×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
حمایت از عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا

روز گذشته اسدالله کشاورز معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در ابلاغیه ای به روسای سازمان های صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب کرمان هرگونه خرید و عرضه سیمان خارج از بورس کالا را ممنوع اعلام کرد. در این نامه تاکید شده کلیه واحدهای تولیدکننده سیمانی که تاکنون در بورس پذیرش نشده اند باید ظرف دو هفته در بورس پذیرش و اقدام به عرضه محصول کنند و مصرف کنندگان سیمان سراسر کشور نیز باید ظرف دو هفته اقدام به اخذ کد بورسی کنند. در همین رابطه بسیاری از فعالان این حوزه و مدیران و مسئولان از این اقدام وزارت صمت استقبال کرده و حمایت خود را در رابطه با عرضه کل سیمان در بورس و ایجاد شفافیت این بازار اعلام کردند.

مقاومت سودجویان با عرضه سیمان

به گزارش کیوسک خبر به نقل از «کالاخبر»؛ غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره عرضه سیمان در بورس کالا گفت: از گذشته هر محصول و صنعتی که در مسیر شفافیت قرار گرفته با مقاومت هایی همراه شده که امروز نیز صدای برخی مخالفان با عرضه سیمان به گوش می رسد؛ این افراد، مخالف ایجاد شفافیت در معاملات و کشف قیمت محصول سیمان هستند، بنابراین از هیچ اقدامی برای جلوگیری از عرضه سیمان در بورس کالا کوتاهی نمی کنند.

مصباحی مقدم تاکید کرد: به هیچ عنوان نباید قبول کرد که عرضه سیمان در بورس کالا تضعیف و معاملات آن در بازار غیرشفاف و سنتی صورت گیرد بلکه باید اقدامی صورت می گرفت تا کل سیمان مانند هر کالای استاندار دیگری در بورس کالا عرضه و معاملات آن در بازار سرمایه انجام شود که خوشبختانه با اقدام وزارت صمت این اتفاق صورت گرفت.

اعلام قانون برای بهره مندی اقتصاد از بورس کالا

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این باره معتقد است: سیمان پس از سال ها در بورس کالا عرضه شد تا چتر شفافیت بر این بازار نیز سایه بیاندازد اما در این بین مخالفت برخی افراد با حذف دلالی و واسطه گری و عرضه محصولات در بورس کالا به دلیل رانتی است که طی سال های گذشته به دلیل نبود شفافیت بدست می آوردند.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، عرضه محصولات در بورس کالا براساس سلیقه یک شخص و مدیر انجام نمی شود بلکه علاوه بر اعلام صریح قانون برای بهره مندی اقتصاد از بورس کالا، هر نوع نگاه علمی و کارشناسی و تجربیات دنیا نیز به ما اعلام می کند که برای رهایی از مبادلات غیرشفاف بازار کالا، نیازمند بازاری متمرکز همچون بورس کالا هستیم که در این زمینه طی مدت کوتاه عرضه سیمان در بورس کالا نیز شاهد صدور چندین هزار کد خریدار برای سیمان هستیم تا از این پس مصرف کنندگان در سراسر کشور به جای مراجعه به افرادی خاص، خودشان به طور مستقیم از تولیدکننده سیمان، محصول بخرند.

شفافیت صنعت سیمان

حسین سلاح ورزی، عضو شورای عالی بورس می گوید: اساسا کارکرد بورس کالا، کمک به شفافیت بیشتر و رقابت مناسب تر و در نهایت تعادل در قیمت ها است که صنعت سیمان نیز با ورود به بورس کالا از این مزایا بهره مند شد.

نایب رییس اتاق ایران افزود: در هفته های اخیر با قطع برق و کاهش تولید کارخانه های سیمان، قیمت این محصول افزایش یافت که البته مباحثی در خصوص ارتباط افزایش قیمت ها با عرضه در بورس مطرح شد که پیشنهاد می شود در اینگونه موارد، سازمان بورس و مرکز پژوهش های سازمان، گزارش مفصلی را از مزایای ورود سیمان به بورس کالا برای بازار سرمایه، تولید بنگاه ها و سهام شرکت های سیمانی تهیه و منتشر کند تا زوایای مختف این تصمیم برای همگان روشن شود.

پایان رانت دلالان

ولی اله اخلاقی فرد مدیرعامل شرکت سیمان صوفیان گفت: عرضه سیمان در بورس اتفاق خوش یمنی برای نجات این صنعت است چراکه صنعت سیمان به دلیل قیمت گذاری دستوری که بلای جان آن شده در چند سال گذشته مظلوم واقع شده بود.

وی افزود: فاصله قیمت سیمان و فولاد در بازارهای جهانی یک به هفت است در حالی که این عدد در ایران یک به ۴۷ بود به همین دلیل صنعت سیمان در شرایط سختی قرار داشت. لذا به عقیده من عرضه و تقاضا باید تعیین کننده قیمت ها باشد و بهتر از بازار شفاف بورس کالا نمی توان مکانیزمی را پیشنهاد داد؛ زیرا در این بازار شفاف قیمت واقعی کالاها به واسطه تقاضای واقعی تعیین می شود و رانتی برای رسیدن به دلالان باقی نمی ماند.

پایان نابسامانی های مبادلات سنتی

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس نیز گفت: در چند ماه اخیر شاهد عرضه سیمان در بورس کالا هستیم که به طور طبیعی تغییر رویه های سنتی به معاملات بورسی در ابتدا شاید با کندی پیش رود اما موضوع مهم تجربه چندین ساله بورس کالا در حوزه معاملات فلزات و فولاد است که بورس می تواند با توجه به تجربیات مناسب در راستای شناسایی و رفع موانع اقدام کند.

حاجی دلیگانی گفت: همواره در عرضه محصولات در بورس کالا به گونه ای تلاش می شود تا امکان سوء استفاده برخی افراد از معاملات وجود نداشته باشد که در حوزه معاملات سیمان نیز تمهیداتی برای خریداران در نظر گرفته شده تا خریداران واقعی حضور یابند و مشتریان خرد نیز امکان خرید داشته باشند؛ موضوع کلیدی در این زمینه شفافیت آماری معاملات بورس است که به بسیاری از نابسامانی های مبادلات سنتی پایان می دهد.

صنعت فرسوده حاصل قیمت گذاری

علیرضا عسگری مارانی، کارشناس خبره بازار سرمایه نیز در این باره معتقد است: به دلیل قیمت گذاری غیر منصفانه هیچ طرح توسعه جدیدی در صنعت سیمان انجام نشده است و تمامی واحد های سیمانی روز به روز فرسوده تر و سوددهی کمتر نسبت به ارزش ذاتی دارایی های خود داشته اند.

وی اظهار داشت: می توان امیدوار بود با مکانیزم عرضه و تقاضای سیمان در بازار واقعی و کشف قیمت واقعی در بورس کالا در رینگ های ریالی و ارزی، آرامش کامل به سرعت به اقتصاد کشور باز گردد و هیاهوگری های این رانت خواران در آخرین مرحله بقای عمر رانت خواری خود خاتمه پیدا کند.

آرامش تلاطمات بازار و شیب کاهش قیمت ها

حسن هراتی معاون مالی و اقتصادی شرکت سیمان هرمزگان با بیان اینکه سیمان هرمزگان به دنبال بالا بردن سطح عرضه ها در بورس کالا است تا همه فروش داخلی را از طریق بورس انجام دهد گفت: تلاطماتی که در بازار سیمان وجود داشت، آرام شده و شیب قیمت‌ها روند نزولی پیدا کرده است.

وی افزود: ما درصدد بالا بردن عرضه تولیدات خود در بورس کالا هستیم تا همه فروش داخلی به بورس منتقل شود.

استقبال وزارت صمت از شفاف سازی قیمت و حذف رانت

اکبر مجیدپور رئیس هیئت مدیره سیمان داراب عرضه سیمان در بورس کالا را یک اتفاق مثبت خواند و گفت: در شرایط کنونی حاکم بر عرصه اقتصادی کشور با عرضه سیمان در بورس کالا، هر فردی در هر شهری می تواند به راحتی به سیمان با قیمت منطقی دسترسی داشته باشد.

وی با اشاره به استقبال وزارت صمت از عرضه سیمان در بورس کالا، ادامه داد: با عرضه سیمان در بورس کالا این وزارت خانه به راحتی می تواند از رانت ایجاد شده در این صنعت جلوگیری کند تا به این واسطه قیمت سیمان شفاف سازی شود.