×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

­ رییس مرکز ملی فرش ایران از ثبت جهانی فرش بیجار به عنوان مقاوم‌ترین فرش دستباف خبر داد.

به گزارش کیوسک خبر، خانم فرحناز رافع در گفتگو با صداوسیما گفت: پس از یک سال و نیم تلاش توانستیم فرش دستباف بیجار را برای نخستین بار در قالب مسئولیت اجتماعی و مشارکت بخش خصوصی مردم نهاد بدون دریافت هزینه از سوی دولت به ثبت جهانی برسانیم.

وی افزود: فرش بیجار به عنوان مقاوم‌ترین فرش دستباف در جهان به فرش آهنین معروف است و به ثبت جهانی رسیدن آن مهم‌ترین دستاورد در صنعت فرش دستباف کردستان و کشور است.

به گفته خانم رافع ثبت جهانی این فرش در افزایش تولید و بازار فروش برای تولید کنندگان و صادرکنندگان از ارزش بالایی برخوردار است و می‌تواند ضمن اشتغالزایی ارزش افزوده بالایی برای تولید کنندگان این منطقه داشته باشد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به ثبت نشان برای فرش دستباف بیجار در سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) گفت: از این پس فرش دستباف با این نشان مشخص صادر می‌شود تا اصالت و هویت هنر صنعت ایرانی در عرصه بین الملل حفظ شود.

وی گفت: ثبت ملی و جهانی نشان جغرافیایی مناطق گوناگون فرش دستباف ایران بر اساس معاهده لیسبون، یکی از فعالیت‌های شایسته مرکز ملی فرش ایران برای دفاع از حقوق مالکیت فکری پدیدآورندگان این آثار هنری بی‌بدیل است، به مردم عزیز بیجار تبریک می‌گویم این کار با کمک قوه قضائیه، وزارت امور خارجه و بر اساس معاهده لیسبون در WIPO به ثبت بین المللی رسیده است و نکته جالب آن است که در بسیاری موارد در قالب مسئولیت پذیری اجتماعی و با کمک مردم انجام می‌شود.

گفتنی است فرش بیجار، با بافت و ساختار منحصر به فرد آن، استفاده از پشم اعلا، تنوع و اصالت طرح و از همه مهم‌تر، به ترکیب چشم‌نواز رنگ‌ها مشهور است. ترکیب پشم درخشان و رنگ‌های مسحورکننده با رنگ‌های فراوان و درخششی جواهرگونه ، طرح‌های خلاقانه و خیال‌برانگیز به فرش می‌دهد. نفیس‌ترین فرش‌های بیجار بافتی بسیار ظریف دارند که آن‌ها را به یک اثر هنری فاخر تبدیل می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.