×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۹ خرداد , ۱۴۰۳

به گزارش ایرنا از ستاد خبری سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری پنجشنبه شب در نشست علمی رسانه، فضای مجازی و وحدت اسلامی که در حاشیه سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی برگزار و با استفاده از بسترهای مجازی منعکس شد، با بیان اینکه ما با سه سونامی مختلف روبه‌رو بوده‌ایم، اظهار کرد: نخستین سونامی، سونامی اطلاعات است که موجب شده اطلاعات بشر افزایش قابل توجهی داشته باشد و اکنون طی هر سه تا پنج سال حجم اطلاعات بشر دو برابر می‌شود. وی از ارتباطات به عنوان دیگر سونامی نام برد و اضافه کرد: تا سال ۲۰۳۰ دسترسی پنج میلیارد انسان به بسترهای ارتباطی نوین را خواهیم داشت که اکنون این آمار سه و نیم میلیارد است. دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: به کمک شبکه‌های ارتباطی انسان‌ها در دسترس یکدیگر قرار گرفته و می‌توانند به یکدیگر پیام دهند به همین علت قدرت حاکمیت در برابر هم‌افزایی قدرت توده‌های مردمی کاهش یافته است و جلیقه‌زردهای فرانسه و تجمع‌های امروزی در خیابان‌های جهان سوم به خوبی گویای این موضوع است.
بیداری اسلامی در جهان عرب نتیجه انتقال اطلاعات انقلاب است وی یکی از دلایل بیداری اسلامی در جهان عرب را دسترسی به یکدیگر و همچنین انتقال اطلاعات انقلاب به جهان عرب دانست و تصریح کرد: اکنون نیز مردم در آمریکا در شبکه‌های اجتماعی یکدیگر را پیدا کرده و به صورتی عمل می‌کنند که نمی‌توان با آن‌ها مبارزه کرد به همین علت قدرت‌های حاکمیتی سنتی روبه افول رفته است. شهریاری ادامه داد: هر چند حاکمیت‌ها تقلیل قدرت پیدا کرده‌اند اما بیکار هم نشسته‌ و سعی کرده‌اند نظارت خود را افزایش و شبکه‌ها را نیز زیر نظر خود قرار دهند. وی فناوری بلاکچین را سونامی دیگری برای جامعه بشری دانست و اظهار کرد: تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که دیگر برای اثبات مالکیت نیازی به یک دستگاه نداریم و به عبارتی فناوری این اتفاق را رقم می‌زند و این موضوع در هر امری از جمله تاکسی‌های اینترنتی و غیره قابل مشاهده است و وقتی نقش سازمان‌های حاکمیتی کاهش یابد نقش و قدرت حاکمیت نیز کاهش می‌یابد.
غصه کرونا به پایان نخواهد رسید شهریاری با تاکید بر اینکه در فضای اجتماعی شاهد ریزجاندارانی همانند کرونا خواهیم بود، گفت: غصه‌ای که در اثر شیوع کرونا شاهد هستیم به پایان نخواهد رسید و ادامه خواهد داشت؛ دانش تولید کرونا در اختیار شرکت‌ها و جمعیت‌های کوچیک قرار می‌گیرد که خود یک تهدید مهم برای توده‌های مردمی خواهد بود و در حالی‌که در گذشته ابزار جنگی فقط در اختیار حاکمیت‌ها بوده است امروز به خارج از حاکمیت‌ها و افراد نیز رسیده است. این شخصیت حوزوی گفت: گاهی می‌خواستند جنگ کنند که یک کشور را به سمت هدف مورد نظر خود حرکت دهند اما اکنون با ابزارهای زیست فناوری یک نقطه را هدف قرار می‌دهند و به اهداف خود می‌رسند همانند شهادت سردار سلیمانی که با به شهادت رساندن ایشان هدف‌های مختلفی را دنبال کردند. وی ادامه داد: ترس جدید توده‌ها از قدرت زیست فناوری خواهد بود و این موجب می‌شود که تلاش برای افزایش امنیت جهانی افزایش یابد چراکه گروه‌های کوچک می‌توانند صدمات توده‌ای ایجاد کنند؛ اکنون تلاش می‌کنند که ۶۵۰ ماهواره را در فضا به یکدیگر وصل کنند تا همه به یک شبکه آنتن مشترک وصل شده و بدون هیچ نظارت و کنترلی با یکدیگر در ارتباط باشند.
حاکمیتی که به‌روز نباشد باید منتظر شکست باشد شهریاری با تاکید بر اینکه رشد فزاینده تکنولوژی در کنار تقلیل قدرت حاکمیتی و افزایش قدرت توده‌ها موجب می‌شود که هر حاکمیتی که چابک‌تر عمل کند به بقا و دوام خود امیدوار باشد، گفت: هر حاکمیتی که در حوزه قانون‌گذاری نتواند خود را به روش‌های روز بروز کنند باید منتظر شکست و مشکلات دو چندان در دوره پساکرونا باشد. وی گفت: هر چند ما فکر می‌کردیم عصر، عصر فضای مجازی است اما اکنون فضای مجازی نیز تحت سیطره زیست فناوری قرار می‌گیرد و ما شاهد این خواهیم بود که ویروس‌ها به ابزار جنگ آورانه با هدف‌گذاری دقیق‌تر تبدیل خواهند شد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.