×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

علیرضا خواجه‌امیری(روزنامه‌نگار)

تجربه برگزاری جشنواره های تخصصی با مخاطبان خاص خود قاعدتا بهتر است از صرف هزینه برای جشنواره های بی هویت که سعی دارند با ورود مخاطب اتوبوسی و انبوه سیاهی لشکر جلب توجه کنند.
جشنواره سینماحقیقت امسال سعی نمود کاملا تخصصی و فقط با ایجاد فضای آرام جهت جلب مخاطبان خاص سینمای مستند به سمت تنوع ژانری حرکت کند.
در این سالها همواره شماری از مستندسازان مستقل گلایه های خود را داشته اند از عدم توجه و حمایت که باید برای آن هم چاره ای اندیشیده گردد ولی آنچه جشنواره مستند امسال و آثارش را دربرمیگرفت تمرکز بر روی موضوعات مبتلابه بحران آب و جمعیت بود‌‌. بحران کم آبی که با بارش های کم امسال به اوج خود رسیده و مسأله کاهش زاد و ولد هم که به دلیل فقدان امنیت شغلی و کار و مسکن، دردسرهایی در آینده پیش می‌آورد نمودهایی عینی در برخی آثار جشنواره امسال داشتند.
تنوع سوژه ای در تولید، توجه به همه موضوعاتی که کشور و منطقه درگیر آن است، از خانواده، زن، جمعیت تا محیط زیست و تاریخ ورای توجه به کیفیت، تقریبا امسال در تولیدات همه نهادهای مستندساز دیده می شد.
جشنواره حقیقت تلاش کرده بود سبدی متکثر و متنوع از تولیدات سینمای مستند ایران و با توجه مخاطب به تماشای آثاری که جذاب، انتقادی و پرسشگر هستند را فراهم نماید.
از منظر استراتژیک بخش ویژه غزه در جشنواره ایجاد شده بود که واکنش سریع به یک بحران انسانی بین‌المللی با نمایش پنج مستند برتر و دعوت از مستندسازان و صاحبان اندیشه جهانی برای حضور در پنل غزه بود.
برخلاف بسیاری از مستندهایی که در شبکه های معاند و برای سیاه نمایی تولید می‌شود در اغلب مستندهای امسال جشنواره حقیقت به ارائه راهکار و پرهیز از سیاه‌نمایی و ناامیدی در آثار و در عین حال توجه به نقد اجتماعی در اثر مستند، به چشم میخورد‌.
توجه به کشف استعدادهای استان ها، تمرکززدایی از پایتخت و گسترش عدالت نمایشی و از آن مهمتر توجه به مسئله زنان در یک سال اخیر، تمرکز بر مستندهایی درباره موضوع های مربوط به زنان ایرانی از شاخصه های جشنواره سینماحقیقت بود.
جشنواره حقیقت اگر بتواند در دوره های آتی همچنان بر تنوع ژانری تمرکز کرده و در مباحث کارگاهی و نشست های خود دایره را برای حضور بیشتر مستندسازان و منتقدان مستقل فراهم نماید، قطعا خواهد توانست توجه بیشتری را هم به خود جلب کند و در عین حال تاکید موکد آن است که در بحث حمایت صدای مستندسازان مستقل شنیده شود و آنها را استفاده کند.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.