×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
دیدار لاوروف و چاووش‌اوغلو با محوریت سوریه و نشست ثبات استراتژیک

به گزارش کیوسک خبر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه بعد از گفت‌وگو با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه امروز، چهارشنبه اظهار کرد: اگر ما در واقع از مشکلات انسانی ملت سوریه نگران هستیم باید به کل دلایل مشکلات انسانی نگاهی بیندازیم که اولین دلیل آن تحریم‌ها از جمله قانون غیرانسانی سزار (قیصر) که دولت سابق آمریکا تصویب کرد، تسلط غیرقانونی بر سپرده‌های سوری در بانک‌های غربی به درخواست واشنگتن است که تنها می‌توان آن را غارت و چپاول توصیف کرد.
او افزود: شرکای ما تضمین ارائه کمک‌های انسانی به واسطه سازمان‌های بین‌المللی از طریق دمشق و خطوط تماس با تمامی مناطق که همچنان خارج از کنترل دولت هستند،‌ رد کردند. 
وزیر خارجه روسیه به نوبه خود گفت: «ما نظر خود را به نفع نابودی کامل تروریسم در سوریه ابراز و به مهم بودن کمک‌های بشردوستانه به تمام شهروندان سوریه تاکید کردیم».
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه بر حفظ تمامیت ارضی سوریه به عنوان اولویت شورای امنیت تاکید و نسبت به دیدگاه تلاش‌های اختلاف افکنی جدایی طلبانه در شرق فرات با حمایت مالی خارجی ابراز تاسف کرد.
او این تلاش‌های را غیرقابل قبول خواند و بر پایبندی مسکو به اصول اساسی روند آستانه تاکید کرد.
وی درباره طرح جدید ارائه شده از سوی نروژ و ایرلند به سازمان ملل گفت، این طرح به طور کامل آنچه تاکنون راجع به سوریه گفتیم را نادیده می‌گیرد.
لاوروف همچنین به ماموریت گی‌یر پدرسن،‌ فرستاده سازمان ملل به سوریه اشاره کرد و گفت: این ماموریت در ترغیب طرف‌ها به مذاکره است و پدرسن شخصیت کمک‌کننده به این روند است و باید رویکرد او و تیمش در این راستا باشد.
او همچنین اشاره کرد: نشست روسیه و آمریکا درباره ثبات استراتژیک احتمالا اواسط ژوئیه آینده برگزار می‌شود.
لافروف اظهار کرد: امیدوارم در روزهای آینده تا ژوئیه برای برگزاری نشست هیئت‌ها برای بررسی این ماموریت (که روسای جمهوری روسیه و آمریکا در زمینه ثبات استراتژیک و کاهش سلاح‌ها توافق کردند) برنامه‌ریزی کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: ما کاملا با شرکای آمریکایی می‌دانیم که این مذاکرات را باید با ارائه دیدگاه‌ها درخصوص مذاکرات جدید، محتوا و موضوع آن آغاز کنیم.
او تصریح کرد: روسیه و آمریکا آنچه می‌توان از هر دو در زمینه ثبات استراتژیک انتظار داشت، درک می‌کنند.
این در حالی است که جان سالیوان، سفیر آمریکا در روسیه گفت: من با یوری اوشاکوف معاون رئیس‌جمهوری روسیه دیدار و با او نتایج اجلاس جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین،‌ رئیس‌جمهوری روسیه را بررسی کردم.
همچنین مولود چاووش اوغلو در نتیجه مذاکرات به وزیر خارجه روسیه گفت که مسکو و آنکارا خواهان از بین بردن کامل تروریسم و احیا کمک‌های بشردوستانه به تمام شهروندان سوریه هستند.
وزیر امور خارجه ترکیه پس از دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روس خود در شهر آنتالیا نشست مشترک خبری ترتیب داد.
وی ضمن اشاره به بررسی روابط دو جانبه با روسیه در دیدار با لاوروف، تاکید کرد: درباره تحولات سوریه، لیبی، افغانستان و قره‌باغ بحث و بررسی صورت گرفت.
چاووش‌اوغلو در ادامه تصریح کرد: هدف ما اطمینان از ثبات، صلح و آرامش در همه این کشورها است. برای روند سیاسی در سوریه و تداوم آرامش در میدان به همکاری با روسیه ادامه خواهیم داد.
وی در پاسخ به سوالی مربوط به پروژه کانال استانبول، اظهار کرد: کانال استانبول هیچ تاثیری در پیمان مونترو ندارد و بالعکس.
چاووش‌اوغلو ضمن اشاره به اینکه تاکنون یونان، بلغارستان، صربستان و مجارستان گواهینامه‌های واکسن ترکیه را به رسمیت شناخته‌اند، گفت: پیشنهادمان در مورد شناخت متقابل این گواهینامه‌ها را در نشست امروز به سرگئی لاوروف نیز ارائه دادم.
وزیر امور خارجه ترکیه در پایان خاطرنشان کرد: وحدت سیاسی و همچنین تمامیت ارضی لیبی، اولویتی است که همه بر سر آن توافق داشته و به آن پایبند هستیم. امیدوارم همه چیز طبق برنامه ریزی‌های انجام شده در لیبی ادامه یابد و با برگزاری انتخابات، دولتی برای همه تشکیل و صلح و ثبات در این کشور برقرار شود.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.