×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

با تاکید ریاست جمهور و همکاری های بین دستگاهی برای اصلاح اسناد و مقررات در رفع موانع و مشکلات برای تعیین تکلیف اموال تملیکی گام برداشتیم.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، سعید غلامی باغی عضو هیات مدیره و معاون بهره برداری و فروش اموال منقول با حضور در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد اظهار داشت: سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی شرکتی دولتی ذیل وزارت اقتصاد و دارایی با فرایندهایی فرا قوه ایی در حوزه تعیین تکلیف کالاهاست که در حوزه تجارت خارجی، تعیین تکلیف و ترخیص کالاهای وارداتی نقش موثری دارد.

غلامی در ادامه افزود: امروزه سازمان اموال تملیکی بعنوان آخرین حلقه تجارت خارجی کشور در حوزه تعیین تکلیف کالاهای متروکه گمرکی، قاچاق و تامین کننده درآمدهای دولت از محل فروش کالاها در مزایده ها،حراج ها، صیانت از اموال مردم در نگهداری و سلامت جامعه بسیار تاثیرگذار است.

وی ۳دسته از کالاها را در اختیار سازمان اموال تملیکی دانست و بیان داشت: مهمترین کالاهای متروکه که در زمان مقرر تعیین تکلیف نشده و به دلیل عدم اختلال در فرایند تجارت خارجی و نبود انبارهای لازم جهت نگهداری طولانی مدت از طریق مزایده و حراج به فروش می رسد تا بعد از تعیین تکلیف و کسر هزینه های قانونی وجه حاصل از فروش به صاحب کالا برگردد. دسته دوم کالاهای مکشوفه به ظن قاچاق هستند که به امانت نگهداری و بعد از رسیدگی مراجع ذیصلاح حکم قطعی قاچاق یا برائت و استراد به صاحب کالا برگردانده می شود و دسته سوم کالاهای ضبطی هستند که تا تعیین تکلیف قطعی در انبار می ماند.

عضو هیات مدیره و معاون بهره برداری و فروش اموال منقول با اشاره به ۴صورت تعیین تکلیف کالا تصریح کرد: کالاهای تعین تکلیف شده یا به فروش می رسد یا اعاده به کمرگ برای ترخیص یا استرداد به صاحبان کالا یا امحاء می گردد که اقتصادی ترین وجه آن فروش و اعاده به صاحب کالا برای تامین نیاز جامعه و چرخه اقتصادی است و بدترین نوع آن امحاء کالاست که در صورت فساد یا قاچاق و ضربه به تولید داخل، معدوم یا به امحاء فنی منجر می شود.

غلامی باغی گفت: با همکاری مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۲ برای اولین بار ۱۰۶۲ خودرو در مزایده سراسری در سه مرحله به فروش رسید. با کمک سازمان استاندارد درخصوص خودروهای دسته دوم ۷۰۰ خودرو در مهرماه عرضه شد که نیمی از آن به روش رسیده و مابقی در مزایده بعدی عرضه خواهد شد. گام جدید دولت برای ارتباط با مردم و تامین نیازشان مزایده و حراجی های تمام الکترونیک و برخط بوده تا شفاف، رقابتی، رایگان و سراسری برگزار شود.

وی با شکسته شدن رکورد جدید دولت در تعیین تکلیف کالاها گفت: تنها حدود ۷هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ تعیین تکلیف شده بود که در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان با رشد ۳۰۶ درصدی تعیین تکلیف و اعاده و فروش رسید که در ۷ماهه اول امسال با ۳۲۹ درصد رشد به تعیین تکلیف ۲۳هزار میلیارد تومانی کالا رسیدیم.

غلامی باغی ادامه در ادامه یادآور شد: سازمان اموال تملیکی در حوزه ساماندهی وخرید انبار متناسب نگهداری و تجهیز امکانات اولیه ایمنی و صیانت از اموال مردم و دولت ورود کرده است که امسال انبار مکانیزه در خوزستان افتتاح و در اکثر استانها به خرید انبارهای مجهز اقدام شد و با همکاری سازمان امور اداری استخدامی و برنامه و بودجه سطح تشکیلاتی سازمان در ۳۰ استان از ادارات و مدیریت ها به اداره کل ارتقاء یافته و در تهران و هرمزگان دو اداره کل ویژه تشکیل شده است.

وی با اعلام سه مزایده بزرگ عنوان کرد: در مزایده سراسری اول ۶۵۰میلیارد تومان کالا عرضه شده که از ۱۵تا۲۱ آبان ادامه داشته و ۲۴ آبان رمزگشایی می شود؛ در مزایده دوم خودروها از ۲۲ تا ۳۰ آبان برگزار و ۵ آذر رمزگشایی می شود و در مزایده ویژه استان خوزستان کولرهای گازی از ۲۹ آبان تا ۵ آذر ادامه خواهد داشت که ۸ آذر ماه اعلام برنده خواهد داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.