×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
حمایت ۸۰هزار میلیاردی بانک‌های قرض‌الحسنه از اشتغال‌زایی

رضا رمضانی با اشاره به رویکردهای نوین بانک‌های قرض‌الحسنه در تخصیص منابع گفت: بانک‌های قرض الحسنه در سال گذشته ۷۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در حوزه اشتغال‌زایی وام پرداخت کردند که رقم قابل توجهی است.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، «رضا رمضانی» کارشناس مسائل بانکی در برنامه «گفت‌وگوی اقتصادی» رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: تفاوت اصلی صندوق های قرض الحسنه با دیگر بانک‌ها در این است که در ازای پرداخت وام، هیچ سودی از وام‌گیرنده دریافت نمی‌کنند.
وی افزود: این صندوق ها عمدتاً سپرده های خود را برای پوشش هزینه های خود، در بانک های تجاری سپرده‌گذاری می کنند و موضوع اصلی یعنی قرض‌الحسنه را رعایت نمی‌کنند.
این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: مشکل نظام مالی و بانکی ما این است که بانک مرکزی نسبت به نهادهای قرض‌الحسنه رویکرد متفاوتی ندارد و دستورالعمل و چارچوب بانک‌های قرض‌الحسنه و تجاری را یکسان تدوین می‌کند؛ در صورتی که ماهیت و هدف این دو کاملاً از هم متفاوت است.
رمضانی گفت: بانک‌های قرض‌الحسنه وام‌های خرد و ارزان قیمت پرداخت می‌کنند و مسائل حقوقی و قوانین خاص خودشان را دارند.
وی با تأکید بر تفاوت عملکرد بانک‌های قرض‌الحسنه با صندوق‌های فعال در حوزه قرض‌الحسنه، به پنج مورد از مهم‌ترین مشکلات در این حوزه اشاره کرد و افزود: از مشکلات عمده صندوق‌های قرض‌الحسنه می‌توان به گرفتن کارمزد بیش از هزینه‌های انجام شده، افتتاح سپرده‌های پس‌انداز غیر قرض‌الحسنه بر خلاف مصوبه شورای پول و اعتبار، اعطای وام قرض‌الحسنه بر خلاف مصوبه شورای پول و اعتبار، خرید دارایی‌های غیرمنقول از محل سپرده‌گذاران و سوءاستفاده از منابع سپرده‌گذاران اشاره کرد.
کارشناس مسائل بانکی همچنین سهامداری و تعیین سقف برای وام قرض‌الحسنه را از جمله چالش‌های بانک‌های قرض‌الحسنه عنوان کرد و گفت: ابلاغ این موضوع باعث می‌شود که منابع ارزان قیمت در بانک‌های تجاری در محلی به غیر از قرض‌الحسنه مصرف شود و درآمد و سود بیشتری را برای بانک تجاری به همراه داشته باشد.
رمضانی با اشاره به رویکردهای نوین بانک‌های قرض‌الحسنه در تخصیص منابع گفت: بانک‌های قرض الحسنه در سال گذشته ۷۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در حوزه اشتغال‌زایی وام پرداخت کردند که رقم قابل توجهی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.