×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون بر کارکردهای مهم تطبیق در پیشرفت بانکداری توسعه‌ای تأکید ورزید.
کیوسک خبر ـ محمدجعفر ایرانی عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون در کمیته تطبیق بانک اظهار داشت: همگام با پیشرفت‌های نظام بانکداری در سطح ایران و جهان، نیاز به رویه‌ها و فرآیندهای سازگار میان بانک‌های گوناگون جهت پیشبرد ارتباطات و مدیریت تراکنش‌ها و تداوم همکاری‌ها به وجود آمده است.
وی افزود: علاوه بر این بانک‌ها همواره از بخش‌های واقعی اقتصاد حمایت می‌کنند و مراقبت می‌کنند که خدمات بانکی به بخش‌های سالم و غیر فاسد و به نحو قانونی ارائه گردد ازاین‌رو رعایت ضوابط و چارچوب‌ها برای پرهیز از ارائه خدمات به بخش‌های غیر مجاز اقتصادی الزامی است.
ایرانی خاطر نشان کرد: با ترویج حاکمیت شرکتی در میان بانک‌های کشور، وقوع فرآیندهای اداری و مالی مطابق با الزامات آن بسیار مهم است و واحد تطبیق بانک می‌تواند بر نحوه رعایت حاکمیت شرکتی مراقبت داشته باشد.
عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون گفت: کمیته تطبیق بانک متشکل از نخبگان و متخصصین حقوق بانکی می‌تواند در نظارت و هدایت واحد تطبیق بانک نقش موثری ایفا نماید.
ایرانی تاکید کرد: هدف واحد تطبیق بانک کمک به مدیریت ارشد در مدیریت ریسک مؤثر ریسک‌های حوزه تطبیق است و همچنین حصول اطمینان از پیروی قوانین، مقررات و استانداردها با رویکردی مبتنی بر نظارت و هشدار است.
رییس کمیته تطبیق تصریح کرد: یکی از کارکردهای واحد تطبیق شناسایی، ارزیابی، اندازه‌گیری، نظارت و گزارش دهی و پایش مستمر ریسک تطبیق است.
ایرانی ادامه داد: مقامات نظارتی صنعت بانکداری و به ویژه کمیته بال از سال ۱۹۷۴، اهداف مهمی را در خصوص نظارت بر نظامات پولی و بانکی و خصوصاً راه‌اندازی واحد تطبیق دنبال کرده‌اند که حفظ حسن شهرت، خوش‌نامی و اعتبار بانک، توسعه و ترویج فرهنگ پایبندی به قوانین و مقررات در بانک، تعامل با ادارات ذیربط در خصوص آموزش کارکنان و توانمندسازی آن‌ها در حوزه رعایت قوانین و مقررات، حفظ ثبات عملیات بانک و انطباق خدمات و محصولات بانک با الزامات قانونی ذیربط، ایجاد زمینه‌های لازم جهت شناخت و رعایت قوانین و مقررات توسط مشتریان و کارکنان بانک و کاهش هزینه‌های ناشی از قصور و تقصیر در رعایت قوانین و مقررات از جمله این اهداف است.
عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون یادآور شد: برای اثربخشی عملکرد واحد تطبیق، رعایت برخی اصول الزامی است که منشور اخلاقی کارکنان، تبیین جایگاه واحد تطبیق در بانک و موسسه اعتباری، تعیین کارکردها و مسئولیت‌های واحد تطبیق، تبیین حدود اختیارات واحد تطبیق، تأمین استقلال واحد تطبیق، تعیین الزامات گزارش دهی در مورد ریسک تطبیق و تعیین چگونگی عملکردهای کنترلی تطبیق سیاست‌ها و اصول واحد تطبیق در بانک را مشخص می‌سازد.
وی در تبیین وظایف واحد تطبیق گفت: واحد تطبیق مسئول ابلاغ و حصول اطمینان از استقرار و اجرای خط مشی رعایت و مقررات در تمامی سطوح بانک است و در صورت مشاهده هرگونه موارد عدم رعایت قوانین و مقررات در چارچوب خط مشی هیات مدیره، رهنمودها و توصیه‌های لازم را جهت رفع نواقص به واحد اجرایی مربوطه و در صورت نیاز به سطوح عالی بانک، ارائه می‌دهد.
ایرانی گفت: واحد تطبیق هرگونه موارد مهم نقض قوانین و مقررات را در اسرع وقت گزارش می‌دهد و در خصوص وضعیت و کیفیت رعایت قوانین و مقررات بانک، گزارش‌های دوره‌ای را به کمیته عالی تطبیق و هیات مدیره بانک ارائه می‌نماید..
عضو هیات مدیره و رییس کمیته تطبیق بانک توسعه تعاون یادآور شد: همکاران بانک تجارب ویژه‌ای در اجرای صحیح فرآیندها و ابلاغیه‌های دستگاه‌های بالادستی دارند و در نظر است طی فرآیندهایی با استفاده از ظرفیت ارزنده تجارب کارکنان، رویه‌های بانک در تطابق کامل با قوانین و مقررات باشد.
شایان ذکر است خلیل حیات مقدم، ربیعا اسکینی، علیرضا ایرانشاهی و مسعود کاکاوند از خبرگان حقوقی کشور و به عنوان اعضای کمیته تطبیق مطالب مهمی را در خصوص چارچوب‌ها و نظارت عالیه بر فعالیت اداره کل تطبیق بانک ارائه دادند. در این جلسه مهدیه ابراهیمی رییس اداره کل تطبیق قوانین و مقررات نیز حضور داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.