×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

یک سازمان یا شرکت فراتر از محصولاتی که می‌فروشد یا خدماتی که ارائه می‌دهد، توسط افرادی تعریف می‌شود که در آن‌جا مشغول به کار هستند. در واقع کارکنان در مسیر تحقق آرمان‌ها و دستیابی به اهداف گام برمی‌دارند و به جسم سازمان روح می‌بخشند. با توجه به چنین دیدگاهی باید به یک رویکرد ضروری با عنوان «تنوع فرهنگی» در سازمان‌های مدرن پرداخت که حتی می‌تواند یک مزیت رقابتی هم محسوب شود. انتخاب کارکنانی که از فرهنگ‌ها یا قومیت‌های متنوع هستند دیدگاه‌های منحصربه‌فردی را برای شرکت به ارمغان می‌آورد و بی‌شک افرادی که در سازمان‌هایی کار می‌کنند که تنوع فرهنگی را یک ارزش می‌دانند، می‌توانند با ذهنیتی جهانی و کل‌نگر با تعارضات و تصمیم‌گیری‌ها مواجه شوند.

اما تنوع فرهنگی دقیقاً چیست؟

فرهنگ همان چیزی است که نگرش و طرز تفکر را شکل می‌دهد، منشأ باورهای خاص است، بر نحوه رفتار تأثیر می‌گذارد و عاملی است که به افراد هویت می‌دهد. در یک تعریف جامع و کلی، تنوع فرهنگی به معنای بازنمایی انواع گروه‌های فرهنگی و قومی در یک جامعه است یا به عبارت دیگر به جامعه‌ای گفته می‌شود که در آن تفاوت‌های فرهنگی افراد شناخته و پذیرفته شده است.

وقتی صحبت از تنوع فرهنگی در سازمان می‌شود، به‌طور مشخص به کارمندانی با پیشینه‌های مختلف فرهنگی اشاره دارد که به‌عنوان نمایندگانی از فرهنگ یا قومیت‌های متفاوت گرد هم آمده‌اند تا به‌عنوان یک تیم باهم کار کنند.

البته باید توجه داشت که صحبت در مورد تئوری و تعاریف تنوع فرهنگی خیلی آسان‌تر از ایجاد آن در سازمان است و همه چیز تا حد زیادی وابسته به شیوه‌های مورد استفاده در روند استخدام است. مجموعه وطن‌زرین یکی از سازمان‌هایی است که توانسته سیاست تنوع فرهنگی را اجرا کند. این سازمان طی سال‌های گذشته و به‌واسطه تنوع جغرافیایی، با هدف بهره‌گیری از جنبه‌های برتر فرهنگی در عین به رسمیت شناختن تنوع حفظ‌شده، توانسته شبکه‌ای یکپارچه از ملیت‌ها و فرهنگ‌های بومی و بین‌المللی ایجاد کند. در نمونه‌های جهانی هم می‌توان از برند جانسون اند جانسون نام برد که یکی از مهم‌ترین رویکردهای سازمانی‌اش حفظ تنوع فرهنگی است. در این شرکت همه چیز جهت پیاده‌سازی درست و دقیق این سیاست برنامه‌ریزی شده است، از آموزش مصاحبه‌گر گرفته تا به‌کارگیری فناوری برای از بین بردن تعصبات. 

چرا تنوع فرهنگی اهمیت دارد؟

برابری و تنوع چیزی نیست که فقط در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته باشد، بلکه تحقیقات و مطالعات گسترده‌ای در مورد تأثیرات مثبت آن و اهمیت فراگیری کسب‌وکار انجام شده است. در نهایت آمار قابل قبولی ارائه می‌شود که تنوع  به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا تیم‌هایی بسازند که دیدگاه‌ها و استعدادهای مختلف را باهم ترکیب کنند، زمینه افزایش نوآوری را فراهم آورند و درآمد بالاتری هم داشته باشند.

مزایای تنوع فرهنگی در محیط کار

اجرای سیاست تنوع فرهنگی مزایای زیادی برای سازمان به همراه خواهد داشت که در این‌جا به شش مورد از مهم‌ترین ویژگی‌ها اشاره می‌شود:

به توسعه و به حداکثر رساندن مجموعه مهارت‌ها کمک می‌کند. در چنین فضایی افراد می‌توانند به‌واسطه وجود همکارانی با دیدگاه‌ها و ایده‌های متنوع، استعدادها و مهارت‌های خود را توسعه دهند. همچنین در محیطی که همه صداها شنیده می‌شود، روحیه نوآوری و تشویق برای مشارکت بیشتر می‌تواند باعث موفقیت بیشتر کسب‌وکار شود.

به سازمان در حفظ استعدادها کمک می‌کند. چراکه علاوه بر جذب استعداد در زمینه‌ای گسترده‌تر، تنوع فرهنگی کلید ایجاد احترام بین شرکت، کارمند و همکاران است. این ویژگی یک شرکت را به پیشنهاد جذاب‌تری برای نامزدهای استخدام تبدیل می‌کند و باعث تمایز سازمان در بازار می‌شود.

فرآیند استخدام را بهبود می‌بخشد. شرکت‌ها می‌توانند با توسعه یک استراتژی برای تنوع فرهنگی جذابیت خود برای کارمندان احتمالی را گسترش دهد و به افراد حرفه‌ای‌تری پیشنهاد کار بدهند.

خلاقیت تیم را ارتقاء می‌دهد. در واقع نیروهای کار فرهنگ‌های متنوع می‌توانند تأثیراتی مثبت بر خلاقیت تیم بگذارند و با گرد هم آوردن افراد با پیشینه‌های مختلف می‌توان مجموعه‌ای از راه حل‌های متنوع‌تر برای پروژه‌های کاری را در اختیار داشت. با ورود تفکرهای گوناگون به کسب‌وکار، بیشتر از همیشه می‌توان شاهد دیدگاه‌های مختلف و احتمالاً جدید بود.

به افزایش مشارکت کارکنان کمک می‌کند. بهترین راه برای یادگیری فرهنگ‌های دیگر صحبت با افرادی با همان پیشینه است و بابرقراری ارتباط با افرادی از فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف می‌توان دانشی دست اول و اصیل به‌دست آورد. افرادی که در زمان ناهار یا استراحت با دیگران در ارتباط هستند احساس می‌کنند که با سازمان ارتباط بهتری دارند و به آنها گوش داده می‌شود. چنین افرادی با کار و همکاران خود تعامل بیشتری دارند و بر کسی پوشیده نیست که مشارکت و تعامل برای شرکت منجر به انگیزه و وفاداری بیشتر خواهد شد.

باعث بهبود شهرت سازمان می‌شود. بدون شک شرکتی که افرادی از انواع فرهنگ‌ها و با پیشینه‌های مختلف را استخدام می‌کند، کارفرمای خوبی محسوب می‌شود. این شهرت بین کارمندان جایگاه شرکت را بالاتر می‌برد و افراد بیشتری را برای شروع همکاری جذب می‌کند. علاوه بر این شهرت سازمان بین مشتریان هم اهمیت زیادی دارد.

*******

درباره گروه وطن‌زرین

گروه صنعتی وطن زرین با چهل سال قدمت با استفاده از آخرین و مجهزترین فناوری‌های روز دنیا تا کنون موفق به راه‌اندازی و بهره‌برداری از ده‌ها سایت تولیدی و خدماتی، در چهار دسته متنوع کسب و کار شده است.

  • صنعت کالاهای تند مصرف (FMCG)
  • صنعت آبزی پروری
  • فروش مستقیم
  • صنعت IOT

 حوزه‌های فعالیت ناهمگون، تعدد کسب و کار ، گستره جغرافیایی و توجه به مولفه‌های توسعه پایدار موجب شده تا فرصت‌های مناسبی برای توانمنـدسـازی جامعه، کسب تجربه‌های نو و توسعه توانمندی‌های فردی کارکنان ایجاد شود.

گروه وطن‌زرین مفتخر است که پس از تلاش‌های مداوم تیم رهبـری و کارکنان شـایسته خود، رهبری بازار را در بخش‌های تولید غذای آبزیان و محصولات سلولزی در اختیار دارد و با استفاده از منابع موجود و کارکنان پـرتلاش، در جهت دستیابی به مـوفقیت‌های بیشتر و رسالت جهانی خود در حرکت است.

برای اطلاعات بیشتر و آگاهی از برندهای گروه  وطن‌زرین و دنبال کردن اخبار این گروه به وبسایت https://www.vatanzarin.com/fa/ مراجعه کنید.

روابط عمومی گروه وطن‌زرین: نگار باقری

شماره تماس: ۰۲۱۸۸۶۴۳۲۹۸   داخلی:۱۰۷

ایمیل: ne.bagheri@vatanzarin.com

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.