×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مدیر عرضه و پذیرش شرکت مشاور سرمایه گذاری ترنج بورس کالا را مسیری مطمئن و کوتاه برای تسریع در فرایند تامین مالی صنایع عنوان کرد.

به گزارش کیوسک خبر، فریبا شاکریان در گفت و گو با کالاخبر در خصوص فرایندهای تامین مالی با بیان اینکه به چند دلیل می توان بورس کالا را می توان میانبری برای رشد تولید دانست، اظهار داشت: در تامین مالی به روش اوراق بلندمدت تر از بازار سرمایه، ضمانت بانکی لازم است و این فرآیند به واسطه سخت گیری بانک‌ها، پیچیده و زمان بر است درحالی که در تامین مالی از مسیر بورس کالا به دلیل اینکه ضمانت نامه نیز قابل قبول است، کار به مراتب آسان تر است. در نتیجه فرآیند اخذ ضمانت از دو تا سه ماه به یک هفته برای شرکت های تامین مالی کاهش می یابد.

شاکریان ادامه داد: بنابراین اولین مزیت تامین مالی از مسیر بورس کالا را می توان تسریع در فرآیند تامین مالی دانست.

وی با تاکید بر این نکته که سیستم بانکی اصلا پاسخگوی نیاز صنایع در حوزه تامین مالی نیست اظهار کرد: واقعیت این است که بیشتر شرکت های به واسطه تورم، شاهد افزایش بهای تمام شده خود هستند اما تسهیلاتی که از بانک ها دریافت می کنند به لحاظ ریالی حتی کمتر شده و این یعنی سیستم بانکی پاسخگوی نیاز تامین مالی نیست درحالی که بسیاری از شرکت ها نیازمند این مساله هستند و این موضوع را می توانند از بازار سرمایه دنبال کنند.

مدیر عرضه و پذیرش شرکت مشاور سرمایه گذاری ترنج خاطرنشان کرد: شرکت کاله به دلیل گسترده فعالیت خود در طول دو سه سال اخیر چندین بار از بازار سرمایه تامین مالی انجام داده است در حالی که سیستم پولی اصلا قادر به انجام تامین مالی شرکت هایی نظیر کاله نیست.

به گفته شاکریان بخش لبنیاتی شرکت کاله به تنهایی روزانه بیش از ۵۰ میلیارد تومان خرید شیر از دامداری های مختلف دارد. کاله پیش از این انتشار اوراق ۴ ساله را داشته و یکی از دلایلی که این شرکت به سمت تامین مالی از مسیر بورس کالا رفته این است که انتشار اوراق سلف طی دوره پرداختی ندارد و برای شرکتی که می تواند با نقدینگی خود کار کند این موضوع جذاب است. در واقع منابع شرکت ها آزاد می ماند تا بتواند از آن استفاده کند. لذا اصلی ترین دلیل این شرکت را می توان همین موضوع عنوان کرد.

وی تصریح کرد: همچنین ارائه ضمانت نامه که راهکاری آسان تر برای شرکت هاست نیز از دیگر علل استفاده از این روش بوده؛ چون همانگونه که ذکر شد اخذ ضمانت نامه بانکی زمان بر است.

شاکریان در بخش پایانی صحبت های خود گفت: در بررسی های صورت گرفته در اوراق بلند مدت بیانیه ثبتی وجود دارد که نیاز است حسابرس آنرا تایید کند اما در فرآیند تامین مالی بورس کالا این روال وجود ندارد و فرآیند آسان تر و زمان کمتری می برد. صفر تا صد زمانی که برای این مدل تامین مالی گذاشته شده بسیار کمتر از اوراق بلند مدت به طول انجامیده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.