×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رایزنی اربیل و بغداد درباره حمله دهوک و توافق بر سر تعمیق مذاکرات نفتی

به گزارش کیوسک خبر، به نقل از الحره، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، شنبه از مسرور بارزانی،‌ رئیس اقلیم کردستان عراق استقبال کرد. این اولین سفر بارزانی به بغداد پس از سفر ۲۰۱۹ وی است.
در این دیدار، دو طرف در مورد پرونده‌های داخلی و موضوعاتی که به زندگی شهروندان عراقی و ارائه خدمات به آنها مربوط می‌شود و راه‌های ادامه کار مشترک بین بغداد و اربیل به گونه‌ای که امنیت غذایی همه عراقی‌ها تامین شود، بحث و گفتگو کردند.
در زمینه اقتصادی، دو طرف در مورد نیاز به تقویت هماهنگی‌ها برای بهبود فضای کسب و کار، جذب سرمایه گذاری و به حداکثر رساندن درآمدها، بحث کردند.
براساس بیانیه صادره از دفتر مصطفی الکاظمی، آنها موافقت کردند که گفت وگوهای بین وزارت نفت دولت مرکزی  و وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق را برای رسیدگی به مسائل باقی مانده، ادامه کار برای دستیابی به راه حل‌های مشترک و دستیابی به وضعیت یکپارچه در مدیریت پرونده نفتی، عمیق‌تر کنند.
از ابتدای سال جاری، دو طرف بر سر موضوع نفت اختلافات زیادی پیدا کردند.
در ماه فوریه، دادگاه عالی فدرال در بغداد به اقلیم کردستان دستور داد تا پول‌های نفت تولید شده در قلمرو خود را به دولت مرکزی تحویل دهد و به بغداد حق بررسی و لغو قراردادهای نفتی با این منطقه را داد.
همینطور دادگاه عالی فدرال عراق اعلام کرد که قانونی که در اقلیم کردستان در سال ۲۰۰۷ برای تنظیم بخش نفت و گاز تصویب شد، مغایر با قانون اساسی است.
در همین راستا از زمان صدور این حکم تا به حال دولت مرکزی عراق سعی در تطبیق امور با تصمیم دادگاه عالی عراق دارد.
بر اساس شکایتی که توسط وزارت نفت عراق ارائه شده بود، دادگاهی در بغداد در اوایل ژوئیه چهار قرارداد امضا شده بین اقلیم کردستان عراق و شرکت‌های کانادایی، آمریکایی، انگلیسی و نروژی را لغو کرد.
همانطور که یکی از مقامات ارشد بخش نفت عراق که نخواست نامش فاش شود، در بغداد در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه هشدار داد، ممکن است این حکم لغو، احتمالا سه شرکت خارجی دیگر را نیز تحت تأثیر قرار دهد که انتظار می‌رود تصمیم در مورد آنها توسط همان دادگاه اتخاذ شود.
عراق دومین کشور بزرگ نفت در میان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است و به طور متوسط ​​روزانه ۳.۳ میلیون بشکه نفت خام صادر می‌کند. در مورد اقلیم کردستان نیز، باید گفت که این اقلیم بیش از ۴۵۰ هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کند.
اقلیم کردستان عراق برای حفظ استقلال خود در زمینه نفت می‌خواهد درهای مذاکره را باز کند. به گفته سخنگوی دولت محلی در اربیل، اقلیم در حال کار برای تاسیس دو شرکت مرتبط با اکتشاف و بازاریابی نفت است که با همکاری بغداد کار می‌کنند. براساس اعلام این سخنگو، این پیشنهاد به دولت فدرال ارائه شده است.
الکاظمی و بارزانی همچنین در مورد بمباران چهارشنبه که منجر به کشته شدن ۹ نفر شد، گفت و گو کردند و بر اهمیت توافق بر روی چشم انداز واحد برای مقابله با این حمله، تاکید کردند.
دو طرف همچنین در بیانیه‌ای رسمی حملات ترکیه به اراضی عراق به ویژه حمله اخیر که جان بسیاری از شهروندان بی گناه را گرفت، به شدت محکوم کردند.
آنها بر اهمیت توافق بر سر یک دیدگاه واحد برای مقابله با حملات به عراق و بررسی شرایط حمله به نحوی که حاکمیت عراق را تقویت کرده و برای جلوگیری از به خطر افتادن امنیت عراق در آینده تلاش کند، تاکید کردند.
مسرور بارزانی در جریان بازدید از بغداد همچنین با محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان و فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضائی عراق دیدار و گفتگو کرد.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.