×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
جمع بندی بازبینی مذاکرات احیای برجام؛ به‌زودی

به گزارش کیوسک خبر، آقای سعید خطیب زاده در گفتگو با شبکه فرانس ۲۴ درباره اظهارات وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه مذاکرات هسته‌ای در آینده نزدیک از سر گرفته خواهد شد و این آینده نزدیک چه زمانی خواهد بود؛ اظهار کرد: به محض اینکه روند بررسی و بازبینی گفتگو‌های قبلی پایان پذیرد، گفتگو‌ها آغاز خواهد شد.
وی اضافه کرد: بعد از آغاز به کار دولت جدید ما دو روند بازبینی گفتگو‌های قبلی را در داخل کشور آغاز کردیم؛ نخستین پروسه بازبینی پایان پذیرفته و به جمع‌بندی رسیده است و بر همین اساس تصمیم گرفتیم که قطعاً به گفتگو‌های هسته‌ای با گروه ۱+۴ در وین ادامه بدهیم و آن را اعلام کردیم، بنابراین پاسخ به نخستین پروژه بازبینی مثبت بوده است، اما دومین فرایند بازبینی هنوز پایان نیافته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: دولت جدید در حال مرور تمام جزییات گفتگو‌های صورت گرفته در جریان ۶ دور مذاکرات در دولت گذشته است و طبعاً در این راستا سوالاتی دارد و می‌خواهد بررسی کند کمبود‌ها چه بوده و مجموعه ویژگی‌ها و نتایج آن گفتگو‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما به زودی این روند بازبینی نیز به جمع‌بندی خواهد رسید و ما قادر خواهیم بود که یک تاریخ مشخص را برای دور جدید گفتگو‌ها تعیین کنیم.
خطیب زاده در پاسخ به این سوال آیا شما یک زمان تقریبی را می‌توانید اعلام کنید، گفت: رییس جمهوری و وزیر امور خارجه اعلام کردند که به محض تکمیل روند بازبینی گفتگو‌های قبلی تاریخ اعلام خواهد شد؛ هم اکنون تلاش‌های زیادی در تهران برای بازبینی همه جزییات مربوط به مذاکرات قبلی در جریان است چرا که جزییات فراوانی در ارتباط با مذاکرات وجود دارد و من تصور می‌کنم که این زمان کمتر از زمان مورد نیاز تیم دولت آقای بایدن برای بازگشت به گفتگو‌های وین باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که به اعتقاد شما چه جزییاتی باید مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد، توضیح داد: سوالاتی برای دولت جدید وجود دارد که چرا گفتگو‌های قبلی به نتیجه دلخواه در مذاکرات و سندی که مورد رضایت همه طرف‌ها باشد منجر نشده است؛ همچنین ما به دنبال تدوین دقیق موضوعاتی هستیم که باید در دوره بعدی گفتگو به شکل مناسبی به آن پرداخته شود.
وی اضافه کرد: مهمترین موضوع برداشتن تمامی تحریم‌هایی است که پس از خروج یک جانبه رییس جمهور ترامپ از برجام علیه ایران اعمال شده است. دولت ترامپ ۸۰۰ تحریم یک جانبه و غیرقانونی جدید را علیه ایران اعمال کرده است که باید همگی آن‌ها برداشته شود، این در واقع موضع ما از ابتدا بوده است بنابراین باید راهی برای اخذ تضمین لازم برای رفع همه این تحریم‌ها به طور موثر پیدا کنیم.
خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا شرکت شما برای حضور در میز مذاکرات برداشتن همه تحریم‌های مورد اشاره است، اظهار داشت: صحبت از پیشرفت در این زمینه نیست، در واقع ایران و گروه ۱+۴ همگی اعضای برجام هستند و این ایالات متحده است که می‌خواهد به اتاق مذاکرات بازگردد و نیازمند کلید ورود است و این کلید در واقع همان توانایی پاسخگویی این کشور به درخواست کشورهای۱+۴ و ایران می‌باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: موضوعات مهمی در این زمینه وجود دارد که یکی از آن‌ها برداشتن تمامی تحریم‌هایی است که اعمال شده یا مجدداً برقرار شده و یا تحت عناوین دیگری دوباره از سوی دولت رییس جمهور ترامپ علیه ایران اتخاذ شده است و همچنین تضمین این موضوع که مجدداً شاخص دیگری در آمریکا این توافق را نقض نخواهد کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا هیچ امتیاز دیگری از آمریکا می‌خواهید، گفت: ما گمان می‌کنیم که باید مذاکرات را در میز مذاکرات دنبال کرد، اما نکته اصلی این است که باید به توافق امضا و مهر و موم شده احترام گذاشته شود بنابراین باید اطمینان حاصل کنیم که تضمین کافی برای اجرای کامل و متعهدانه مفاد توافق هسته‌ای از سوی همه طرف‌ها وجود دارد.
خطیب زاده در پاسخ به این سوال که با روی کار آمدن جو بایدن امیدواری جدیدی در این زمینه دارید، توضیح داد: آقای بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی و عده بازگشت به توافق‌های بین المللی را داد که دولت رییس جمهور ترامپ به صورت یک جانبه از آن‌ها خارج شده بود؛ توافق آب و هوایی پاریس و برجام از جمله این موارد بودند و امیدواری فراوانی در واشنگتن برای بازگشت سریع به این توافق وجود داشت، اما عملاً در مورد برجام این اتفاق نیفتاد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اگر بخواهم شفاف و صریح بگویم دولت جدید در آمریکا عملاً سیاست‌ها و رهیافت‌های خود را در قبال ایران تغییر نداده است؛ تحریم‌های اعمالی توسط دولت ترامپ کماکان علیه جمهوری اسلامی ایران جاری است و ما شاهد تغییر عمده و معناداری در سیاست‌های دولت جدید امریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران نبودیم.
وی در پاسخ به این سوال که نخست وزیر اسراییل در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل ادعا کرد که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به نقطه مناقشه برانگیزی رسیده و از تمامی خطوط قرمز در آن عبور شده است پاسخ شما به وی چیست، گفت: هر کسی می‌داند که اسراییل در جایگاهی نیست که در مورد ایران صحبت کند؛ این رژیم بر روی بیش از صد‌ها کلاهک هسته‌ای نشسته است.
خطیب زاده با بیان این که اسراییل عضو NPT نیست و از پیوستن به این معاهده و یا هر رژیم نظارتی بین‌المللی دیگری اجتناب می‌کند، اضافه کرد: علاوه بر این این رژیم که پیوستن به پادمان را رد می‌کند و مخالف خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای است، حق ندارد در مورد جمهوری اسلامی ایران اظهار نظر کند که عضو NPT است.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ایران کاملاً به حقوق و تعهدات خود تعهدات خود پایبند بوده است و ۱۵ گزارش پی‌درپی سازمان بین المللی انرژی اتمی به عنوان تنها نهاد تخصصی دارای صلاحیت در حوزه هسته‌ای حاکی از پایبندی کامل و صادقانه جمهوری اسلامی ایران به توافق هسته‌ای بوده است.
وی افزود: تاکید من آن است که فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای حق مسلم ماست و رژیم صهیونیستی به عنوان رژیم برخوردار از کلاهک‌های هسته‌ای از هیچ جایگاهی برای اظهار نظر در خصوص فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران برخوردار نیست.
خطیب‌زاده یادآور شد: عضویت ایران در NPT به این معناست که نه‌تن‌ها سلاح هسته‌ای جایگاهی در دکترین نظامی و دفاعی ما ندارد، در عین حال به این مفهوم است که ایران در تلاش برای دفاع از نظام عدم اشاعه در سراسر جهان است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که اخیراً دیدار‌هایی بین مقام‌های ایران و عربستان برگزار شده است آیا شاهد تغییرات جدید در زمینه بازسازی روابط دو کشور خواهیم بود، گفت: چندین دور گفتگو بین مقامات دو کشور در بغداد با کمک دوستان عراقی ما برگزار شده که در جریان آن‌ها موضوعات مختلف مورد علاقه از جمله دوجانبه و منطقه‌ای مورد تبادل نظر قرار گرفته است.
وی ادامه داد: اکنون با امید فراوان در جایگاهی قرار داریم که می‌توانیم گفتگو‌های شفاف و صریحی را با دوستان عربستانی خود داشته باشیم؛ به اعتقاد من اگر شاهد تغییر رویکرد‌ها باشیم، شاهد نتایج و خروجی خوب و مناسبی از این گفتگو‌ها نیز خواهیم بود.
خطیب‌زاده در پاسخ به حمایت ایران از حوثی‌ها گفت: یمن در شرایط فاجعه باری قرار دارد و همگی شاهد شرایط بحرانی در این کشور هستیم؛ یک تراژدی انسانی به معنای واقعی در یمن روی داده است که دلیل آن نیز جنگ عربستان علیه یمن، بمباران‌ها علیه این کشور و محاصره کامل آن کشور است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که میلیون‌ها نفر در یمن محتاج نیاز‌های اولیه هستند و همه طرف‌ها باید به حل بحران این کشور کمک کنند، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از روز نخست به صراحت اعلام کرد که بحران یمن راه‌حل نظامی ندارد و همه طرف‌ها باید توان خود را جمع کنند تا به شکل‌گیری یک راه حل سیاسی برای حل بحران یمن کمک کنند.
وی درباره رویکرد ایران برای حل بحران یمن توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران رویکرد بسیار سازنده، هم در زمینه کمک به ابتکار سازمان ملل برای گفتگو با دوستان یمنی ما داشته است و هم زمینه شکل‌گیری گفتگو‌های یمنی – یمنی را تسهیل کرده است، بحران یمن یکی از موضوعاتی بود که ما در جریان گفتگو‌ها با همتایان عربستانی در بغداد نیز در مورد آن صحبت کردیم و کماکان به این تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد.
خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که روابط شما با حکومت طالبان چگونه خواهد بود، گفت: اکنون صحبت از شناسایی قدری زودهنگام است؛ جمهوری اسلامی ایران با همه طرف‌های مختلف در افغانستان ارتباط داشته و در تماس است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: مهمترین موضوع این است که آینده افغانستان باید مبتنی بر یک حکومت فراگیر و برگرفته از خواست مردم باشد؛ حکومت فراگیری که منعکس کننده تنوع موجود در میان مردم افغانستان است که تضمین کننده صلح و ثبات در آینده این کشور خواهد بود و این نگاه باید برای همه به ویژه رهبران افغانستان روشن شود.
وی با تاکید بر این که افغانستان نباید تبدیل به مامنی برای افراط‌گرایی و تروریسم شود، اظهار داشت: افغانستان باید یکی از طرف‌ها در همه ترتیبات منطقه‌ای و یک دوست خوب برای همه در منطقه و خارج از آن باشد؛ این‌ها مواردی هستند که باید همه به کمک یکدیگر در راستای تضمین آینده افغانستان در دستور کار قرار دهیم.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از صدا و سیما؛ خطیب زاده در پاسخ به این سوال که با توجه به اشاره شما به افراط‌گرایی و برخورداری از مرز مشترک با افغانستان آیا در این زمینه ترس دارید، گفت: تاریخ نشان می‌دهد در فقدان حکومت قوی یا حکومت فراگیر و یا عدم مشارکت همه طرف‌ها در حکومت در افغانستان نگرانی‌های جدی در زمینه احتمال بازگشت افراط‌گرایی به افغانستان وجود دارد.