×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

وزیر امور اقتصادی و دارایی در جریان مراسم رونمایی از محصولات «نو» بانک تجارت، این محصولات را نمونه‌ای موفق در تامین مالی بخش‌های مختلف اقتصاد کشور دانست و بر ضرورت تکثیر و تبدیل آنها به فرهنگ تاکید کرد.
به گزارش مدیریت روابط‌عمومی و ارتقای سرمایه اجتماعی بانک تجارت، دکتر سید احسان خاندوزی در این مراسم که با حضور قائم‌مقام رئیس کل بانک مرکزی، اعضای هیات مدیره و عامل بانک تجارت و جمعی از مدیران دولتی و مدیران بزرگترین شرکت‌های تولیدی کشور برگزار شد، با اشاره به کارکرد بخش پولی در اقتصاد کشور گفت: بانک‌ مرکزی از طریق کنترل نقدینگی با هدف مهار تورم فعالیت می‌کند و در وجه ایجابی نیز، بازیگران بازار پولی می‌توانند با تامین بخش واقعی اقتصاد کشور، شرایط را تسهیل کنند که این کارویژه تحت عنوان تامین مالی، از خانواده‌ها تا تولیدکنندگان را پوشش می‌دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تامین مالی تولید را مهمترین کارویژه نظام بانکداری دانست و هوشمندی نظام مالی را در تامین مالی هدفمند بخش واقعی تولید با هدف رفع نیاز تولیدکننده با کمترین هدررفت نیرو، سرمایه و انرژی تعریف کرد.

دکتر خاندوزی محصولات نو بانک تجارت را نمونه‌ای موفق و قابل توجه در حوزه تامین مالی کشور دانست و گفت: این محصولات در ابتدای راه هستند و باید تکثیر شده و تبدیل به فرهنگ شوند. اینکه بانکدار برود و در فضای تولیدکننده بگوید «من چه ابزاری را طراحی کنم که کار شما را تسهیل کند» اتفاق مبارکی در حوزه بانکی کشور به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به عملکرد بانک تجارت در طراحی محصولات اعتباری جدید، آن را یک اقدام مبارک در راستای رفاه تولیدکننده و مصرف‌کنندگان دانست و اذعان داشت: اینکه ابزارهای نوین بانکی در رفت و برگشت بین بانک و مشتریان، صیقل بخورد و در جریان این روند، فرهنگ بانک معطوف به رشد تولید و ارتقاء بهره‌روی تولیدکنندگان کشور شود، اقدامی بسیار ارزشمند است؛ موضوعی که باید توسط مدیران شبکه بانکی به عنوان یک ارزش مورد توجه قرار گیرد.

دکتر خاندوزی اضافه کرد: با توسعه این تجربه موفق بانک تجارت، امیدوارم در سال آینده، شاهد اعداد بزرگ‌تر و معنادارتر باشیم و ضمن برداشتن باری اساسی از دوش تولیدکنندگان، تم اصلی تأمین مالی کشور را به این سمت‌وسو هدایت کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تنگناهای ناشی از کنترل نقدینگی و مهار تورم، اقبال تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را به محصولات نو و مبتنی بر اعتبار، افزایش داده است افزود: در دل این چالش‌ها فرصتی برای ارائه فناوری‌های نوین مالی فراهم شد و فضایی به وجود آمد که اقتصاد کشور از نظام مبتنی بر بدهی، به نظام ایجاد اعتبار حرکت کند؛ فرآیندی که تکمیل‌کننده پازل و کمک‌کننده به سایر اصلاحات اقتصادی کشور است.

دکتر خاندوزی بر ضرورت تسهیل روند ارائه محصولات جدید بانکی و افزایش قدرت تصمیم‌گیری بانک‌ها در حوزه تولید این محصولات تاکید کرد و گفت: درخواست من از بانک مرکزی جمهوری اسلامی و سایر دستگاه‌های همکار این است که به تسهیل و تسریع شکل‌گیری این روند کمک کنند و از دستگاه‌های نظارتی هم می‌خواهم به مدیران، انگیزه و جسارت داده و اجازه بدهند، تصمیمات شجاعانه‌تری بگیرند.

وی تصریح کرد: وقتی می‌خواهیم هوشمند عمل کنیم و با حذف سلیقه انسانی، به سمت نظامات الکترونیک برویم، باید قدرت تصمیم‌گیری بالاتری را نیز برای مدیران قائل شویم تا از یک سو مدیران بانک‌ها و از سوی دیگر، مدیران بخش های تولیدی نترسند و بدانند دارند بر روی یک مسیر قانونی، کاملا شفاف و قابل رصد گام برمی‌دارند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در خاتمه، با قدردانی از همت و همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی و بانک تجارت در راه‌اندازی ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌ای، ابراز امیدواری کرد، با کمک بانک مرکزی، سقف اعتبارات طرح‌های مذکور افزایش یابد.

بانک تجارت بانک اول در به‌کارگیری ابزارهای نوین است

قائم‌مقام رییس کل بانک مرکزی در این مراسم، با یادآوری نقش بانک‌ها در ایجاد تعادل چرخه کالا و خدمات و کارکرد آنها در مهار تورم گفت: طراحی و کنترل ابزارهای جانبی برای ارائه خدمات به هموطنان، امکان سهولت و آسایش خاطر را به‌همراه داشته و فرصت رشد و توسعه بانک‌ها را فراهم خواهد کرد.

دکتر اصغر ابوالحسنی در ادامه به ابزارهای تعریف شده از سوی بانک مرکزی برای تعامل بهتر بانک‌ها و مشتریان اشاره کرد و افزود: ابزارهایی همچون اوراق گام، کارت رفاهی متصل به گام و سفته و برات الکترونیکی از خدماتی هستند که بانک مرکزی برای سهولت در امر خدمت‌رسانی طراحی و تولید کرده و بانک تجارت نیز در ارائه این خدمات به‌عنوان بانک اول، همواره پیشرو بوده و درخشان عمل کرده است.

وی تامین مالی تولیدکنندگان و اعطای اعتبار برای مصرف‌کنندگان را با اهمیت برشمرد و اعتبارسنجی صحیح و مطلوب را یکی از موارد مهم در پایین آوردن ریسک احتمالی در بانک‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: تامین مالی سرمایه درگردش با استفاده از ابزارهای موجود و با نظارت بانک مرکزی در سال جدید با بهترین شکل پیش خواهد رفت و امیدواریم این روند تاثیر مثبت خود را بر اقتصاد کشور بگذارد.

محصولات نو بانک تجارت در خدمت لایه‌های مختلف اقتصاد کشور

مدیرعامل بانک تجارت نیز در این مراسم ضمن تشریح ابعاد و کیفیت محصولات نو این بانک گفت: محصولات «تامین‌نو»، «کالانو»، «صنفنو» و «کسبنو» بانک تجارت بر مبنای تامین مالی زنجیره‌ای مبتنی بر اعتبار و در راستای کنترل گردش نقدینگی و تورم در عین تامین نیاز تمامی ارکان اقتصادی از تولیدکنندگان کلان تا مصرف‌کنندگان به‌ویژه قشر حقوق‌بگیر جامعه ارائه شده است.

دکتر هادی اخلاقی فیض آثار با اشاره به تاثیر این محصولات در رونق تولید کالای ایرانی گفت: محصول «تامین‌نو» بانک تجارت با تعامل بزرگترین شرکت‌های تولیدی کشور راه‌اندازی شده و در اولین گام با همکاری گروه صنعتی ایران خودرو و گروه سایپا، دو شرکت بزرگ صنعت خودروسازی کشور با تامین مالی بخشی از نیاز این صنعت کلیدی کشور، دوره آزمایشی خود را با موفقیت پشت‌سر گذاشت. در این پلتفرم همه بازیگران بخش تولید با ریسک حداقلی و از طریق نقل‌وانتقال اسناد زنجیره تامین ایفای نقش می‌کنند.

وی در ادامه محصول «صنفنو» را فرصتی برای خرید اعتباری بین دو شرکت با دوره بازپرداخت متنوع با تزریق تدریجی نقدینگی به سیستم عنوان کرد و گفت: به‌عنوان نمونه، در صنعت لوازم خانگی «صنف‌نو» سرمایه در گردش تدریجی را برای فعالان این زنجیره مهم کشور تامین کرده و ضمن مرتفع ساختن نیاز این شرکت‌ها، مهار تورم را نیز میسر ساخته است.

مدیرعامل بانک تجارت محصول «کالانو» این بانک را نیز به‌عنوان محصولی مختص مصرف‌کننده نهایی عنوان کرد و گفت: این محصول با استفاده از ابزار اعتباری و تعهدی مانند ضمانتنامه و گشایش اعتبارات اسنادی، قدرت خرید عامه مردم را نه به‌صورت نقدی بلکه به‌صورت اعتباری افزایش داده و امکان خرید کالا با اقساط متنوع را برای مشتریان فراهم می‌کند.

اخلاقی در جریان معرفی محصول «کسب‌نو» بانک تجارت نیز عنوان کرد: این محصول، ویژه کالاهای «تندمصرف» از جمله اقلام سوپرمارکتی و کالاهای ضروری و اساسی از طریق اعتباری با مکانیزمی متناسب با فعالیت این صنف طراحی شده و فروشگاه‌ها با استفاده از این خدمت می‌توانند با دست بازتر، از تامین‌کنندگانی که محصولات‌شان بخش عمده‌ای از نیاز خریدار را برآورده می‌کند، خرید کنند.

وی افزود: در این محصول امکان خرید اعتباری برای این فروشگاه‌ها فراهم شده و بانک از طریق این راهکار اعتباری، درصدی از خریدها را به‌عنوان پرداخت نقدی در اختیار فروشگاه قرار می‌دهد تا بتواند آن را به تامین‌کنندگان خود پرداخت کند.

در این جلسه که با حضور مدیرکل دفتر خدمات، آماد و توزیع و رئیس اداره فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌، مجازی و FMCG وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاون اتاق اصناف ایران برگزار شد، صاحبان صنایع مختلف کشور در بخش‌های خودروسازی، لوازم خانگی، صنایع غذایی، صنایع کشاورزی و… نیز حضور داشته و به بیان تجارب خود در استفاده از محصولات نو بانک تجارت و ارائه پیشنهادات سازنده در جهت توسعه این محصولات پرداختند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.