×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تورم امروز محصول رشد نقدینگی است

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در سومین همایش صندوق توسعه ملی مطرح کرد: امروز تورم محصول رشد نقدینگی است و از ناترازی عملیاتی بودجه و ناترازی بانک‌ ها به وجود می‌ آید.

به گزارش کیوسک خبر، امروز یکشنبه سومین همایش حکمرانی نوین در صندوق توسعه ملی در محل سالن همایش های صداو سیما برگزار شد.

در ابتدای این همایش محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه برنامه هفتم بیان داشت: برنامه هفتم برنامه پایه‌ ای برای حرکت‌ های بعدی است. ما به‌ عنوان یک دولت، به عنوان یک نظام جمهوری اسلامی، مبتنی بر اندیشه‌های سیاسی حضرت امام (ره) و فرمایش ها و رهنمود های مقام معظم رهبری و تبیین شرایط موجود برای انقلاب اسلامی و ایران عزیزمان، هر تصمیمی و هر سیاستی را که می‌ خواهیم بگیریم و اجرایی کنیم، موظف هستیم که شرایط محیطی خودمان را در حوزه های داخلی و خارجی به‌ طور دقیق و با یک نگاه راهبردی بشناسیم، تحلیل کنیم و بدانیم که در چه شرایطی قرار داریم.

وی با اشاره اینکه امروز در آستانه تغییر نظم جهانی قرار داریم اضافه کرد: همه اندیشمندان و متخصصان اتفاق نظر دارند و قدرت‌های جهانی و همه کشورهای جهان و دولت‌های ملی در کره خاکی معتقدند که در آستانه تغییر نظم جهانی هستند. بنابراین این ضروری است که بدانیم در این تغییر نظم جهانی چه جایگاهی داریم و در کجا باید قرار گیریم. بدون شک باید نسبت به گذشته در یک نقطه برتر در حوزه منطقه و بین الملل قرار بگیریم.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از بازار، قالیباف با اشاره به اینکه اکنون در حوزه مسائل داخلی براساس فرمایشات مقام معظم رهبری نیازمند تحول هستیم ادامه داد: این تحول را مقام معظم رهبری در سال ۹۹ و قبل از کرونا در حرم حضرت امام (ره) ترسیم کردند و فرمودند امام راحل اساساً امام تحول بود و ما باید آن مسیر را طی کنیم. باید بدانیم در کجا قرار داریم و باید نقشه راه خود را مشخص کنیم و بدانیم نیازمند یک تحول در نظام حکمرانی خود در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و دفاعی و امنیتی هستیم و نیازمند یک حکمرانی نو مبتنی بر گام دوم انقلاب هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید نقاط قوت خود را تقویت کنیم و نقاط ضعف را برطرف کنیم. حرکت ما باید مبتنی بر مکتب حضرت امام باشد که مبتنی بر عقلانیت، معنویت و عدالت است. ما یک دیوان سالاری مستحکم و سرکش داریم و یک قوه دیوانسالاری بر سه قوه حکمرانی می‌ کند.

وی با اشاره به اینکه وجود تعارض منافع یکی از چالش‌ های جدی است و یکی از مسائل مهم در دستورکار ما طرح مدیریت تعارض منافع است که در مجلس یازدهم حتماً پیگیری می‌کنیم تصریح کرد: نیازمند جهاد تصمیم هستیم. باید سختی‌ها و تلخی‌ های تصمیمات را بپذیریم و آبروی خود را به مردم هدیه دهیم. در آستانه ارائه لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس هستیم که نیازمند فهم مشترک از این برنامه هستیم. ما آن قدر منابع نداریم که اولویت‌های مهم زیادی داشته باشیم و باید چند اولویت مهم و مشترک داشته باشیم. در رسیدن به اهدافمان باید اتفاق‌ نظر داشته باشیم.

وی بیان داشت: این موضوع نه تنها برای برنامه‌ ریزی و تنظیم یک برنامه دراز مدت و طولانی بسیار کلیدی و مهم است بلکه برای حتی یک برنامه پنج‌ ساله نیز بسیار حیاتی است. البته معتقدم همین برنامه پنج‌ ساله با توجه به شرایط علم، فناوری و تحولاتی که رخ می دهد، پنج سال امروز شاید با چند دهه در سال‌های گذشته، به‌ لحاظ پیشرفت و تحول در این عرصه‌های علمی و دانش‌ بنیان برابری کند.

قالیباف افزود: اولویت سیاست ما خلق ثروت است نه جذب ثروت و این موضوع باید معلوم شود که با ارز می‌خواهیم چه کنیم؟ آیا ارز فقط متغیر است؟ ارز به طور حتم یک متغیر مهم و لازم است که برای آن تصمیم بگیریم. امروز تورم محصول رشد نقدینگی است و از ناترازی عملیاتی بودجه و ناترازی بانک‌ ها به وجود می‌ آید و این برای همه ما روشن است و نتیجه آن سلطه مالی بر سلطه پولی می‌شود. ما می‌ توانیم در برنامه پنج سال هفتم به یک ثبات اقتصادی با تصمیم عالمانه و شجاعانه برسیم. با این حال اگر با میثاق ملی به دنبال رفع این مسائل نباشیم همین شرایط و نابسامانی ها ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد : مردمی سازی یک نگرش است، عدالت را هم مردم باید پیاده کنند. ما دفاع مقدس را با مردم اداره کردیم و موفق شدیم. ارتش و سپاه به تنهایی از پس کار برنمی آمدند و مردم پای کار آمدند و موفق شدیم. باید بین مردم و دولت تعامل باشد. اقتصاد مردمی اقتصادی است که به صورت تعاملی با مردم تعامل داشته باشیم. ما امروز مزاحم کارآفرینان هستیم و به جای حل مشکلات آنان و تسهیل کارشان چوب لای چرخشان می‌گذاریم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.