×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

ندا بنی‌کمالی، دانشجوی ارشد ارتباطات
کیوسک خبر ـ “البسه دست دوم به من نشان می‌دهد که هر آیتمی داستان خاص و زندگی پیشینی دارد. با پوشیدن آنها، احساس می‌کنم قسمتی از آن داستان و زندگی را با خودم می‌برم و ارتباطی عمیق‌تر با جامعه و گذشته دارم.” – کیتی فولی
کیتی فولی یک استایلیست معروف و نماینده مد انگلیسی است. او در زمینه مد و استایل فعالیت می‌کند و به عنوان یک کارشناس در زمینه البسه دست دوم شناخته می‌شود وی با توجه به تجربه‌اش در این حوزه و دیدگاه خاص خود، نظرات و نکاتی را درباره البسه دست دوم ارائه می‌دهد.
اما همه برای داشتن داستان مشترک با صاحب پیشین لباس، یا برای حفظ محیط زیست و…..البسه دست دوم نمی پوشند بسیاری از افراد جامعه به دلیل فقر و نداری و از سر ناچاری به پوشیدن البسه دست دوم رو می آورند.
این روزها مشکلات اقتصادی و گرانی روز افزون مایحتاج زندگی بیش از همه خانواده های بی بضاعت و کم برخوردار را بیش از هر قشر دیگری هدف گرفته و با مشکلات بی‌پایان روبه‎‌رو می‌کند. برای این اقشار و خانواده ها کوچک شدن سفره ها وقتی اتفاق می افتد که پیش از آن از خرید سالانه یکی دو دست لباس نو زده اند و عطای لباس عید و مدرسه و لباس گرم زمستانی را به لقائش بخشیده باشند.
در چنین شرایطی گذر این خانواده ها به فروشگاه های دست دوم فروشی می افتد تا آنچه نیاز دارند را بنا به وسعت درآمد و جیبشان از این فروشگاه ها خریداری کنند.
این روزها به مدد مشکلات معیشت و گرانی‌ها، فروش لباس های دست دوم نیز رونق چشمگیری یافته به نحوی که رشد قارچ گونه این فروشگاه ها در سطح شهر و بستر فضا و شبکه های مجازی به وفور می توان دید.
برخی از این فروشگاه ها عمدتا پوشاک استوک برندهای مشهور را عرضه می کنند که افراد”مارک پوش” که دستشان به اصل این برندها نمی رسد مشتری آن هستند که عمده این فرشگاه های برند فروش بالای شهر و مناطق نسبتا مرفهی هستند که ساکنینش نه پول خرید پوشاک نو برندهای اصل را دارند و توان دل کندن از برندهای نکش مرگ من را!
لباس های استوک لباس های نو از برندهای معتبر هستند که همگی تولیدات برندها و تولید کنندگان مشهور جهان هستند که با کیفیت بالا و قیمت مناسبی بفروش می رسند. لباس های استوک فرصتی طلایی برای خرید یک لباس برند نو با قیمتی کمتر از قیمت واقعی است. این دسته از لباس ها را نباید با پوشاک دست دوم اشتباه گرفت این لباس ها مورد علاقه مارک بازهای بی‌پول است!
مشتری های لباس های دوم به تنها چیزی که توجه ندارند برند لباس هاست و قبل از هر چیز قیمت کالایی که می خواهند بخرند برایشان بیش از هر فاکتور دیگری اهمیت دارد.
در حالی که بوتیک دارن و فروشندگان البسه نو در سطح شهر از نبود مشتری کله مند هستند فروشگاه های دست دوم فروشی در هر ساعت از روز از مشتری پر و خالی می شود.
یکی از فروشندگان لباس های دست دوم گفت: شماری از خانواده ها حتی برای بچه های کوچکشان هم لباس دست دوم و تاناکورایی تهیه می کنند.
تاناکورا (tanakura) نامی خانوادگی ژاپنی است که از دل سریال سال های دور از خانه بیرون آمد و خیلی زود و در همان اواخر دهه شصت بر سردر فروشگاه های پوشاک دست دوم نشست. این دسته از پوشاک نو نیستند و قبلا توسط شخص یا اشخاصی استفاده شده اند در واقع همانند کالاهای دست دوم دیگر هستند.
بیشتر از لباس ها از اروپا و به صورت عدل(هر عدل معادل۲۱۸ کیلوست) عمدتا از طریق مرزهای غربی وارد کشور می شوند و به شهرهای مختلف حمل می شود.
البته این روزها پای پوشاک وطنی نیز به دست دوم فروشی های پوشاک نیز باز شده و قیمت تمام شده بالای این لباس ها صاحبانشان را به فروش این لباس ها وادار کرده است.
بازار لباس‌های دست دوم یک بازار بزرگ و پویا است و از لحاظ وزن و مبلغ معاملاتی قابل توجهی را شامل می‌شود. اما قطعا برآورد دقیق و جامع درباره وزن و مبلغ کل بازار لباس دست دوم بسیار دشوار است، زیرا این بازار به صورت گسترده و در انواع و اقسام اشکال فعالیت می‌کند و شامل معامله‌گران حرفه‌ای، فروشگاه‌های آنلاین، بازارچه‌های محلی و فروشگاه‌های سطح شهر و…. است.
وزن بازار لباس‌های دست دوم می‌تواند بسیار متنوع باشد. از لباس‌های سبک و نازک تا لباس‌های سنگین و ضخیم، هر نوعی در این بازار قابل یافتن است. همچنین، مبلغ معاملاتی نیز بسیار متغیر است و به عوامل مختلفی مانند نوع و برند لباس، وضعیت آن (نو، کم‌کارکرده، کارکرده)، وضعیت بازار، محل و شرایط معامله بستگی دارد.
در میان این فاکتورهای ناپیدا آنچه که مثل روز روشن است این است که در زیر پوست این بازار معاملات پر سودی در جریان است که مورد علاقه شماری از واردکنندگانی است که دستی در واردات این پوشاک به کشوور دارند.
با توجه به اینکه بازار لباس دست دوم شامل معاملات متعدد است و اطلاعات دقیق در دسترس نیست، دشوار است تخمین دقیقی درباره وزن و مبلغ کل بازار ارائه داد. هرچند که می‌توان این بازار را به عنوان یک بازار بزرگ و سودآور در نظر گرفت که توسط میلیون‌ها نفر در سراسر جهان اداره می‌شود.
به طور کلی، واردات لباس‌های دست دوم به ایران در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است و قطعا این رشد چشمگیر حاصل تقاضای مردم است. تقاضای بالا سازنده عرضه فراوان در این بازار است! چرا که بالا رفتن قیمت تمام شده تولید تاثیر به سزایی در رونق این بازار دارد.
مهم است توجه داشته باشیم که قاچاق لباس‌های تاناکورا یک فعالیت غیرقانونی است و با عواقب قانونی جدی همراه است. همچنین، لباس‌های قاچاق ممکن است مشکلات بهداشتی، کیفیت نامطلوب و احتمالاً ممکن است با مشکلات بهداشتی همراه باشند. این لباس‌ها معمولاً بدون بررسی و کنترل کیفیت و بهداشتی وارد می‌شوند و ممکن است شامل عوامل آلودگی، عفونت‌زا، قارچ‌ها و حشرات باشند. استفاده از لباس‌های قاچاق به‌عنوان یک خطر برای سلامتی مشتریان تلقی می‌شود.
آنچه که خانواده های از پوشاک دست دوم استفاده می کنند باید به آن توجه داشته باشند همین موضوع است
خطرات پوشیدن لباس دست دوم
بسیاری از بیماری ها؛ به ویژه بیماری های مقاربتی از طریق مایعات بدن (خون، عرق، ادرار، ترشحات واژن و . . .) منتقل می شوند و ارگانیسم های مسبب بسیاری از این بیماری ها در لباس افراد مبتلا به جا می ماند و در درز ها و پرز لباس مخفی می شوند.
کاندیدیازیس واژن و پوستی، گال (نوعی بیماری عفونی پوست که توسط کنه ها ایجاد می شود و می تواند تا ۴ روز زنده بماند) کرم حلقوی، شپش بدن ( این شپش می تواند تا ۵ روز زنده بماند و از خون تغذیه می کند، معمولا در نواحی موهای ضخیم عانه، ابرو و ریش زندگی می کند و انتقال آن از طریق روابط زناشویی و فرد به فرد است)شپش سر ( ارتباط نزدیک سر آلوده به سر فرد سالم مهم ترین راه انتقال این شپش است. شانه سر، کلاه و روسری عوامل خطرناک محسوب می شوند. این موجود زنده خارج از بدن انسان می تواند تا ۱-۲ روز زنده بماند). آبله مرغان، ساس ( در مبلمان و البسه افراد آلوده زندگی می کند و از خون فرد تغذیه می کند. او می تواند حتی بیشتر از یک سال خارج از بدن انسان زندگی کند) سوزاک، تینه آ ( این عفونت قارچی پوست است که می تواند از پوست آلوده به فرد منتقل شود.) سفلیس، هپاتیت( انواع A-B-C-D-G ) از طریق لباس های تاناکورا قابل انتقال است. که باید قبل از پوشیدن این دست از پوشاک حتما باید آنها را با آب گرم شست، و ضد عفونی کرد سپس در معرض نور خورشید خشک و آنها را اتو کرد.
برای البسه‌ای که قابل اتو کشی نیست و یا با آب گرم قابل شستشو نیست هم فکر جدی نمود.
«تاناکورا» حالا اسمی شناخته شده است و بیشتر از آنکه شخصیت‌های سریال قدیمی و خاطره‌انگیز «سال‌های دور از خانه » و اوشین و مصائبش را در ذهن تداعی کند، تصویر لباس‌های رنگارنگ در انواع و اقسام مدل‌ها را مجسم می‌کند که روزی در قفسه های شیک و رگال های آنچنانی و مغازه هایی در ینگه دنیا عرضه می‌شدند و امروز بعد از چندین بار دست به دست شدن و پوشیده شدن در جعبه های بزرگ در کنار انبوهی از لباس های بی ربط در کف مغازه قرار گرفته اند که بوی تندی دارند که دل را می‌آزارد و اندوه نداری را تازه می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.