×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

عضو هیئت مدیره و معاون بهره‌برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: تغییر مکرر قوانین و آئین نامه های مختلف و قوانین مغایر در مناطق ویژه با سرزمین اصلی، سوءاستفاده برخی تجار و بازرگانان، توجه به ضرورت مدیریت یکپارچه در مبادی ورودی خروجی و عدم ثبت سفارش کالاهای موجود در مبادی وارداتی از برخی دلایل متروکه شدن کالا به شمار می آید.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، غلامی باغی در نشست تخصصی تعیین تکلیف کالاهای متروکه استان هرمزگان ضمن تشکر از مدیریت و کارکنان هرمزگان به واسطه سال ها تلاش بی وقفه در انجام رسالت و تکالیف قانونی، اظهار کرد: باید به موضوعات اقتصادی به صورت سیستمی نگریست و علل و ریشه‌های مختلف آن را جستجو کرد و به آن‌ها پرداخت.

عضو هیئت مدیره و معاون بهره‌برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در نشست تخصصی تعیین تکلیف کالاهای متروکه استان هرمزگان گفت: حس همدلی و همراهی مدیران کل ادارات استانی سازمان اموال تملیکی که به مثابه بدنه واحد در نقاط حساس برای همفکری و هم‌افزایی فرایند اجرای تسریع در تعیین تکلیف کالاها گرد هم می آیند، ستودنی است.

غلامی باغی با بیان اینکه اقتصاد دارای پدیده‌های مثبتی چون رشد و تولید است گفت: پدیده‌های منفی چون بیکاری و تورم نیز در اقتصاد وجود دارد که متاسفانه چند صباحی است رسوب کالا به عنوان پدیده‌ای منفی و حتی غالب و رسانه ای مطرح شده است که از نهادهای علمی و دانشگاهی خواستار مساعدت به اقتصاد در یافتن ریشه های این موضوع و حل این معضل و چالش جدی هستم.

عضو هیئت مدیره سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با این توضیح که ظرفیت بالقوه بندر شهید رجایی سالانه ۶ میلیون کانتینر است، تصریح کرد: در حال حاضر کمتر از ۲ میلیون کانتینر مورد استفاده قرار می‌گیرد که فقط یکصد هزار کانتینر دارای کالا است و این موضوع بیانگر این نکته است که از تمام ظرفیت این بندر به نحو شایسته استفاده نمی شود و در حوزه تجارت، شاهد نقصان های پرشماری هستیم و با این اعداد باید به فکر فرو رفت و اندیشه ای دیگر کرد.

وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور، شرایط جنگی و تحریمی شدید است، گفت: در حوزه تجارت فرامرزی در میان ۱۷۰ کشور دنیا رتبه ۱۴۵ را داریم که باید برای این موضوع چاره‌اندیشی کرد.

وی افزود: در کشور ۱۴۷ مبدا واردات داریم که فقط از منطقه ویژه شهید رجایی بیش از یک و نیم میلیون تن کالا فقط در چهار ماهه سال‌جاری وارد کشور شده است.

معاون بهره‌برداری و فروش سازمان اموال تملیکی به ذکر دلایل متروکه شدن کالا در مبادی ورودی کشور پرداخت و بیان کرد: در این حوزه از تجارت، سیاست‌های تجاری مشخصی نداریم و عدم شناسایی مزیت‌های اقتصادی کشور نیز که باید چگونه و چه زمانی صادرات کنیم و آمایش سرزمینی را در این حوزه به کار گیریم، دیده نمی شود.

وی ادامه داد: تغییر مکرر قوانین و آئین نامه های مختلف و قوانین مغایر در مناطق ویژه با سرزمین اصلی، سوءاستفاده برخی تجار و بازرگانان، توجه به ضرورت مدیریت یکپارچه در مبادی ورودی خروجی و عدم ثبت سفارش کالاهای موجود در مبادی وارداتی از برخی دلایل متروکه شدن کالا به شمار می آید.

این مسئول افزود: اصلی‌ترین دلیل متروکه شدن کالا را می‌توان عدم تخصیص ارز به کالاهای وارداتی بیان کرد و همچنین وجود مجوزهای سختگیرانه برای برخی کالاها نیز از دیگر موارد به حساب می‌آید که متاسفانه این موارد نمادی از ناکارایی نظام تجاری کشور شده است و در کمال تأسف، سازمان اموال تملیکی به عنوان زنجیره پایانی تجارت کشور که فرع کوچکی از تجارت است با این شرایط، تبدیل به یکی از نقاط اصلی تجارت خارجی شده است که گویی کالا وارد می کند و این موضوع با اهداف اصلی سازمان در تضاد و تناقض است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.