×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تصویب ۶ قطعنامه در سازمان ملل علیه اسرائیل/فلسطین استقبال کرد

به گزارش کیوسک خبر به نقل از الجزیره، مجمع عمومی سازمان ملل متحد شامگاه سه شنبه ۶  قطعنامه به نفع فلسطین و در تایید حاکمیت سوریه بر بلندی‌های جولان اشغالی تصویب و طی این قطعنامه‌ها اقدامات این رژیم در نقض سیستماتیک حقوق مردم فلسطین و کاربرد زور علیه شهروندان فلسطینی به ویژه ساکنان نوار غزه که منجر به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان شده و نیز شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی از جمله در قدس شرقی و جولان اشغالی را محکوم کرد.

این قطعنامه‌ها توسط کمیته چهارم مجمع عمومی که به مسائل خاص سیاسی و استعمار زدایی می پردازد، به رأی گذاشته شد.

اعضای کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل به پیش نویس قطعنامه‌ای درباره شهرک سازی‌های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی و جولان اشغالی سوریه رای دادند.

این قطعنامه ۱۴۳ رأی موافق، ۷ مخالف (از جمله آمریکا و اسرائیل) و ۱۶ رأی ممتنع به دست آورد.

این قطعنامه “ساخت و توسعه شهرک‌ها توسط اسرائیل در داخل و اطراف قدس شرقی ، از جمله آنچه که اسرائیل طرح E-۱ می‌نامد، محکوم می‌کند؛ طرحی که هدف آن پیوند شهرک‌های غیرقانونی اطراف قدس شرقی و افزایش انزوای آن است. ”

همچنین این قطعنامه ادامه تخریب منازل فلسطینی‌ها، اخراج خانواده‌های فلسطینی از قدس شرقی و محرومیت فلسطینی‌ها از حق اقامت در آنجا را محکوم کرد.

قطعنامه مذکور علاوه بر این فعالیت‌های شهرک‌سازی در غور اردن را که همگی باعث تجزیه بیشتر سرزمین فلسطین اشغالی و تضعیف مجاورت جغرافیایی آن می‌شود، محکوم کرد.

در متن این قطعنامه همچنین تخریب ساختمان‌های فلسطینی‌ها در محله “وادی الحمص” در جنوب قدس شرقی که نقض قوانین بین‌المللی است، محکوم شده است.

علاوه بر این سازمان ملل در قطعنامه مذکور تمامی اعمال خشونت آمیز، تخریب، آزار و اذیت، اقدامات تحریک آمیز شهرک نشینان اسرائیلی در اراضی اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی، علیه غیرنظامیان فلسطینی به ویژه کودکان و نیز اموال آنها از جمله اماکن تاریخی و مذهبی و زمین های کشاورزی را محکوم کرد. 

در این قطعنامه تاکید شده است که شهرک سازی‌های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی و جولان اشغالی سوریه “غیرقانونی” بوده و مانعی بر سر راه صلح و توسعه اقتصادی و اجتماعی است.

گذشته از این در قطعنامه مذکور سازمان ملل توقف تمامی فعالیت‌های شهرک‌سازی اسرائیل در سرتاسر سرزمین‌های اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی و جولان اشغالی را خواستار شده تا راه حل “دو کشوری” بر اساس مرزهای قبل از ۱۹۶۷ حفظ شود.

قطعنامه دیگری نیز مربوط به کمک رسانی به آوارگان فلسطینی و نقش مهم آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی تصویب شد.

این قطعنامه – که موافقت ۱۶۰ کشور را در برابر مخالفت اسرائیل و ۹ رای ممتنع به دست آورد، بر اجتناب ناپذیر بودن حل مشکل آوارگان فلسطینی برای تحقق عدالت و برقراری صلح پایدار در منطقه تاکید دارد.

این قطعنامه از همه کشورهای اهداکننده خواسته تا به تشدید تلاش های خود برای برآوردن نیازهای مورد انتظار آنروا ادامه دهند.

همچنین در قطعنامه دیگری که ۱۶۵ رای مخالف، ۶ رای مخالف و ۹ رای ممتنع به دست آورد، بر اموال آوارگان فلسطینی و درآمدهای حاصل از آنها اشاره شده است.

نمایندگان کشورهای عضو با اکثریت قاطع به قطعنامه دیگری هم که حاکمیت سوریه بر بلندی‌های جولان را تایید می‌کند، رای دادند؛ جایی که اسرائیل از زمان جنگ ژوئن ۱۹۶۷ آن را اشغال کرده است.

این قطعنامه ۱۴۴ رای موافق، ۲ رای مخالف (اسرائیل و آمریکا) و ۲۲ رای ممتنع کسب کرد.

در تمامی این قطعنامه‌ها محاصره زمینی، هوایی و دریایی غزه، شهرک‌سازی در اراضی اشغالی، ‌اقدامات تحریک‌آمیز شهرک‌نشینان علیه شهروندان فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی و نیز تخریب منازل و بازداشت‌های خودسرانه و زندانی کردن فلسطینی‌ها محکوم و بر بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه و کاشانه خود، تاکید شده است.

از سوی دیگر ریاض المالکی وزیر امور خارجه فلسطین از رای موافق به قطعنامه‌های مربوط به فلسطین در کمیته چهارم مجمع عمومی استقبال کرد.

المالکی تاکید کرد که رای مثبت به این قطعنامه ها بهترین پاسخ در برابر این تخلفات و جنایات نظام آپارتاید اسرائیل است.

وی بر اهمیت رای دادن به این قطعنامه‌ها تاکید کرد و گفت که این قطعنامه‌ها غیرقانونی بودن شهرک سازی‌های اسرائیل را تایید می‌کند.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.