×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
در کوتاه مدت با استفاده از سپرده بانکی کشور را اداره خواهم کرد/ پررویی نجومی عامل مشکلات است

کیوسک خبر – علیرضا زاکانی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در دومین مناظره انتخاباتی که با موضوع « دغدغه‌های مردم » برگزار شد؛ در پاسخ به سوالی در خصوص رویکردها و دغدغه‌های خود توضیح داد: من به دنبال ۷ نکته هستم و پراکنده گویی نخوام کرد. تورم عامل اصلی مشکلات کشور است، نرخ تورم در سال ۹۰ حدود ۱۵ درصد بود اما در سال ۹۹ ب۹ه مرز ۳۹ درصد رسید. این حاصثل عملکرد آقای روحانی است.

وی درباره نقدینگی افزود: میزان نقدینگی از ۶۰۰ هزار میلیارد به ۳۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسید. همچنین پایه پولی از ۲۰۰ هزار به ۵۰۰ هزار میلیارد رسیده است. این موضوع نیز حاصل عملکرد آقای همتی است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با انتقاد از عملکرد دولت روحانی تصریح کرد: دولت از جیب مردم و افزایش نرخ تورم، کشور را اداره کرده است. من در کوتاه مدت با استفاده از سپرده بانکی و در میان مدت با اصلاح برنامه بودجه، کشور را اداره خواهم کرد. من در نخستین سال دولت خود، نرخ تورم را نصثف خواهم کرد.

وی بیان داشت: کاهش فاصله طبقاتی از دیگر برنامه‌های ماست. من می‌خواهم تا فاصله میان غارت‌کنندگان و غارت‌شوندگان را کمتر کنم. من می‌خواهم صدای غارت‌شدگان باشم. من با گردن کلفتانی مثل دادستان اسبق تهران، وزیر نفت، برادر معاون اول و برادر رییس جمهور مبارزه کردم. من معتقدم، بهترین روش مبارزه با فساد مبارزه با گردن کلفتان است. من ریشه فساد را خشک خواهم کرد. واگذاری‌هایی که به بخش خصوصی واگذار شده، خلع ید می‌کنم.

زاکانی گفت: دولت اقدام و اصلاح به دنبال جهش است و از رکود اقتصادی گریزان است. مقررات‌زدایی یکی دیگر از عوامل رکود اقتصادی در کشور است که من بیمه و مالیات را دو آفت عرصه تولید می‌دانم. من با مقررات، مرکزیت‌زدایی، بها دادن به شهرستان‌ها و تامین مالی زمینه‌های جهش تولید را ایجاد خواهم کرد. دوت الکترونیک از دیگر برنامه‌های من است که در دستور کار قرار گرفته است. من به دنبال شفاف‌سازی هستم.

به گفته وی، سازمان برنامه و بودجه مبلغ یارانه پنهان در سال ۹۷ را معادل ۶۰۰ هزار میلیارد اعلام کرد اما این مبلغ در سال ۹۹ به ۸۶ هزار میلیارد تومان رسید. ما با مدیریت این یارانه می‌خواهیم مبلغ آن را به سوی جیب مردم هدایت کنیم.

وی درباره دیگر طرح‌های خود اظهار کرد: من به وسیله بودجه سال جاری می‌خواهم، نرخ بیکاری را کاهش دهم و حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار موقعیت شغلی ایجاد کنم. من حدود ۷۰ میلیون بن کالای ۵۴۰ هزار تومانی به مردم خواهم داد. من حدود ۳۰۰ هزار مسکن حمایتی در هر سال خواهم ساخت. ۶۰۰ هزار مسکن متعلق به زوج‌های جوان و ۶۰۰ هزار متعلق به خانواده‌های نیازمند خواهد بود.

زاکانی با بیان اینکه سه «ن» باعث و بانی وضع موجود در کشور است، توضیح داد: «ندانستن»، «نخواستن» و «نتوانستن» مشکلات پیش‌روی در کشور را ایجاد کرده‌اند که آقای روحانی در آن نقش بزرگی داشته‌اند. مشکل ما دروغگویی است. چرا با مردم صادق نیستد.

وی با اشاره به افزایش قیمت بنزین بار دیگر پیکان انتقادات خود را به سمت همتی گرفت و توضیح داد: آبان ۹۸، قیمت بنزین گران شد. آقای همتی در نامه‌ای نوشت که افزایش قیمت بنزین تنها ۴ درصد ذر اقتصاد تاثیر خواهد گذاشت. آقای همتی شما اعلام کردید که مخالف افزایش قیمت بنزین هستید اما در ۳۱ شهریور ۹۸ در نامه‌ای نوشتید تا قیمت بنزین لیتری ۵ هزار تومان و قیمت نفت گاز هم ۱هزار توام نباشد. این قیمت‌ها برای تامین کسری بودجه بود. شما بنزین را گران کردید اما آقای روحانی صبح شنبه از افزایش قیمت بنزین خبردار شد.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: همتی اسناد مالی، ذخایر ارزی در دسترس و غیر قابل دسترس را در اختیار صندوق لبین‌المللی پول قرار داده است. من به دنبال کلاه‌گذاشتن بر سر مردم نیستم، چرا بر سر مردم کلاه می‌گذارید، دوران این مسائل گذشته است.

وی ادامه داد: آقای مهرعلیزاده، شما از دولت اصلاحات سخن گفتید. قرارداد کرسنت در دولت اصلاحات حدود ۵۳ میلیارد به کشور خسارت زد که این میزان ۳ برابر خسارت مسکن مهر است. یکی از نمایندگان در مجلس تایید نشد اما حقوق نجومی ۸۵ میلیونی می‌گیرد. حقوق‌های نجومی و پررویی نجومی عامل مشکلات است.