×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
خداحافظی با چک‌های بی‌پشتوانه

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امتیاز قانون جدید چک، حساب و کتاب آن است زیرا براساس اعتبار، دسته چک به متقاضی تعلق می‌گیرد.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، سید غنی خانقاه نظری، عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره مزایای چک جدید صیادی گفت: متاسفانه ایراد اساسی قانون قبلی چک، بی‌توجهی به اعتبار متقاضی بود.

وی در ادامه اضافه کرد: پیش از چک صیادی صدور دسته چک برای فردی که معاملات معمولی انجام می‌داد، بدون محدودیت بود.

این عضو کمیسیون اقتصادی در این خصوص یادآور شد: برخی از قوانین کشور بسیار قدیمی است و به سال‌ها قبل برمی‌گردد. به عنوان نمونه قانون تجارت دارای ایرادات و اشکالات فراوانی است و یکی از این موارد، مورد تعقیب کیفری قرار نگرفتن صادرکننده چک براساس ماده ۱۳ است.

نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: امتیاز قانون جدید چک، حساب و کتاب آن است زیرا براساس اعتبار، دسته چک به متقاضی تعلق می گیرد. بنابراین قانون جدید چک سبب شده هم بانک‌ها راحت‌تر عمل کنند و هم از میزان پرونده‌ها در قوه قضائیه کاسته شود.

خانقاه نظری دراین رابطه افزود: امتیاز دیگر چک صیادی این است که دیگر شاهد چک بی‌محل و گرفتاری‌های آن نخواهیم بود. البته این کار به راحتی صورت نگرفت و بابت انجام آن بانک مرکزی و کمیسیون اقتصادی زمان زیادی هزینه کرد که ایرادات آن هم با همکاری بانک مرکزی اصلاح خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: چک صیادی از سوی جامعه هم مورد پذیرش قرار گرفته، به خصوص گروهی که با چک بی‌محل گرفتار دردسرهایی شده بودند. عُقلای جامعه این شیوه جدید را قبول دارند و بسیار امیدوارکننده است.

عضو کمیسیون اقتصادی درباره ایرادات آن چنین توضیح داد: انتقادات بازاری‌های سنتی درباره ننوشتن چک در وجه حامل را باید مورد توجه قرار داد زیرا عده زیادی را در برمی‌گیرد و گردش مالی خوبی هم دارند. نیاز است تا با آموزش نگرانی آن‌ها را برطرف ساخت. علاوه براین وقتی اعتبارسنجی برای صادرکننده چک صورت می‌گیرد، نباید نگران نوشتن چک در وجه حامل بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.