×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
حداد عادل: با ما شوخی کنید ولی زبان فارسی را جدی بگیرید

به گزارش کیوسک خبر به نقل از شبکه رادیویی ایران، سه شنبه، ۱۴ تیرماه آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی آیین سخن با حضور  غلامعلی حداد عادل، مشاور عالی مقام معظم رهبری و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سیدتقی سهرابی معاون حقوقی و امور مجلس سازمان صدا و سیما، شاهید مظفری قائم مقام معاونت صدا، محمدجعفر محمد زاده مدیر شبکه رادیویی ایران و رئیس شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا، یدالله گودرزی دبیر جشنواره ملی «آیین سخن» و نیز با حضور نمایندگانی از سفارتخانه کشورهای فارسی‌زبان، مرادجانی بورییایف رئیس موسسه فرهنگی اکومحمد و عبدالستار دولتی دبیر سوم سفارت افغانستان برگزار شد.
در این مراسم همچنین جمعی از پیشکسوتان و فعالان رادیو و تلویزیون، محمدمحسن رفیعی، شمسی فضل‌الهی گویندگان برنامه قدیمی «فرهنگ مردم»، بیوک میرزایی، اصغر سمسارزاده، مهین برزویی، مرتضی تبریزی، مسعود روشن پژوه، غلامحسین نوری، نیما کرمی، شوکت حجت، قاسم افشار(خواننده)، مینا قاسمی، داوود منفرد و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند. 
بعد از تلاوت آیات قرآن مجید و اجرای ترجمه منظوم، در ادامه سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره زبان و ضرورت پاسداشت زبان فارسی پخش شد.  فاطمه آل عباس به عنوان مجری پشت تریبون قرار گرفت و شعری را درباره زبان فارسی خواند و گفت: به بهانه پاسداشت زبان دور هم جمع شده‌ایم که پاسدار زبان باشیم. 
محمد جعفر محمدزاده هم اظهار کرد: پاسداری از زبان فارسی یک کار تجملاتی نیست، پاسداری از هویت فرهنگی یک ملت و مهم‌ترین مولفه‌های هویت ایران زمین و همه فارسی گویان جهان است.
وی ادامه داد: این گونه برنامه‌ها فقط می‌تواند یک شروع خوب باشد و پاسداری از زبان پایان‌پذیر نیست و امیدوارم این شروع مناسبی باشد. مدیر رادیو ایران در ادامه گفت: از برنامه سازان رادیو به ویژه اصحاب رسانه که از چند ماه پیش این برنامه را پوشش دادند قدردانی می‌کنم.  محمدزاده اظهار کرد: کار برای زبان فارسی توفیق می‌خواهد و این برای ما وظیفه‌ای در راستای حفظ میراث فرهنگی و ملی ما است. 
سپس غلامعلی حداد عادل به جایگاه رفت و با اشاره به طنزی که هنرمندان صبح جمعه درباره پاسداشت زبان فارسی اجرا کردند، به طنز گفت: آنقدر در فضای مجازی با ما شوخی کردند که رادیو هم با ما شوخی کرد.
حداد عادل سپس از هنرمندان صبح جمعه تشکر و قدردانی کرد.

رئیس فرهنگستان زبان فارسی در ادامه گفت: ما ملت ایران همانطور که یک زیست بوم طبیعی داریم یک زیست بوم فرهنگی هم داریم، دریاچه ها، کویر، هوا و … زیست بوم طبیعی ما است. چقدر می شنویم که باید از زیست بوم مراقبت کنیم، خاک را آلوده نکنیم، کوه خواری نکنیم همه چیز را در طبیعت باید حفظ کنیم ما یک زیست بوم فرهنگی هم داریم که ادبیات، اعتقادات و زبان فارسی ماست که برخلاف زیست بوم طبیعی از جنس فرهنگ است بسیاری از مواقع احساس نمی‌شود ولی وجود دارد اگر آلوده نشود و از بین برود ترمیم آن ممکن نیست. در این ده سال اخیر دریاچه ارومیه از زیست بوم ما صدمه دیده، بررسی کنید برای جبران آن چقدر سرمایه گذاری شده و چقدر رنج کشیده شده است. دیگر نمی‌شود خسارت را جبران کرد. زیست بوم فرهنگی هم همین گونه است اگر صدمه ببیند ملتی از بین می‌رود، زبان فارسی اگر از بین برود نمی‌توان آن را درست کرد. 
وی خاطرنشان کرد: زبان فارسی حاصل هزاران سال اندیشه ملت است. بزرگانی که این زبان را رشد دادند واژگان جدیدی را وارد زبان کردند. فردوسی با شاهنامه آمده، مولوی، سعدی، نظامی، صائب را ببینید. بیدل صدهزار بیت سروده است این زبان نتیجه تلاش نیاکان ما است همه مردم ایران و فارسی زبانان مسئول اند اما اصحاب صداوسیما از همه مسئول‌تر اند. صاحبان حرفه دوست دارند ابزار کارشان درجه یک باشد، رادیویی‌ها و تلویزیونی‌ها به غیر از زبان چه در دست دارند؛ پس آنها باید حافظ زبان باشد. می گویند صدای جمهوری اسلامی ایران یا سیمای جمهوری ایران، پس این رسانه ها الگو هستند. ما اگر در رادیو درست صحبت کنیم ملتی درست سخن می‌گویند. بنده تماس مداوم دارم با دوستانم و می دانم چقدر زحمت می کشید. همین جا لازم است از تمام دست اندرکاران جشنواره سپاسگزاری کنم اما نمی توانم تاسف خودم را از بی مبالاتی از برخی برنامه‌ها نگویم. از مدیران خواهش می کنم، هشدار مقام معظم رهبری را جدی بگیرند و اجازه ندهند زبان آلوده شود. برخی از سر عادت هر چه بر زبانشان می آید می‌گویند. 
غلامعلی حدادعادل با انتقاد از یک برنامه ورزشی گفت: اگر فرصت دارید به فرهنگستان پیشنهادهایتان را بگویید. ما صدها متخصص داریم از جمله اینکه گروه ورزش داریم. به ما اصطلاحات ورزشی را بگویید تا ما هم استفاده کنیم. خواهش می کنم صدا و سیما از زبان حمایت کنند. چندسالی است رادیو ایران پویش آیین سخن را آغاز کرد که امسال این پویش رشد کرد و به جشنواره رسید و امروز هم از برنامه‌سازان تقدیر می شود. 
در بخش دیگری از این مراسم یدالله گودرزی دبیر جشنواره ضمن تبریک روز قلم بیانیه داوران جشنواره را قرائت کرد. او در بخشی از سخنانش گفت: برگزاری آیین نکوداشت سخن می‌تواند به زبان کمک شایانی کند. در بررسی برنامه‌ها در جشنواره باید گفت، خوشبختانه آثار اغلب بدون اشکال بودند اما لازم است برنامه سازان با بهره گیری از ادبیات فارسی، برنامه‌های بهتری در ساختارهای ترکیبی، مسابقه، گفتگو محور و … بسازند. 
در ادامه برنامه کلیپی از هنرمندان پیشکسوت «صبح جمعه با شما» پخش شد و از چهار تن از پیشکسوتان ـ بیوک میرزایی، اصغر سمسارزاده، مهین برزویه و مرتضی تبریزی ـ تجلیل و نگاره های آنها رونمایی شد.

در بخش دیگری از برنامه آیین سخن منتخبان فصل نهم مسابقه یک، دو، صدا، مورد تقدیر قرار گرفتند که اسامی برگزیدگان به شرح زیر است: حسنی رسایی، زهرا صادقی، حسن وصالی بازیگران برتر  شهلا الماسی پور نقال برتر  حسین مرادی هنرمند برتر در بخش برپا خند نسیم عطایی مجری برگزیده  حکمت الله رمضانی و نبی الله حیدری خوانندگان برتر  شهریار صحت ترانه سرای برتر  لازم به یادآوری است، به برگزیدگان این بخش تندیس مسابقه، لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی اهدا شد.
منتخبان اولین جشنواره «آیین سخن»
ـ بخش مردمی محمد مهدی ساوه برای «فارسی پر شکوه» و فرناز محمد علی برای برنامه «زبان دلنشین»
منتخبین بخش فضای مجازی و رادیو نما: هادی زینلی از رادیو گفتگو
و ایمان فتحی اسکندری از مرکز خوزستان لوح تقدیر ابوذر ابراهیم از رادیو ایران تندیس

ـ بخش گفتگو محور:  امیر عباس خاقانی برای برنامه ی «ترنم» از رادیو معارف لوح سپاس  ساناز باقری برای برنامه «گفتارورد» از رادیو تهران لوح تقدیر
و تندیس جشنواره  به سیده فاطمه علیقلی شعار  برای برنامه «امواج شبهه» از رادیو گفتگو رسید
ـ بخش گفتارمحور: اصغر تَقایی برای برنامه ی «بوی جوی مولیان» از مرکز اردبیل لوح سپاس مرتضی میلانی برای برنامه «گیومه باز» از رادیو سلامت لوح تقدیر
و تندیس جشنواره به شیوا شیدا حسینی برای برنامه‌ی«آیینه در غبار» از رادیو جوان اهدا شد.
ـ بخش مستند:  محمد پریسار از مرکز لرستان  لوح سپاس برای برنامه «کلاس زبان» محمد محمد خانی برای مستند «همنوای باران» از مرکزمازندران و تندیس جشنواره به وحید بیات برای مستند «ژرفا» از رادیو ایران رسید.
ـ بخش تبلیغی: برنامه «زبان خودمان» ساخته ی محمد چِگِنی از مرکزکیش لوح سپاس برنامه «فارسی پاس» ساخته محمد بغدادی، از رادیو ورزش لوح تقدیر
و تندیس جشنواره به برنامه «ایران امروز» ساخته زهره سربازی رادیو ایران اهدا شد.
ـ بخش نمایش: هیئت داوران بخش نمایش، لوح تقدیر جایزه نقدی و بسته ی فرهنگی را به نمایش «ساندی» از مرکز خراسان جنوبی اهدا کرد.
شهریار کرمی برای نمایش «شاعر کوه نشین» از رادیو نمایش تندیس جشنواره را دریافت کرد.
ـ بخش مسابقه: لیلا عسکری از مرکز اصفهان برای مسابقه «رندانه» لوح سپاس محمد صادق آزادی  برای برنامه ی «قند پارسی» از مرکز یاسوج لوح تقدیر فاطمه حسینی فر از مرکز خراسان جنوبی برای مسابقه  «کلیژدک» لوح تقدیر و زینب برومند از رادیو صبا برای مسابقه ی «چکامه باران» تندیس جشنواره
ـ بخش ترکیبی:  ۵ جایزه به این بخش تعلق گرفت:  «چشمه سار ادب» ازمرکز آذربایجان غربی، ارومیه لوح سپاس  زهرا صالحی برای برنامه ی «پارسی گویان»   امیر حسین محمودی از رادیو فرهنگ برای برنامه «فرهنگستان» از رادیو فرهنگ لوح تقدیر سمیرا قنبری از رادیو قرآن برای برنامه «آیه ها و آیینه ها» لوح تقدیر و برنامه ی «با کاروان حُله» ساخته ی زهرا پارسا از مرکز زاهدان تندیس جشنواره را از آن خود کرد.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.