با اشاره به برنامه هسته‌‌ای ایران افزود ما در حال کار با شرکای منطقه‌‌ای و جهانی خود هستیم تا راه‌حلی برای این مشکلات بیابیم و امیدواریم بتوانیم برای ایجاد روابطی خوب، که همه بهره‌مند شوند، بر این مشکلات فائق آییم. پیش از این صحبت‌ها، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگوی خبری روز دوشنبه خود در مورد گفت‌وگوی بین ایران و عربستان اظهار کرد ما همواره همچون گذشته آمادگی خود را برای حل و فصل فی‌مابین با پادشاهی عربستان اعلام کرده‌ایم و از انجام گفت‌‌و‌گوها بین دو کشور استقبال کرده و می‌کنیم و هر زمان پادشاهی عربستان تصمیمی در ارتباط با انجام گفت‌وگو در سطوح مختلف گرفته، ما از آن استقبال کرده‌ایم. اتفاقی که به نظر می‌رسد در هفته‌های اخیر رقم خورده است و بسیاری همزمانی آن را با گفت‌و‌گوهای وین مفید و راهگشا می‌دانند؛ هر چند برخی در داخل نیز در این عرصه کارشکنی می‌کنند. در راستای بررسی این مساله «آرمان ملی» گفت‌و‌گویی با محمدجواد جمالی‌نوبندگانی، نایب رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس دهم داشته است که در ادامه می‌خوانید.
انتشار صوت وزیر خارجه در این روزها با چه هدفی صورت گرفته است؟
شرایط فعلی در عرصه سیاست خارجی به‌گونه‌ای در حال رقم خوردن است که با توجه به غنی‌سازی ۶۰ درصدی و ایستادگی دولت در مذاکرات وین در راستای رفع کلیه تحریم‌های دوره ترامپ، غربی‌ها عقب‌نشینی‌هایی انجام داده‌اند و در همین راستا جو عمومی مذاکرات خوب است و ایران دست برتر را دارد و این به آن علت است که ایران در سال‌های اخیر به تعهدات خود در برجام عمل و صادقانه فعالیت کرده است. همین امر سبب شده حتی خرابکاری‌های رژیم صهیونیستی در نطنز و سایر اقدامات تنش‌زای آنها بی‌اثر شود. موفقیت دولت در مذاکرات و در عرصه سیاست خارجی سبب شده برخی بر آن شوند تا در این عرصه خلل ایجاد کنند. افرادی که خیرخواه کشور نیستند در این راستا یک فایل صوتی را منتشر کرده‌اند تا به دیپلماسی ایران و به دست برتر ایران ضربه وارد کنند.
چنین اقداماتی چه لطماتی ممکن است به کشور وارد کند و باید به چه مواردی در این عرصه توجه شود؟
امروز در شرایط حساسی قرار گرفته‌ایم و در میانه مبارزه برجامی و گفت‌و‌گو با کشورهای متعدد در راستای بازگرداندن آرامش به کشور هستیم. از سوی دیگر نیز چهار انتخابات مهم شامل انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس، انتخابات شورای نگهبان و انتخابات شوراهای شهر‌و‌روستا نزدیک است و کشور را در شرایط مهمی قرار داده است. مشارکت مردم در این انتخابات می‌تواند یک عامل باشد تا موفقیت‌های کشور بیشتر شود. در این برهه زمانی در ابتدا باید اتحاد در داخل کشور شکل گیرد و کشور با یک‌صدایی اهداف خود را در خارج از کشور دنبال کند. رهبری نیز تاکید کرده‌اند که باید در گفت‌و‌گوها با یک‌صدا شرکت کنیم. تمامی جهات نشان‌دهنده این است که باید عرصه به‌گونه‌ای مدیریت شود که منافع ملی و امنیت ملی ما مصون بماند.
مصاحبه اخیر بن‌سلمان و تغییر موضع در خصوص ایران نیز حاصل همین موفقیت‌های ایران بوده و با چه اهدافی صورت گرفته است؟
مصاحبه اخیـــر بن‌سلمان کامــلا متفــــاوت بــــا موضع‌گیری‌های گذشته او بوده است و ضرورت دارد ایران از این شرایط به خوبی بهره‌برداری کند. بن‌سلمان در گذشته ایران را تهدید می‌کرد و بارها عنوان کرده بود درگیری‌های خاورمیانه را به داخل مرزهای ایران می‌کشاند و در همین راستا از گروه‌های تجزیه‌طلب مسلح در جنوب شرقی و جنوب غربی کشور نیز حمایت کرده و در عرصه ‌های مختلف بین‌المللی از جمله سیاسی و اقتصادی نیز بر ایران فشار وارد می‌کردند اما امروز به نظر می‌رسد رویکرد دیگری را در پیش گرفته‌اند. بن سلمان عنوان کرده ایران و عربستان همسایه هستند و باید روابط خوبی داشته باشند و خواستار روابط بهتر با ایران شده است. این صحبت‌های بن سلمان از روی میل نیست، بلکه با توجه به اتفاقات اخیر در منطقه و جهان این صحبت‌ها را انجام داده است. آنها در ماه های اخیر هم در عرصه سیاسی و هم در عرصه نظامی متحمل شکست‌هایی شده‌اند و در راستای اینکه متحمل ضرر بیشتر نشوند خواستار رفع تنش با ایران هستند. ایران باید از این شرایط بهره‌برداری کند. ایران باید با همسایگان خود رابطه خوبی داشته باشد و اگر از این فرصت به خوبی استفاده نکنیم، ایران اگر بار دیگر زیر فشار قرار گیرد، موقعیت منطقه‌ای خود را نیز ممکن است دوباره در خطر ببیند و موضع عربستان نیز تغییر کند. موضع سعودی‌ها بر مواضع برخی کشورهای دیگر خلیج‌فارس نیز تاثیر دارد و گفت‌و‌گو با عربستان می‌تواند مشکلات با سایر کشورها را نیز حل کند. قطعا روابط ایران و عربستان رو به بهبودی خواهد رفت. هر دولتی که در ایران روی کار بوده این اعتقاد را داشته است که باید مشکلات منطقه را خودمان حل کنیم و در همین راستا کلید حل بسیاری از مشکلات خاورمیانه در بهبود روابط ایران و عربستان است. باید دشمنی سعودی‌ها را با خود کاهش دهیم. ایران و عربستان هزاران سال است که همسایه هستند و دین مشترکی دارند و ارتباطات زیاد فرهنگی داشته و هزاران شهروند ایرانی همواره به این کشور سفر می‌کنند. در این راستا بهبود روابط ایران و عربستان و داشتن سیاست مشترک می‌تواند به اقتصاد هر دو کشور نیز کمک کند و منجر به کاهش هزینه‌های نظامی شود و در نتیجه تشنج‌ها نیز کمتر خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.