×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
رئیس جدید قوه قضائیه تلاش کرد بی‌نام و نشان ظاهر شود/ آقای اژه‌ای در برخی از پرونده‌ها نمی‌خواست نامی از ایشان باشد

کیوسک خبر – سید ابراهیم رئیسی در آیین تکریم و معارفه رؤسای قوه قضاییه، اظهار کرد: وضعیت ما متناسب با دادگستری‌ها نبود، به ما می‌گفتند کمبود نیروی انسانی داریم. ۴۰ درصد کمبود قضات داشتیم وضع تشکیلات مصوب با وضع موجود تفاوت داشت؛ علیرغم همه این مشکلات و شرایط کرونایی، همکاران ما شبانه‌روز تلاش کردند و کارنامه‌ای را ارائه دادند که موجب اظهارنظر رهبری معظم واقع شد و این یک سند افتخاری برای ما است. انشاالله یقین دارم با مدیریت آقای محسنی گام‌های بلندی برداشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه تحول یک ضرورت برای قوه قضاییه است، گفت: مقام معظم رهبری تبیین کردند که امام، امام تحول بود. دستگاه قضایی در بستر گام دوم نیاز به تحول داشت که این تحول نیاز به سند داشت؛ سند تحولی که به مقام معظم رهبری ارائه شد، با سند امروز متفاوت است و سند کنونی سندی ارتقاءیافته است. این سند تدوین شد تا پیش روی همه همکاران برای پیگیری بماند و تلاش شد تا برنامه‌ای محوری باشد.

رئیس سابق قوه قضاییه با تأکید بر مبارزه با فساد، بیان کرد: بحث توجه به گزارش سال گذشته و سال جاری مسأله توجه به کرامت ارباب رجوع و همکاران است. همکاران همت کردند تا جایی که برایشان امکان داشت تلاش کردند تا با فساد مبارزه کنند. من از همه کسانی که در مجلس، دولت و سایر آحاد با ما همکاری کردند، تشکر می‌کنم. موفقیت قوه قضاییه که امروز مورد توجه است، مربوط به همه همکاران است.

رئیسی ادامه داد: سند تحول به همه تلاش‌هایی که در دستگاه قضا توسط همکاران صورت گرفت، مربوط است. آقای محسنی اژه‌ای تلاش کردند که بی‌نام و نشان ظاهر شوند. در برخی از پرونده‌ها ایشان نمی‌خواست نامی از ایشان باشد؛ در قوه قضاییه نیروهایی با این صفت کم نداریم.

رئیس‌جمهور منتخب با بیان اینکه عدالت اداری از مسائل مورد تاکید است، گفت: اولین شاخصه عدالت اداری، شایسته‌سالاری و جذب شایستگان است. در عدالت اداری باید به قانون تاکید کرد.

وی تأکید کرد: آنچه که می‌تواند از بخشی به بخش دیگر، از جریانی به جریان دیگر، از جناحی به جناح دیگر، در یک صراطی را حفظ کند، فقط قانون‌مداری است. همه دولت‌ها و بخش‌ها و همه مسئولان در دستگاه قضایی باید بر قانون و قانون‌مداری تاکید کنند.

رئیسی افزود: مساله نظارت نیز حائز اهمیت است. این نظارت هم در مجلس و هم در قوه قضاییه و هم در دولت دیده شده است. این نظارت همه‌جا هست و رهبری بر همه اجزای نظام نظارت دارند. نظارت و نظارت‌پذیری مورد تأکید همه ماست. نظارت به عنوان یک موهبت و نعمت باید تلقی شود. نظارت می‌تواند تضمین‌کنننده اجرای عدالت و اجرای قانون باشد. ما در دولت آینده نیز همواره اجرای عدالت را مورد تاکید قرار می‌دهیم.

رئیسی با بیان اینکه نکته سوم پیشگیری از وقوع جرم و ناهنجاری‌های اجتماعی است، گفت: امیدواریم با همکاری بین سه قوه و با حضور همه نهادها و سازمان‌ها حقیقتاً همکاری مثال‌زدنی را در کشور شکل دهیم، بنده در خدمت رؤسای مجلس، قوه قضاییه و سایر ارگان‌ها هستم. برخی حرف‌ها زده می‌شود که ما را محکوم می‌کنند که با هم همسو هستیم اما همراهی و همکاری برای پیشبرد امور کشور اجتناب‌ناپذیر است، لذا همکاری قوا و همکاری همه نهاد‌ها و همکاری همه آحاد مردم برای پیشرفت امور در بستر قانون یک ضرورت است که باید شکل بگیرد.

وی افزود: باید ضمن پیشگیری از ناهنجاری‌ها به اقتصاد نیز کمک کنیم، با همکاری قضات باید ا بتوانیم این کار را انجام دهیم. قضات پاکدامن و شجاع همواره باید مورد حمایت دستگاه قضایی قرار گیرند. مدیران شجاع و خطرپذیر باید مورد حمایت همه دستگاه‌ها باشند تا کشور پیش برود.

رئیس سابق دستگاه قضا با اشاره به صدور قطع‌نامه‌ها در مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران تصریح کرد: در بیشتر سال‌ها در مجمع عمومی سازمان ملل کشوری که علیه جمهوری اسلامی قطعنامه صادر می‌کند، کشور کانادا است اما ببینید که امروز با بومی‌های کانادا چه کردند؟ آنان که دست به این جنایت هولناک زدند چگونه می‌خواهند آن را جواب دهند؛ بعد در جمهوری اسلامی در همین دستگاه و وضعیت کنونی توجهی که به زندانیان و خانواده‌های آنها شد، در کشورهای دیگر نشد.

وی خاطرنشان کرد: این اقدامات مبتنی بر قانون اساسی و آموخته‌های دینی و حقوق بشر است. دفاع از حقوق مردم را به نام دفاع از اجرای عدالت ادامه می‌دهیم. با امیدی که رهبری به جامعه دادند و تصریح کردند که آینده را بسیار درخشان می‌بینند، من هم آینده را بسیار درخشان می‌بینم.