×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
راز و رمز سرداری دلها 

زمستان پارسال در چنین روزهایی بود که داغش بر دل آحاد ملت ایران حک شد. با بُهتی تمام، خبر ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی در جهان پیچید و باخبر شدیم همان گونه که خود از خداوند طلب می‌کرد، همراه با همرزمانش به دست اشقیای زمانه به شهادت رسیده است.
این داغ بهت‌آور و ناباورانه، ناشی از محبتی نافذ نسبت به شخصیت جذاب حاج قاسم است که دلهای مرد و زن و پیر و جوان را متوجه خود کرده بود و رمز و راز این علاقه مردمی به شهید سلیمانی که منجر به حضور خودجوش و پراحساس میلیونها ایرانی در مراسم تشییع پیکر پاکش شد موضوعی با اهمیت و قابل تامل است.
بسیاری، راز این ارتباط عاطفی ناب، کم‌نظیر و نافذ را “خلوص نیت و زندگی سراسر جهاد و صدق” شهید سلیمانی می‌دانند و حتی مقام معظم رهبری با اشاره به عمق منحصر به فرد، ماندگاری و ظرفیت آموزشی این پیوند باطنی و زمینه‌های اعتقادی و فرهنگی آن، عنوان “مکتب سلیمانی” را به عنوان تعبیری برای جلب تامل و دقت عالمانه در ویژگیهای نظری و عملی آن شهید والامقام طرح کرده‌اند.
ناشناخته‌های یک شخصیت بزرگ 
تولیت آستان قدس رضوی در نشست اخیر برنامه‌ریزی و هماهنگی برگزاری آیینهای ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، دهه بصیرت و سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: شخصیت شهید سلیمانی ناشناخته مانده است لذا می‌بایست زوایای مختلف زندگی و روحیات حاج قاسم برای مردم بیان شود.
اخلاص، رمز موفقیتها و محبوبیت شهید سلیمانی است زیرا او در حقیقت مرد خدا بود، برای خود هیچ شأنی قائل نبودحجت‌الاسلام ‌احمد مروی افزود: شهید سلیمانی نه تیم رسانه‌ای داشت و نه خیلی در رسانه‌ها حضور پیدا می‌کرد، اقداماتش هم به سبب نظامی بودن خیلی بازگو نمی‌شد. پس چرا این گونه در قلوب مردم نفوذ یافت و مراسم تشییع پیکر پاکش با چنین شکوهی برگزار شد.
وی ادامه داد: دلیل آن، جهات باطنی و معنوی شخصیت شهید گرانقدر است. اخلاص، رمز موفقیتها و محبوبیت شهید سلیمانی است زیرا او در حقیقت مرد خدا بود، برای خود هیچ شأنی قائل نبود و در برابر ولی‌فقیه مطیع محض بود.
تولیت آستان قدس رضوی بر لزوم پرداختن به ابعاد شخصیت و جهات ایمانی شهید سلیمانی تاکید کرد و افزود: لازم به توضیح و تشریح است که یک مدیر در جمهوری اسلامی ایران می‌بایست از کدام روحیات برخوردار باشد تا یاری خداوند نصیبش شود.
مروی ادامه داد: خداوند شهید سلیمانی را یاری کرد که وجودش این ‌همه برکات برای اسلام و مردم به همراه آورد. 
مکتب حاج قاسم همراه با بصیرت است اخلاص اگر همراه با شناخت نباشد، راه به بیراهه می‌برد چنانکه در تاریخ بزرگان و زاهدانی بوده اند که برای خدای بزرگ سر بر سجده می گذاشتند ولی در بزنگاه‌ها، قافیه را می باختند و عملشان دیگر با اخلاص همراه نبود.
بر همین اساس نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی یکی از ویژگی‌های شهید سلیمانی را شناخت و بصیرت او دانست و گفت: در تابلوی شخصیت او به عنوان مکتب حاج قاسم، اصل بصیرت انقلابی و توحیدی نمایش داده می‌شود و تمام حرکات و مجاهدات او نشانگر بصیرت توحیدی و انقلابی او بود.
آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در نخستین کنگره بین المللی شهید سلیمانی افزود: او تابلوی رنگینی در برابر بینش انسانها بود که بشر قرن‌های متمادی باید به این تابلو نگاه کند و تمام اصول بصیرت و جهاد را در این تابلو ببیند.
وی ادامه داد: شهید سلیمانی نه تنها در جبهه مبارزه، جهاد کرد بلکه مدیریت انقلابی هم داشت. او در مدیریت خود، توسعه انقلاب را نیز در نظر داشت. نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این که بصیرت شهید سلیمانی باید در مکتب او جلوه داده شود گفت: از همه بالاتر، بصیرت توحیدی این شهید گرانقدر بود که عاشق خدا بود و جز به رضای الهی نمی اندیشید.
امام جمعه مشهد گفت: حاکمیت ولایت، مباشرت اجرایی حاکمیت الله است و ولی معصوم، مظهر خداست و نماینده او ولی فقیه است که متصل به حاکمیت الله است و همین اعتقاد شهید سلیمانی به ولایت بود که باعث شد وقتی آمریکایی‌ها خواستند به او نامه بدهند قبول نکرد چرا که از طرف ولی خود این اجازه را نداشت.
شهید سلیمانی نه تنها در جبهه مبارزه، جهاد کرد بلکه مدیریت انقلابی هم داشت. او در مدیریت خود، توسعه انقلاب را نیز در نظر داشت.علم الهدی افزود: جنگ، با دفاع مقدس پایان نیافت بلکه ما همچنان با دنیای ماده پرست و برده ساز و استکبار که می‌خواهد انسانها را در استخدام مطامع خود در بیاورد تا زمانی که عدل جهانی برقرار شود جنگ داریم.
محبت به خدا  یکی از رموز نفوذ سردار سلیمانی در دل مردم محبت او به خداوند بود و خدا نیز این محبت را در دل مردم قرار داد که نتیجه آن برگزاری تشییع با شکوه او و همرزمانش در عراق و ایران بود.
این مطلبی بود که رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نخستین کنگره بین المللی شهید سلیمانی به آن اشاره کرد و این که این تشییع به تعبیر رهبر معظم انقلاب، سیلی محکمی به استکبار جهانی بود.
حجت‌الاسلام دکتر مصطفی رستمی افزود: چهره ایشان ظرفیت‌های فراوان و قابل استفاده‌ای برای مجموعه عظیم ملت و کشورمان دارد، در حقیقت حاج قاسم سلیمانی یک مکتب، نماد مقاومت و شجاعت بود و البته در کنار آن نیز خیرخواهی و مردم دوستی از ویژگی‌های او بود که در ذیل مفهومی به نام «اخلاص» و «کار برای خدا» قرار می‌گیرد.
وی اظهار کرد: حال باید پرسید چه مقدار توانستیم این دل‌های گره خورده با این سمبل اسلام انقلاب و سربازی ولی فقیه و مقاومت را همراه، همدل، منسجم و دارای بروز و ظهور کنیم؟ گاهی جریان‌های ضعیف و بی‌ریشه در فضاهای عمومی ما به واسطه جریان رسانه‌ای منسجم به گونه‌ای عمل می‌کنند که اقلیت خود را اکثریت نشان می‌دهند.
ادامه مکتب امام در مکتب شهید سلیمانی  اگر چه امام خمینی (ره) آغازگر انقلاب اسلامی در ایران، سالهاست که در کنار ما حضور ندارد ولی خط فکری و منش رفتاری او باعث تربیت نسلی شد که الگوی قابل لمسی را برای نسل جوان باقی گذاشته است و حاج قاسم سلیمانی یکی از این افراد بود.
رییس سازمان بسیج اساتید در نخستین کنگره بین المللی شهید سلیمانی که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد با اشاره به «تأملاتی در چگونگی بین‌المللی شدن مکتب حاج قاسم سلیمانی» گفت: به نظر می‌رسد که این شهید عالی مقام، مسوول یک نظام تربیتی، نظام جنگی و خروجی یک دانشگاه نظامی نبود و برخوردار از تمرین و مهارت‌آموزی و پرورده در مکتب امام راحل بود که به حرکت در آمد. روستا زاده‌ای با شرافت که در این مکتب رشد کرد و تبدیل به یک چهره ملی شد.
حاج قاسم در رفت‌ و آمد بین ایران و جهان بود و هنگامی که از بیرون به داشته‌های ما نگاه می‌کرد، متذکر بود که جناحی فکر نکنید
مجتبی زارعی افزود: او از چهره روستایی به استانی و سپس ملی تبدیل و در نهایت فرمانده لشکر شد، او ماحصل یک مکتب بود، دوگانه‌های متضادی مانند تواضع و اراده فولادین را با هم داشت که این نتیجه خدمت در یک مکتب بود و به طور قطع صناعت‌های مادی نمی‌تواند کار را  به این چنین نتیجه برساند و انسان را این گونه بپروراند، در واقع تولید مکتب جزء صناعت انبیاء و حکماست. از این رو باید گفت که امام خمینی(ره) یک جوان را از یک رژیم منحط نخبه کش به یک فرمانده در تراز لشکری مانند ثارالله تبدیل کرد و حاج قاسم را از محیط روستایی، استانی و ملی تحویل گرفت و به جامعه بشری تحویل داد.
وی ادامه داد: نگاهی که حاج قاسم عرضه کرد یک نگاه انسانی فراملی، فرافرقه‌ای و فرانژادی بود او فرمانده سپاهی بود که به کرامت انسان می‌اندیشید سپاه بدون مرزی که به مسیحی، شیعه، سنی و همه فرق و مذاهب توجه داشت. نگاهی که حاج قاسم را بین‌المللی کرد، احترام به اقوام، زبان‌ها و فرهنگ‌ها بود، در حقیقت حاج قاسم در رفت‌ و آمد بین ایران و جهان بود و هنگامی که از بیرون به داشته‌های ما نگاه می‌کرد، متذکر بود که جناحی فکر نکنید، اصولگرا و اصلاح طلب نباشید. 
الگوگیری از شهید سلیمانی 
بسیاری از اقشار جامعه می‌خواستند که در زمان حیات شهید سلیمانی و تحت فرماندهی او در دفاع از مرزهای امنیت کشور قدمی برداشته باشند و نکته اینجاست که چرا الگوهایی مانند او در جامعه کمتر به نسل جوان معرفی شده است.
در بسیاری از جوامع برخی افراد، در زمان حیاتشان به عنوان الگویی به مردم معرفی می‌شوند تا بتوان از نوع ارتباط گیری و رفتار شخص آنها با دیگران گرته برداری کرد و این گونه نمونه های واقعی در دسترس مردم قرار می‌گیرند.
مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خراسان رضوی در این خصوص گفت: در پیام رهبر معظم انقلاب که به مناسبت شهادت سردار سلیمانی منتشر شد ایشان بر این موضوع تاکید داشتند که باید از شخصیت این شهید الگو گرفته شود.
حجت‌الاسلام احمد ترابی افزود: بر همین اساس دانشگاهیان در انعکاس و معرفی این شخصیت نقش ویژه ای دارند و دانشگاهیان استان خراسان رضوی وظیفه خود می‌دانند که در این مسیر آغاز کننده راه باشند تا شخصیت سردار سلیمانی که از قبل از شهادتش در میان دوست و دشمن شناخته شده بود به نسل آینده نیز معرفی شود.
رییس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این خصوص گفت: باید سبک زندگی، مدیریت، رفتار با خانواده و اجتماع این شخصیت در دوران حیاتش معرفی می شد تا این خلاء در جامعه بر طرف شود زیرا هنوز هم این شخصیت برای دنیا و ایران کمتر شناخته شده است.  
دکتر محمد کافی افزود: برای الگوسازی از این شخصیت در سطح بین المللی تلاش هایی شده است که نمونه آن دختر ایشان است که به زبان بین المللی با جهان سخن می گوید و این حرکت خانواده او برای ما نیز الگو خواهد بود.
بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ خورشیدی در حمله موشکی بالگردهای آمریکایی به ۲ خودرو در فرودگاه بغداد، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون نیروی مردمی عراق (الحشد الشعبی) و همراهان دیگرشان به شهادت رسیدند.
این حمله با نظارت و دستور مستقیم رییس جمهوری آمریکا انجام شد. 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.