×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
تولید گاز از پارس جنوبی به پیک ظرفیت رسیده است

به گزارش کیوسک خبر به نقل از شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، محمد مشکین‌فام شامگاه چهارشنبه (۲۸ مهرماه) در نشست مشترکی که با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و جمعی از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در منطقه ویژه اقتصادی پارس‌جنوبی برگزار شد، به تشریح اقدام‌های انجام‌ شده در توسعه پارس جنوبی پرداخت و اظهار کرد: روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب از پارس‌ جنوبی، ۲۵۲ میلیون مترمکعب از سایر میدان‌ها و ۷۰ میلیون مترمکعب از بخش گازهای همراه با نفت تولید می‌شود.
وی میزان برداشت تجمعی گاز غنی از میدان مشترک پارس‌ جنوبی را یک‌هزار و ۹۹۴ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: ارزش محصولات پارس‌ جنوبی در این مدت، ۳۵۹ میلیارد دلار برآورد می شود.
تداوم سبقت از رقیب قطری
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس میزان برداشت روزانه ایران و قطر  از میدان مشترک پارس جنوبی را به ترتیب ۶۲۸  و ۷۰۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: در بخش فراساحل پارس جنوبی ۳۷ سکوی گازی، ۳۴۰ حلقه چاه، ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط لوله و ۵۰ ردیف عملیاتی در حال بهره‌برداری است.
مشکین‌فام با بیان اینکه از ابتدای توسعه این میدان تاکنون ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است، افزود:  از مجموع ۳۷ سکوی در حال بهره‌برداری، ۱۷ سکوی اصلی با ظرفیت تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز و ۲۰ سکوی فرعی با ظرفیت تولید ۱۴ میلیون مترمکعب در روز در خلیج‌فارس نصب و به بهره‌برداری رسیده‌اند.
وی با بیان اینکه هر یک از سکوهای اصلی این میدان با ظرفیت ۲۸ میلیون مترمکعب، گاز مصرفی حدود یک میلیون خانوار را تأمین می‌کند، افزود: برای هر یک از ردیف‌های دریایی پارس جنوبی (شامل حفاری چاه‌ها، عرشه دریایی و خطوط لوله زیردریایی) نزدیک به یک میلیارد دلار هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: تمام سکوها از سوی پیمانکاران ایرانی ساخته و نصب شده‌اند که از جمله آنان می‌توان به شرکت‌های صدرا، تأسیسات دریایی، ایزوایکو و صف اشاره کرد.
از ۱۴۰۴ سالانه تولید یک فاز پارس جنوبی را از دست می‌دهیم
مشکین‌فام ارزش محصولات هر پالایشگاه پارس‌ جنوبی را روزانه ده میلیون دلار برآورد کرد و افزود: ارزش محصولات هر یک از پالایشگاه‌های گازی پارس‌ جنوبی ۳.۵ میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود که نزدیک به یک درصد تولید ناخالص داخلی است.
وی مجموع تولید دیگر محصولات پارس‌ جنوبی را سالانه ۱۲ میلیون تن اتان، ۱۲ میلیون تن گاز مایع (ال‌پی‌جی) و روزانه ۷۰۰ هزار بشکه میعانات گازی اعلام کرد و گفت: عمده میعانات گازی تولیدشده از پارس‌ جنوبی در داخل کشور تبدیل به محصولات باارزش می‌شود.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با ابراز نگرانی از وضع تولید گاز پارس‌ جنوبی برای سالهای آینده گفت: تولید گاز از پارس‌جنوبی به پیک ظرفیت رسیده، اما از چهار سال آینده، پیش‌بینی می‌شود، سالانه به اندازه یک فاز پارس جنوبی (۲۸ میلیون مترمکعب) با افت تولید مواجه شود.
مشکین‌فام تحقق استمرار تولیدگاز را نیازمند اجرای دو راهکار حفظ و نگهداشت تولید از پارس جنوبی و توسعه دیگر میدان‌های گازی عنوان کرد و گفت: تاکنون ۱۵ درصد گاز درجای میدان معادل ۶۲ تریلیون فوت مکعب برداشت شده است، با تأسیسات موجود پارس‌جنوبی می‌توان ۵۰ درصد گاز درجای میدان را که حدود ۲۱۰ تریلیون فوت مکعب محاسبه شده است، برداشت کرد.
وی در پایان سرمایه مورد نیاز برای توسعه دیگر میدان‌های گازی کشور را ۱۷.۵ میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: با سرمایه‌گذاری حدود ۲۰ میلیارد دلار در میدان مشترک پارس‌ جنوبی، برداشت ۷۵ درصدی گاز محقق خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.