×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
خودرو، رکورد صدور کد معاملاتی در بورس کالا را شکست/ ۲۶ هزار کد معاملاتی صادر شد

مدیرعامل بورس کالای ایران در آیین افتتاح عرضه خودرو در بورس کالا گفت: خودرو، رکورد صدور کد معاملاتی در بورس کالا را شکست. این درحالی است که به گفته حامد سلطانی نژاد ۲۶ هزار کد معاملاتی در روز نخست عرضه خودرو در بورس کالا صادر شد.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر ، حامد سلطانی نژاد، مدیر عامل بورس کالای ایران در مراسم عرضه خودرو در بورس کالا گفت: امروز را برای رفع سایه شوم دلالی و توزیع رانت در صنعت خودروسازی کشور جشن می گیریم و از زحمات ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار که پیگیری مطالبات سهامداران و پیگیر اصلی عرضه خودرو در بورس کالای ایران از ابتدای استقرار در سازمان بورس بودند، تشکر می کنیم.

وی همچنین گفت: حضور قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در این مراسم نیز در راستای حمایتی است که قوه قضاییه در دوره ریاست آیت الله اژه ای برای ایجاد شفافیت در بازارهای مالی و کالایی پیگیری می کنند و دغدغه آنها برای استقرار شفافیت در بازارها است که به نظر می رسد همکاری ها می تواند تداوم داشته باشد.

مدیر عامل بورس کالای ایران به جایگاه فعلی بورس کالا اشاره و گفت: ارزش معاملات بورس کالا در سال ۱۴۰۰ به ۶۶۵ همت رسید که این رقم نسبت به همه ادوار فعالیت بورس کالا رقم بی سابقه ای است.

وی ادامه داد: به طوری که بورس کالا در حال حاضر ۱۰ درصد جی دی پی را تشکیل می دهد و رشد ٩٠ درصدی را در ارزش معاملات در سال ١۴٠٠ نسبت به سال ۹۹ شاهد بوده است و به لحاظ حجمی نیز با وورد سیمان و مابقی محصول های زنجیره فولاد شاهد معامله ٧۶ میلیون تن محصول در سال ۱۴۰۰ بودیم که این عدد ١۴ درصد حمل بار جاده ای در کل کشور است که این رشد ها نشان میدهد، افق آینده بازارهای کالایی به سمت شفافیت بیشتر در حال حرکت است.

وی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ نیز تاکنون ارزش معاملات به نسبت سال گذشته ۷۵ درصد و حجم معاملات ۱۶۲ درصد رشد کرده است. همچنین در بازار مالی مبتنی بر کالا نیز شاهد رشدهای خیره کننده ۱۸۸۰ درصدی اختیار معامله ۱۸ درصدی گواهی سپرده کالایی و رشد ۵۶۰ درصدی صندوق های کالایی بودیم. بورس کالا در راستای رسالت خود که شفافیت سازی بازار کالاهای واسطه ای بوده توانسته تمامی کالاهای پرحجم واسطه ای اعم از زنجیره فولاد، زنجیره پتروشیمی، پالایشی و سیمان را توانسته پذیرش کند و فقط محصول های کشاورزی باقی مانده است که این ظرفیت را دارد و اگر قیمت گذاری دستوری از آن برداشته شود می تواند در بورس کالا عرضه شود.

وی عنوان کرد: به نظر می رسد که در حوزه کالاهای نهایی هم باید ایفای نقش کنیم و با مطالباتی هم که اخیرا مطرح شده از جمله عرضه خودرو به سمت کالای نهایی حرکت می کنیم زیرا بعضا انتقاد می شود که بورس های کالایی محل عرضه کالاهای واسطه ای است و چرا کالاهایی که مصرف کننده نهایی دارد در بورس کالا عرضه می شود؟ باید گفت، چون بورس های کالایی در دنیا نیز محل عرضه کالاهای نهایی هستند ضمن اینکه برای حذف رانت و عدم تقارن اطلاعاتی و استقرار سیستم های مبتنی بر حراج باید از ساز وکار بورس استفاده کنیم و اگر کشور های پیشرفته از سازوکار بورس استفاده نکنند، ساز و کار دیگری مشابه بورس های کالا و با ایجاد سیستم های عدم وجود رانت و تقارن اطلاعاتی و مبتنی بر عرضه و تقاضا مستقر کردند.

وی ادامه داد: اقدامات خوبی در چند روز اخیر برای عرضه خودرو در بورس کالا صورت گرفت؛ به طوری که ٢۶ هزار کد معاملاتی در بورس کالا صادر شد و سیستم حراج متناسب با شرایط تغییر کرد. این در حالی است که بیشترین صدور کد قبل از خودرو برای صنعت سیمان با ورود ١٣ هزار کد معاملاتی بوده است اما ورود خودرو باعث شد همه زیرساخت ها متحول شود، به دلیل اینکه تعداد ذینغعان بیشتر از قبل بود. همچنین زیرساخت های فنی بورس کالا نیز تغییر کرد و شبکه کارگزاری کمک کرد ٣ هزار و ۵٠٠ تقاضا برای خودرو را مدیریت کردند و رکورد حضور کارگزاری ها در بورس کالا شکسته شد و ٩٢ کارگزاری در فرآیند عرضه نقش آفرینی کردند.

وی ادامه داد: در بازار امروز خودرو های مختلف با تقاضای خوبی مواجه شدند؛ به طوری که حدود ۶٠٠ خودرو عرضه شد. نسبت تقاضا به عرضه حدود ۵۸۱ درصد بود و قیمت های پایه همان قیمت هایی بود که خودرو سازان در بازار می فروختند و تفاوت در بازار غیرشفاف و غیررسمی در بسیاری از موارد رقم چشمگیری است و از رانت زیاد جلوگیری شد و به شفافیت سازی عرضه خودروها در بورس کالا کمک کرد.

وی ادامه داد: این امکان ایجاد شد که از سیستم بورس کالا تعداد افراد بیشتری به سامانه معاملاتی بورس کالا که در داخل طراحی شده دسترسی داشته باشند و امکان آن ایجاد شد که عرضه خودرو به تفکیک رنگ و آپشن نیز ایجاد شود.

سلطانی نژاد ادامه داد:در مدل حراج باز، هیجانات بازار به شدت کاهش پیدا می کند و به افراد فرصت داده می شود که بر اساس منطق اقتصادی تصمیم بگیرند و به مشتریانی که بیشترین تقاضا را دارند خودرو تخصیص یاید و امکان تبانی به حداقل برسد.

وی اضافه کرد: عرضه امروز خودرو در بورس کالا شروع کار هست و می توانیم به سمت خودروهای پر تیراژ حرکت کنیم و ثبت تقاضا هم‌ می تواند به صورت آنلاین باشد و قاعدتا وقتی به سمت خودروهای پرتیراژ حرکت کنیم سیستم حراج و مدل حراج می تواند تغییر کند.
وی ادامه داد: همچنین باید معاملات مبتی بر اوراق بهادار نیز فعال شود؛ به طوری که گواهی سپرده خودرو یا سلف فروشی خودرو که هم تامین مالی را فراهم می کند و هم بازار مستمر روزانه را می تواند فراهم کند.
وی اصافه کرد:هدف نهایی ما این است که خودروسازان از بورس کالا تامین مالی کنند، زیرا بهترین و شرعی ترین روش تامین مالی، تامین مالی مبتی بر فروش است و اگر خودروسازان بتوانند بر مبنای فروش تامین مالی کنند، خیلی پسندیده است. لذا فروش سلف و فروش بر مبنای سلف موازی هم در دستور کار بازار خودرو قرار خواهد گرفت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.