×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اتاق های تمیز به اتاق هایی اطلاق می شود که در آن ها هیچ گونه آلودگی وجود ندارد و تمامی پارامترهای محیطی تحت کنترل است. اتاق های تمیز بخش مهمی را در صنایع حساس و بهداشتی تشکیل می دهند. در سالن های ساخت و تولید بسیاری از تجهیزات و مواد حساس مانند داروها، نباید هیچ آلاینده ای وجود داشته باشد؛ زیرا وجود این آلودگی ها بر کیفیت محصولات تولیدی، اثرات نامطلوب می گذارد.

مجموعه اکیاس کلین روم، با استفاده از دانش فنی و بهره گیری از کادری متخصص و مجرب، ساخت و تولید انواع اتاق های تمیز را بر اساس نیاز مشتری بر عهده دارد. علاوه بر ساخت، نصب و راه اندازی اتاق های تمیز نیز، از دیگر خدمات ارزشمند اکیاس است. در این مقاله به آشنایی با صفر تا صد اتاق تمیز می پردازیم.

کلین روم چیست؟

کلین روم یا اتاق تمیز به مکانی گفته می شود که در آن میزان ذرات معلق در هوا، گرد و غبار و سایر آلودگی ها و میکروب ها بسیار کم است. علاوه بر این، دما و رطوبت و فشار در اتاق تمیز تحت کنترل قرار می گیرد. جریان هوای ورودی به این اتاق ها، توسط دستگاه های هواساز انجام می شود.

توجه داشته باشید که اتاق های تمیز با اتاق های استریل متفاوت هستند. در اتاق های تمیز معیار اندازه گیری، تعداد و سایز ذرات معلق در هوا می باشد. این ذرات توسط دستگاه های شمارنده مخصوص، اندازه گیری می شوند.

کلین روم ها در کجا مورد استفاده قرار میگیرد

در سال های اخیر استفاده از کلین روم تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است. استفاده از اتاق های تمیز، کیفیت نهایی محصولات را بالا می برد و افزایش راندمان تولید را به همراه دارد. علاوه بر این، استفاده از اتاق های تمیز در مراکز حساس به منظور کنترل آلاینده ها بسیار مهم است. در ادامه به بررسی مهم ترین مکان های استفاده از اتاق های تمیز می پردازیم:

اتاق عمل

اهمیت وجود اتاق های تمیز در اتاق عمل بیمارستان ها بر کسی پوشیده نیست. اتاق عمل ها با توجه به ماهیت خود، می توانند بیشترین نقش را در انتقال عفونت داشته باشند؛ بنابراین لازم است در ساخت اتاق های عمل، از تمامی تجهیزات بهداشتی بهره گرفته شود.

در واقع می توان گفت، اتاق عمل بیمارستان ها نوعی اتاق تمیز است که در آن انواع جراحی های پزشکی انجام می شود.

بیمارستان

بیمارستان ها از جمله مکان های پر کاربرد برای استفاده از اتاق های تمیز هستند. مراکز درمانی و بیمارستان ها نقش مهمی در ارتقای سلامت افراد دارند؛ به همین دلیل باید محیطی عاری از میکروب و آلودگی را فراهم نمایند. با استفاده از اتاق تمیز در بیمارستان ها می توان نظافت و بهداشت داخل اتاق را از طریق ابزارهای دقیق، کنترل نمود.

صنعت داروسازی

صنایع دارویی نقش مهمی در سلامت افراد جامعه دارند و از حساسیت بالایی برخوردار هستند. یکی از اصول مهم در صنایع داروسازی، جلوگیری از هرگونه آلودگی به سالن های تولید است. ورود این آلودگی ها می تواند فرایند تولید دارو را با اختلال مواجه سازد و کیفیت نهایی دارو را کاهش دهد.

با استفاده از اتاق تمیز در صنایع تولید دارو، هوا قبل از ورود به اتاق، توسط فیلترهای پیشرفته، تصفیه می شود؛ بنابراین میزان آلودگی در این فضا به حداقل می ‌رسد.

صنعت آرایشی

یکی از صنایع تولیدی پر کاربرد در جهان امروز، صنایع آرایشی و بهداشتی هستند. محصولات آرایشی و بهداشتی مستقیما با پوست در ارتباط اند؛ بنابراین باید در محیطی با حداقل آلودگی تولید شوند. استفاده از اتاق های تمیز در این صنایع، سبب بالا رفتن کیفیت محصولات تولیدی و سلامت آن ها می شود.

صنعت بسته بندی

صنایع بسته بندی از دیگر صنایع مهم برای استفاده از اتاق های تمیز هستند. انواع مواد غذایی یا سایر مواد بسته بندی شده که در طول روز با آن سر و کار داریم، باید در شرایطی کاملا بهداشتی تولید شوند تا کمترین آلودگی را به همراه داشته باشند. حفظ سلامت مصرف کنندگان و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی از اهداف به کارگیری اتاق های تمیز در صنعت بسته بندی است.

برای ساخت و طراحی کلین روم از چه تجهیزاتی استفاده می شود؟

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی از تجهیزات مختلفی برای ساخت اتاق های تمیز بهره می گیرند. در ادامه به معرفی مهم ترین اجزای مورد استفاده در ساخت اتاق های تمیز می پردازیم:

درب

درب یکی از تجهیزات اصلی و مورد نیاز در ساخت اتاق های تمیز است. درب های اتاق تمیز باید به گونه ای طراحی شوند که در مقابل ضربات متعدد، تغییر شکل ندهند. علاوه بر این، باید ضد احتراق بوده و در برابر خوردندگی مقاوم باشند. این درب ها باید قابل شست و شو باشند و نصب آن ها در کمترین زمان ممکن انجام شود.

فیلتراسیون

یکی دیگر از اجزای مهم اتاق های تمیز، سیستم های تهویه هوا یا فیلتراسیون هستند. فیلتراسیون می تواند ذرات هوا را از هم جدا کند. سیستم تهویه هوای به کار رفته در اتاق های تمیز شامل فیلترهای مختلف است که از ورود ذرات به محیط جلوگیری می کند.

هواسازهای ژنیک

هوای تازه و بهداشتی در کلین روم با هواساز هایژنیک یکی از بهترین هواسازهای تولید شده است که قابلیت پاکسازی هوا تا ۹۹٫۹۹ درصد را دارد. از این هواسازها به صورت گسترده در مراکز بیمارستانی، آزمایشگاهی، صنایع داروسازی، صنایع غذایی، دیتا سنترها، صنایع هوا فضا، صنایع الکترونیکی و برخی از صنایع شیمیایی استفاده می شود.

اگزاست فن

هواکش ها یا اگزاست فن ها از دیگر تجهیزات به کار رفته در اتاق های تمیز است. معمولا این تجهیز در سقف اتاق های تمیز نصب می شود و سبب خروج هوای داخل اتاق به سمت بیرون می شوند.

اتاق توزین

اتاق توزین که در صنعت به نام اتاق نمونه برداری نیز مشهور است، یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز در ساخت اتاق های تمیز محسوب می شود. تمامی کارخانه جات تولیدی برای نمونه برداری از محصولات خود، نیاز به ظرف های تمیز دارند. جداسازی مواد مایع و پودرها؛ همچنین فرایند پر کردن مخزن ها از مواد اولیه در اتاق توزین انجام می شود.

از کجا میتوان اتاق تمیز را سفارش داد؟

امروزه با اهمیت رعایت بهداشت در محیط های مختلف، تقاضا برای تولید اتاق های تمیز افزایش یافته است. اتاق های تمیز نقش کلیدی و بسیار مهمی در صنایع داروسازی، صنایع هسته ای، صنایع تولید مواد غذایی و… دارند. علاوه بر این، اغلب بیمارستان ها و مراکز درمانی برای فضاهایی همچون اتاق عمل، بخش های سوختگی و بخش های مراقبت های ویژه، از اتاق های تمیز استفاده می کنند.

تجهیزات به کار رفته در اتاق های تمیز، بسته به نوع نیاز شما متفاوت است. شما می توانید با مراجعه به مراکز معتبر، کلین روم را دقیقا متناسب با نیاز و بودجه خود سفارش دهید.

اتاق های تمیز باید مطابق با استانداردهای جهانی تولید شوند تا بیشترین کارایی و بهره مندی را داشته باشند. مجموعه اکیاس کلین روم با بهره مندی از کادری متخصص و با استفاده از تجهیزات روز دنیا، اتاق های تمیز را مطابق با نیاز شما تولید می کند.

شما عزیزان می توانید با مراجعه به وب سایت اکیاس کلین روم ، تمامی محصولات و خدمات ما را مشاهده کنید؛ همچنین می توانید برای دریافت راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در ارتباط باشید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.